• Äldre 26 Mar 12:20
    16509 visningar
    22 svar
    22
    16509

    Varannandagsfasta?

    Såg på tv igår, på tvåan, ett program där en kille fastade och förutom att han faktiskt gick ner i vikt så blev hans värden mycket bättre. Är det någon som testat detta?

    Han pratade om att till exempel kan man fasta varannan dag, och det är inte sådan fasta som jag tänkte på först, utan det handlar om kalorier, att man ska äta mat med högt näringsinnehåll men lågt kaloriinnehåll, och de dagar man fastar ska man äta 5-600 kcal om man är man och 4-5oo kcal om man är kvinna. Nästa dag äter man som vanligt!

    Och den fastan som han fastnade för själv var 5/2, dvs äta som vanligt i fem dagar, och sedan fasta i två dagar.

    Jag blev jätteinspirerad och tänker att jag har maaaassor av kilon jag vill bli av med, typ gärna 40, men minst 30! Så jag körde igång på direkten och tänkte försöka starta med varannandagsfasta, fast jag kör lite egen variant, max 600 kcal ena dagen och max 1300 kcal andra dagen. Har precis börjat träna och skulle inte palla det om jag inte fick i mig mer näring!

    Så mitt mål med den här egenkomponerade bantar/bättre värden-fastan/dieten är att jag både går ner i vikt OCH mår bättre!

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Varannandagsfasta?
  • MKJ
    Äldre 3 Apr 15:03
    #11
  • Äldre 3 Apr 18:24
    #12

    Känns tråkigt och krångligt vid tillfällen som t.ex. när det är kalas, grannarna bjuder på lunch, osv...

  • Äldre 10 Apr 22:36
    #13

    Nu har jag testat att starta igång och jag kan inte säga att jag kör benhårt på någon fasta, utan jag har hittat någon slags egen påhittad variant med flera idéer ihopmixat, och hittills funkar det faktiskt toppen!

    De senaste 2,5 veckorna har jag gått ner 3,9 kg. Jag äter så få kolhydrater jag kan, och varierar kaloriintaget mellan 500-1300 per dag. Läste någonstans att om man förändrar sitt kaloriintag varje dag så lurar man kroppen att inte gå ner i svält, för det är ju inte dit jag vill, jag vill bara kickstarta!

    Så min dag kan se ut såhär:
    Frukost - 150 gram kvarg, 100 gram frysta hallon (micrat i 30 sek) och 1 tsk vaniljsocker (för att kvargen är så sur)
    Det ger ungefär 150 kcal och det blir jag visserligen inte supermätt på, men jag står mig ett tag!
    Lunch - kokta grönsaker, sallad, 200 gram kyckling eller liknande.
    Middag - 150 g keso, 100 g skinka, grönsaker.

    Vissa dagar när jag vill satsa på färre kalorier hoppar jag över kött, och de dagar jag är extra hungrig så tar jag en skål kvarg med frysta bär till mellis.

    Så det är klart att jag är hungrig, men jag börjar få in flyt på det här och det handlar mycket om för mig att få in annan mat, mat som inte innehåller så mycket kalorier, för jag kommer att både räkna kalorier och dra ner på kolhydraterna. Och när första veckorna är klara så tänkte jag att jag kunde unna mig en kolhydratsdag i veckan, saknar potatis! Men det är en senare fråga. Hittils har jag ätit köttfärssås och blomkål, lite udda kombination, men det funkar!

    Så nu i första skedet ska jag köra tills måndag, sen släpper jag lite på restriktionerna. Men jag har ändå druckit vin de två lördagarna som var!

    För alltså, någon förändring måste göras, jag gillar visserligen mig själv när jag har runda former, men nu är jag inte rund och go, jag är bara fet! Så en härlig kick-start, och sen 0,5-1 kg i veckan fram till sommaren minst!

  • Äldre 12 Apr 08:56
    #14

    Jag fick höra talas om det här och blev väldigt nyfiken. I programmet visar han ju att det inte alls krävs varannandagsfasta (som inte känns hållbart i längden) utan istället att man kan fasta 2 dagar per vecka och de dagarna äta 500 kcal om man är kvinna och 600 kcal om man är man. Hälsofördelarna var inte bara viktnedgång, utan även att kroppen får vilodagar för att hinna reparera sig och bland annat förebygga cancer. Det rekommenderades inte för personer med undervikt, ätstörningar, gravida, barn eller typ1-diabetiker. Det var också viktigt att tala med sin läkare om man står under någon form av behandling.  

    Det stod på en engelsk sida om det här att det är bra o

    Jag är nyfiken på att testa den här metoden på riktigt och gick in här för att se om någon har gjort det. Hade varit kul om det fanns nån som hade testat!    

  • Äldre 12 Apr 18:14
    #15

    Jag kör varannandags fasta och mår bra av det..första gången jag körde det, sommaren -10 så skulle jag ner dom sista 2 graviditets kilona, fick ner 9 kg på ett par veckor( typ 2 månader) Fick barn igen maj-12 och började med denna diet igen nu efter nyår...började med shape up i november och enligt den ska jag äta ca 1359 kcal/ dag. Nu äter jag ca 1350 varannan dag och 600 kcal varannan dag( tränar dessutom ca 5-6 dagar i veckan, crosstranier eller löpning) då äter jag givetvis upp dom kalorierna jag bränner på träningen. Vissa dagar,typ freda eller lördag äter jag kanske 2000 kcal, då det blir mys med barnen. Tyvärr fastna man i denna diet..jag vill gärna äta 1350 kcal varje dag,men är så inne i detta ätande att det är svårt att sluta. Väger alldeles lagomt nu och äter inte så här för att gå ner mer i vikt utan mest rädd att gå upp i vikt om jag börjar äta mer....


    Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael -12
  • Äldre 12 Apr 19:42
    #16

    Bebis maj 12- kan du ge exempel på vad du äter på de dagar du "fastar"?

  • Äldre 12 Apr 20:15
    #17

    Jag äter till frukost: 2 fras ( en typ av macka, glutenfri,har glutenintolerans) dessa består av 22 kcal/ st ,plus lite bregott och två skivor rökt skinka och gurkskivor. Lunch ; vegetarisk pyttipanna ( 220 kal/portion), middag: 3 dl grönsakssoppa och två rån ( 60 kcal +28 kcal) med skinka. Kvällen; 2 grovmackor med smör och skinka ( 200 kcal) plus en kaka på 54 kcal. Samt så tränar jag och bränner ca 120-240 kcal per dag,dessa kcal äter jag upp. Hoppas det hjälper med dessa svar!


    Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael -12
  • Äldre 12 Apr 20:42
    #18

    Tack! Detta borde jag ju också klara. Har ca 5-6 kg jagvill bli av med men jag är inte överviktig. Hoppas det funkar iaf

  • Äldre 12 Apr 20:45
    #19

    Hur lång är du och vad väger du? Hur gammal är du? Har du barn?


    Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael -12
  • Äldre 12 Apr 21:14
    #20

    34 år, två barn, 175 lång vikt 70,5 ;)

  • Äldre 12 Apr 21:18
    #21

    Då har du ju inte någon övervikt precis..hur gamla är barnen? Lycka till med dieten iallafall 😄


    Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael -12
  • Äldre 12 Apr 21:25
    #22

    Nej inte direkt men några trivselkilon :) barnen är 4 och 1,5

Svar på tråden Varannandagsfasta?