• Äldre 20 Apr 19:01
    1082 visningar
    10 svar
    10
    1082

    trehjuling eller cyckel 2 till hösten

    Vad ska man köpa min dotter blir 3 till hösten ska man köpa en cyckel och ha stödhjul eller ska man köpa trehjuling?

  • Svar på tråden trehjuling eller cyckel 2 till hösten
  • Äldre 20 Apr 19:20
    #1

    Vi valde en balanscykel i 2årspresent eftersom de har 3hjulingar på dagis. Stödhjul slipper vi förhoppningsvis helt.

  • Äldre 20 Apr 20:48
    #2

    Spring-/balanscykel. Skippa stödhjulen. Våra har haft balanscykel (från 2 respektive 3 år) och cyklade på vanliga tvåhjulingar utan stödhjul vid 3 respektive 4-års ålder. De är inga motoriska giganter eller tidiga för övrigt utan fick bara finfin balansträning med springcykel.

  • Äldre 22 Apr 03:59
    #3

    Annars tog det en helg for min 4-åring att lära sig cykla utan stodhjulen.

  • Äldre 24 Apr 00:03
    #4

    Balanscykel. Min 2,5 åring har redan en och storebror som också haft en cykla sen vid 4 utan stödhjul på första försöket.

  • Äldre 24 Apr 00:37
    #5

    Om du väljer balanscykel, så tänk på att kolla så att hon når ner till marken först. Min treåring är ganska så kort (90 cm) och jag köpte en balanscykel åt honom för ett tag sedan. Han når inte ner så bra till marken när han sitter på sadeln på sin balanscykel, så det dröjer nog ett tag innan han kan använda den ordentligt. Detta trots att jag tog bort lite saker så att sadeln skulle kunna sänkas ännu mer än vad som egentligen var meningen.

  • Äldre 24 Apr 05:52
    #6
    pluvdo skrev 2013-04-24 00:37:33 följande:
    Om du väljer balanscykel, så tänk på att kolla så att hon når ner till marken först. Min treåring är ganska så kort (90 cm) och jag köpte en balanscykel åt honom för ett tag sedan. Han når inte ner så bra till marken när han sitter på sadeln på sin balanscykel, så det dröjer nog ett tag innan han kan använda den ordentligt. Detta trots att jag tog bort lite saker så att sadeln skulle kunna sänkas ännu mer än vad som egentligen var meningen.
    Det finns riktigt små balanscyklar. Jag har korta barn som kunnat ha dem från 2 år. Man kan inte gå efter åldersrekommendation utan höjd på sadeln, så bra tips.

    Puky LRM är en riktigt liten balanscykel t.ex. 
  • Äldre 24 Apr 06:01
    #7

    Balanscykel eller springcykel som vi kallar den är suverän. Vår treåring har kört på sin sen förra sommaren. Tror det är mycket lättare att lära sig trampcykel sen när man fått in det här med att balansera och styra. Sen är det så himla olika hur snabbt de lär sig. Vår stora kille lärde sig inte cykla förrän han fyllt sex. Men lillbrorsan cyklar nog när han är fyra.

  • Äldre 24 Apr 06:46
    #8

    Har också balanscykel till min 3åriga grabb och han far på som bara den och älskar den! Hoppas slippa stödhjul helt sen


  • Äldre 24 Apr 14:15
    #9
    Kärnan skrev 2013-04-24 06:01:43 följande:
     Tror det är mycket lättare att lära sig trampcykel sen när man fått in det här med att balansera och styra.
    Det sägs så, men med bromsningen verkar det istället vara tvärtom.
  • Linmin
    Äldre 24 Apr 14:21
    #10

    Köpte en balanscykel/springcykel tillvår dotter  när hon var var drygt två år, nu är hon drygt två och ett halvt år och hon far som en raket på den=) Hon har fått in det här med balans på den superbra, rekommendera verkligen en sådan! Dom får in balansen i smyg helt enkelt...

Svar på tråden trehjuling eller cyckel 2 till hösten