• Äldre 23 Apr 10:49
    6339 visningar
    5 svar
    5
    6339

    Hemorrojder, operation

    Hej!

    Söker någon som har genomgått hemorrojdoperation och har fått besvär efter det men blivit bättre.
    Vill få råd och tips.

    Kort: tog bort yttre hemorrojder för 5 månader sedan och lider fortfarande av besvär i form av smärta, blödningar, svulland och klåda. Har svårt att gå på toaletten och känner att jag har blivit sämre än innan.

    Den privata kliniken (Operation Östermalm) ignorerat mina besvär från dagen ett och i princip vill inte ha med mig att göra.
    Läkaren och tillika ägaren av kliniken har varit kortfattat och irriterad när jag klagade över min smärta. Hon undvek svara på frågor om vad som har gått snett och varför tar  det så långt tid för mig att bli bra.
    Vad ni än gör och vart ni än söker hjälp sök aldrig till denna klinik!!!! 

    Jag känner mig nedstämd på grund av det inträffade. Har fortfarande svårt att sitta under längre perioder och det  rinner hela tiden en gul sårvätska från såren. Inte mycket men jag måste ha trosskydd varje dag. Känner mig äcklig och osexig...

    Nu vill jag höra från andra som har befunnit sig i liknande situation och vad har ni gjort för att bli bättre.

    Uppskattar alla svar och berättelser.

  • Svar på tråden Hemorrojder, operation
  • Philip­pa
    Äldre 23 Apr 10:52
    #1

    Sök hjälp på din vårdcentral! Dina sår ska ha läkt för länge sen! Du behöver kanske pencillin eller nåt?

  • Äldre 23 Apr 10:53
    #2

    Har du inte gått till nån annan och begärt ett utlåtande? Det kan ju vara mycket värt att få höra nån annans åsikter om hur det ser ut och hur "bra" det är gjort.

  • Äldre 23 Apr 11:09
    #3

    Jag gick till vårdcentralen och fick hjälp direkt!

  • Äldre 23 Apr 15:47
    #4

    Jag har kontaktat med min husläkare när besvären inte gick över men han sa att jag måste kontakta den läkare som opererade mig.
    Hon i sin tur säger att jag måste ha tålamod.

    Ni som har haft besvär vad fick ni för hjälp?

  • En struts
    Äldre 23 Apr 16:04
    #5

    Jag skulle be om en remiss till en gastromottagning på ett sjukhus. De pysslar även med tarmbesvär och operationer.  (Kolorektal klinik ligger ju i anslutning till gastromottagningarna, iallafall på Huddinge. Och de är ju ännu mer inriktade på tarmar) Jag skulle ha mycket mer förtroende för en sådan mottagning på ett sjukhus.
    Låter konstigt med nonchalans för att följa upp en patient då man gjort en operation.
    Min erfarenhet är dock att det kan vara knepigt med att följa upp den här typen av besvär? Själv har jag inte haft problem med för stora hemorojder, däremot med en liten utbuktning av tarmen. Då jag pratade med en sjuksköterska efteråt (efter en operation) så sa hon till mig, att alla ju har hemorojder. Och hemorojder är bra. Det är de som gör att det inte blir läckage ifrån tarmen. Men de kan bli för stora, och det är ju inte så roligt.
    Mycket mer vet jag inte om hemorojder.
    Jag tycker mig ha hört att man inte så gärna opererar det nuförtiden så gärna. Men jag är inte säker?
    Efter min egen operation, hade jag stora hemorojder, men de försvann sen med tiden.
    Vad är det som gör att man opererar hemorojder hos vissa?
    Och varför försvinner de inte hos vissa?
    Vet du svaret på det, det skulle vara intressant att höra.

Svar på tråden Hemorrojder, operation