• Äldre 25 Apr 10:33
    12104 visningar
    141 svar
    141
    12104

    Träningsutmaning - häng med du också

    Träningsutmaning vecka för vecka fram till midsommar. Häng med du också - starkare, snyggare och gladare.


    Veckans utmaning - 280 knäböj på en vecka! 25/4-1/5


    Klarar du utmaningen på 7 dagar, peppar andra att göra det också - har du chans att vinna ett Zumba kit men toningsticks, t-shirt, träningsväska! Lycka till!


    Familjelivs träningsexpert Elmina utmanar er att göra 280 knäböj på en vecka. Vilka antar utmaningen?
    Utmaningen ska utföras på 7 dagar. Du väljer själv hur du vill lägga upp det. Elmina tipsar om att gör 10 stycken första dagen, 20 andra dagen och bygga på upp till 70 stycken sista dagen. Vill du räkna ner - börja med 70 och sluta med 10 är det också okej. Det viktigaste är att göra alla 280 knäböj på 7 dagar.


    Så utför du övningen
    Knäböj är en övning som inte bara träna ben och säte, för att utföra den på ett korrekt sätt gäller det att ha en stark inre magmuskulatur. Börja alltid övningen med att koppla på magmusklerna genom att säga schh och hålla kvar den anspänningen hela tiden. Dessutom behöver du ha en stark bäckenbotten under utförandet, framför allt om du är gravid eller precis fått barn. Knip åt i bäckenbottenmusklerna först och främst innan du börjar.


    Tänk också på att ha en stolt hållning då du gör knäböj, sträck på dig och skjut fram bröstet, då lär sig kroppen att bibehålla en bra hållning i andra positioner.


    Stå höftbrett med en lätt anspänning i magen. Ta tag i ett mjölkpaket eller en annan vikt. Sträck upp vikten samtidigt som du med helt rak rygg böjer på knäna och skjuter bak sätet.. Ha gärna en stol bakom dig för rörelsen liknar precis momentet, sätt dig på en stol och det kan vara lättare att utföra övningen korrekt med en stol bakom. Samtidigt som du rätar på benen och ställer dig upp så sänker du långsamt ner vikten igen mot benen. Upprepa!


    Ju längre ner du går desto tuffare blir övningen och du aktiverar fler muskler bl a tränar du sätet mer.


    Gå inte djupare än att du kan ha rak rygg, en stark mage ser till att du kan bibehålla en rak rygg.


     



     


    Platt mage - NU!
    Så får du ordning på magen. Läs mer här


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-02 11:03
    Här kommer utmaningen för vecka 2- Hoppas att ni hänger med även denna vecka!
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/traningsutmaningen-123469/forum/m69744176.html
  • Svar på tråden Träningsutmaning - häng med du också
  • Äldre 25 Apr 10:41
    #1

    Antar utmaningen, ska gå ner 20 kg, så behöver all hjälp jag kan få och alla utmaningar jag kan få :D

  • Äldre 25 Apr 12:14
    #2

    Hej jag antar oxå utmaningen, har oxå 20 kg att gå ner

  • Äldre 25 Apr 12:19
    #3

    Tänkte lägga upp min vecka med knäböj på följande sätt: 280/7=40 st varje dag, då tränar jag 10*4 set, med en liten paus mellan varje set, börjar nu!!

  • Äldre 25 Apr 12:30
    #4

    Japp då var dom första 40 knäböjen färdiga!! kan lova att det känns i mage om man har rätt hållning, jag kände även av ryggmusklerna, så lycka till ni andra nu och våga utmana!!!!!

  • Äldre 25 Apr 13:45
    #5

    Här ska det knäböjas med, sign me up! :) Det blir 7x40 för mig med, no excuses, just do it!

  • Frajda 80
    Äldre 25 Apr 16:01
    #6

    Hej, jag antar utmaningen Cool

    Gäller den från idag eller från vilken dag?

    Mvh Frida

  • Äldre 25 Apr 16:02
    #7

    Jag är på! Precis vad jag behöver för att komma igång igen! :D

  • Äldre 25 Apr 16:05
    #8
    Frajda 80 skrev 2013-04-25 16:01:05 följande:
    Hej, jag antar utmaningen Cool

    Gäller den från idag eller från vilken dag?

    Mvh Frida
    Yes första utmaningen börjar idag. På torsdag nästa vecka blir det en ny utmaning!
    Kul att flera börjar hänga på Skrattande
  • Äldre 25 Apr 16:20
    #9

    Jag antar utmaningen!!! Nu kör vi!!

  • Äldre 25 Apr 16:38
    #10

    Jag e på!

Svar på tråden Träningsutmaning - häng med du också