• Äldre 25 Apr 15:09
    13331 visningar
    56 svar
    56
    13331

    Förlovning?

    Halli hallå !! Solig

    Jag funderar på att fråga min pojkvän om han vill förlova sig med mig,
    men jag vet inte hur det hela ska gå till och tänkte höra om någon här kan ge råd, inspiration, tips?
    Hur gick det till när ni förlovade er?

    Kan vara värt att nämna att vi båda är unga och fattiga, så vill ha en enkel förlovning! ;) :D

    Min pojkvän fyller år snart, och då kommer jag och hans familj närvara. Funderar på att passa på att fråga då.
    Min familj/släkt bor tyvärr jättelångt ifrån så de kan inte närvara bara sådär. Jag vet inte om jag ska ha ringar färdigt(ringstorlek?) eller om jag bara ska fråga och sen planera inköp av ringar tillsammans. Vi bor på olika orter men jag kommer(om allt går som vi vill) flytta in i en lägenhet på hans ort nu i sommar och då kommer han förmodligen bo/spendera mkt tid hos mig. Det är ju därför jag flyttar. :D
    I sommar kommer vi även att åka till Göteborg(har min syster där) tillsammans(det är den första resan vi gör ihop).

    Så jag har ju ett par tillfällen då det kan passa sig att fråga.

    Min pojkväns födelsedag, flytten, eller vår resa till Göteborg.     

         
        

      
            

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-25 21:25
    Jag tycker att denna tråd väldigt fort gick off topic!!

    Man KAN faktiskt förlova sig IDAG utan att gifta sig efter ett år. Man kan även förlova sig utan att överhuvudtaget gifta sig. Välkommen till 2000 talet.

    Så snälla. Vi kommer att förlova oss/jag kommer att ställa frågan. Vi älskar varandra, och jag vill inget annat än att visa världen med en ring på mitt finger att jag hittat min prins. Det här handlar om kärlek. Två människor älskar varandra. Lite pepp o glada miner tack? Positiv feedback!

  • Svar på tråden Förlovning?
  • Äldre 26 Apr 11:20
    #41
    Tjej01 skrev 2013-04-26 10:25:26 följande:

    Ja men man får väl göra som man vill eller hur? 

    Jag vet flera som är förlovade och som inte har något bröllop planerat, men att de vill gifta sig en dag...
    men när vet dom inte. Vet också flera som har förlovat sig utan att gifta sig. 

    När man ingår äktenskap är det ju särskilda lagar som börjar gälla:
      www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Sven.../

    Därför kanske man endast vill förlova sig för att visa att man vill vara ihop livet ut...
    Det finns ju faktiskt många som låter bli att gifta sig pga det. 

       

          
       
    Självklart får man göra som man vill, om du eller han friar och den andre säger ja, så är ni förlovade och kan vara det livet ut, i princip. Mina föräldrar förlovade sig ungefär när jag blev till och gifte sig 1 månad före jag gifte mig...

    Vad jag ville säga var bara att ett frieri innebär att paret är förlovade (om den som friar får ja), det blir liksom lite fel att byta ringar och säga att man är förlovad och sedan vänta på ett frieri innan det blir bröllop. Om man är tvärsäker på att man aldrig vill gifta sig kan man ju "fria" på ett annat sätt: "vill du förlova dig med mig utan att vi någonsin gifter oss?" Då har man ju gjort klart var man står.
  • Äldre 26 Apr 11:31
    #42
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-04-26 11:20:00 följande:
    Självklart får man göra som man vill, om du eller han friar och den andre säger ja, så är ni förlovade och kan vara det livet ut, i princip. Mina föräldrar förlovade sig ungefär när jag blev till och gifte sig 1 månad före jag gifte mig...

    Vad jag ville säga var bara att ett frieri innebär att paret är förlovade (om den som friar får ja), det blir liksom lite fel att byta ringar och säga att man är förlovad och sedan vänta på ett frieri innan det blir bröllop. Om man är tvärsäker på att man aldrig vill gifta sig kan man ju "fria" på ett annat sätt: "vill du förlova dig med mig utan att vi någonsin gifter oss?" Då har man ju gjort klart var man står.
    TS kanske ska gå runt med tre ringar om hon gifter sig, en "förlovningsring" en "friar-ring" och en vigselring ;)

    Tänk va jobbigt att gå runt att vänta på ett frieri när man redan är förlovad..

    TS gör som hon vill. Men hon bör vara medveten om att MÅNGA kommer ta hennes förlovning som oseriös och tramsig. Hon vill bevisa att dom älskar varandra, för vem undrar jag.. Är inte förhållandet tillräckligt lyckligt och stabilt för att folk ska fatta det utan en ring?      

    Man kan ge varandra ringar utan att kalla det förlovning :) Ett vackert halsband kan också vara en fin kärleksgåva.  Kärlek är alltid vackert och bör hyllas på alla sätt! Men att ta gamla, hederliga traditioner och låtsas att dom är något annat känns fel. Varför inte skapa en egen tradition istället ?  
     
     
  • Äldre 26 Apr 13:58
    #43

    Man ska inte skaffa barn innan gifemålet heller men det gör dom flesta ändå. Låt dom ha som DOM vill. Men jag skulle fråga ensam, inte med massa runt omkring :)

  • Äldre 26 Apr 14:08
    #44
    MissEofc skrev 2013-04-26 13:58:16 följande:
    Man ska inte skaffa barn innan gifemålet heller men det gör dom flesta ändå. Låt dom ha som DOM vill. Men jag skulle fråga ensam, inte med massa runt omkring :)
    Hörrödu, om man vill ha en framtid tillsammans kan man mycket väl skaffa barn innan man gifter sig. Men man kan fan inte fria när man redan är förlovade.
  • rosor
    Äldre 26 Apr 14:10
    #45
    Tjej01 skrev 2013-04-25 15:48:44 följande:

    Jag har som sagt funderat mkt kring detta... jag tror inte att han skulle säga ja till att gifta sig då det känns lite plötsligt och för tidigt, däremot att göra det i det syfte som jag beskrev ovan.

    Giftermål är ju dessutom mycket mer än en symbolisk handling... så det är klart att man inte svarar ja på en sådan förfrågan hur som helst.

    Har funderat på att ta upp det på hans födelsedag. Förmodligen bör jag väl göra det individuellt med honom(så att vi får det klarlagt med varandra vad det skulle innebära), pinsamt att ta den diskussionen framför släkt/familj.
    Och sen typ föreslå att vi i såna fall kan köpa ringar i samband med min flytt eller i samband med resan till Göteborg.

    Jag tycker att förlovning och giftermål är två skilda ting, även om det inte är det traditionellt,  tycker att det bör vara det. Fråga om förlovning och senare eventuellt fråga om giftermål.
    Eftersom att vara förlovad är som sagt informellt, medan giftermål är formellt = två skilda ting. 

      
    Alltså, vad snackar du om egentligen? Själva grejen med förlovning är ju att man ska gifta sig, om inte just inom ett år så inom en ganska snar framtid. Så himla töntigt att fråga om någon vill vara förlovad med en utan att gifta sig. Man hör ju på namnet, man är lovad till någon. 

    Men så här är ju folk nuförtiden "jag får faktiskt vara förlovad om jag vill, jag behöver inte gifta mig om inte jag vill"  " Jag får faktiskt döpa mitt barn om jag vill, men ingen kan tvina mig att ha något kristet på dopet".

    Man ska ha men ändå inte, totalt meningslöst  i mina öron. Jag fattar ingenting. 
  • Äldre 26 Apr 14:25
    #46

    Jag sa inte att det är fel att skaffa barn innan, jag är ogift med en dotter själv. Men förr var det ju så att man skulle vara gift annars fick man ju en horunge. Men nu för tiden struntar vi i det, varför ska inte ts få förlova sig utan giftermål då?

  • Äldre 26 Apr 16:43
    #47
    MissEofc skrev 2013-04-26 14:25:13 följande:
    Jag sa inte att det är fel att skaffa barn innan, jag är ogift med en dotter själv. Men förr var det ju så att man skulle vara gift annars fick man ju en horunge. Men nu för tiden struntar vi i det, varför ska inte ts få förlova sig utan giftermål då?
    Det får hon väl. Vem ska hindra henne? Dock är hon ju inte i egentlig mening förlovad då, eftersom en förlovning betyder att man ska gifta sig.

    Varför inte införa något nytt för dem som vill ha ring men inte gifta sig? "Kärleksring"?
  • Äldre 26 Apr 17:11
    #48

    Ja vi får ta att släppa ut en kärleksring på marknaden! Eller nått

  • Äldre 26 Apr 17:15
    #49
    MissEofc skrev 2013-04-26 17:11:47 följande:
    Ja vi får ta att släppa ut en kärleksring på marknaden! Eller nått
    Varför inte? Juvelerarna lär väl jubla, nu får de kränga ringar även till icke-giftaslystna! Man skulle kunna låta den vara tvåfärgad (tex) eller speciell på något annat sätt.
  • Äldre 26 Apr 17:59
    #50

    Jag paxar patent!

  • mrsSta­tham
    Äldre 26 Apr 18:51
    #51
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-04-26 16:43:09 följande:
    Det får hon väl. Vem ska hindra henne? Dock är hon ju inte i egentlig mening förlovad då, eftersom en förlovning betyder att man ska gifta sig.

    Varför inte införa något nytt för dem som vill ha ring men inte gifta sig? "Kärleksring"?
    Det finns redan en sådan grej. 
    Det kallas för brythjärtan... 
    Bara två saker är oändliga
  • etthje­rta
    Äldre 26 Apr 21:19
    #52
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-04-25 22:59:39 följande:
    30-talet?

    Tror du att Victoria och Daniel hade förlovat sig bara för att visa att de hör ihop, bröllop är inte viktigt? För kungligheter följer bröllopet traditionellt relativt tätt inpå förlovningen, för oss vanliga dödliga kan det dröja länge. Jag och maken hade 16 månader mellan förlovning och bröllop. Vi struntade i att man "ska" gifta sig inom ett år. Men det var ingen tvekan om att hans frieri innebar en förlovning på väg mot ett bröllop.
    Nej men nu är inte jag en stackars kronprinsessa av Sverige som måste följa normen utan en vanlig tjej som kanske aldrig nånsin vill gifta mig men ändå visa omvärlden att vi valt varandra. Och nej,ingen av oss har friat till den andre,vi har diskuterat saken och bestämt tillsammans att vi vill bära varandras ringar så jaa,vi vet var vi står.

    Jag vet också att man är för-lovad och egentligen ska gifta sig inom en snar framtid men om man inte vill det då? Ska man aldrig nånsin få ha på sig en ring för det? Som sagt, jag vet att normen är så men jag tycker det är lite förlegat.

    Respekterar er som tycker att man ska gifta sig inom ett år efter förlovning men ni verkar inte kunna respektera att alla inte vill göra det.


  • Äldre 29 Apr 00:27
    #53

    Oj vad folk skriver. :P

    En massa skit, om jag får ta mig friheten att utrycka mig så pass.

    Jag har dock funderat över den här saken de senaste dagarna, och ja, jag vill faktiskt gifta mig med

    min utvalda. När jag tänker efter har vi till och med "pratat" om det redan.

    Vi brukar till exempel säga "När vi gifter oss kan vi spela den låten".
    Eller "Här kan vårt giftermål äga rum". Eller "Kolla vilken vacker brudklänning!".

    Men giftermål har alltid känts så avlägset på något vis. Jag är sådan som tar relationer extremt seriöst.

    Pojkvän för mig är någon som jag kan se som fadern till mina barn och som jag kan se mig själv leva tillsammans med resten av mitt liv. :D

    Detsamma gäller bröllop/äktenskap. Det är klart att jag vill gifta mig med min pojkvän.

    Men det är inget man gör huxflux.

    Sen angående allt det här snacket om att man inte får göra det ena och det andra, och att rätt ska vara rätt o blabla.

    Jag fattar inte grejen för fem öre!  

    Att man ens tycker att det spelar någon roll.

    Det skulle jag gärna få svar på. Varför spelar det så stor roll? Vad är själva grejen?

         
       
         

       

  • Äldre 29 Apr 00:29
    #54

    "Man kan inte fria om man redan är förlovade"....

    Watch me ;)  

  • Äldre 30 Apr 10:45
    #55
    Tjej01 skrev 2013-04-29 00:29:46 följande:
    "Man kan inte fria om man redan är förlovade"....

    Watch me ;)  
    Den som frågar om förlovning har ju eg. redan friat. Men ni kan ju ha två frierier om ni vill, vad det nu ska vara bra för.
  • Äldre 5 May 23:04
    #56

    Precis som du så har jag på senare tid funderat på det här med förlovning. Jag och min pojkvän är 25 år och har varit tillsammans i tre och ett halvt. Jag har aldrig ansett min själv vara särskilt traditionell men känner nu att det hade varit väldigt mysigt om det var min kille som överraskade mig med ett frieri. Däremot så tar jag gärna saker i egna händer och har föreslagit att vi tillsammans går och tittar på ringar och planerar in en resa i sommar där vi kan förlova oss. 

    Jag tror att både min partner och jag är den typen att vi föredrar att planera saker tillsammans, speciellt något så stort som en förlovning. Precis som du ser jag inte förlovning som ett löfte om att gifta sig inom ett år utan ett lite försiktigare sätt att kunna stoltsera med vår kärlek, både för oss själva och för andra, och inte minst för att det är romantiskt också.
     
    Vi ser båda fram emot ett bröllop i framtiden och att skaffa barn tillsammans. Varför inte mjukstarta med en förlovning, det är väl lite så du känner också?

    En idé är att man planerar förlovningen tillsammans, man beställer ringar, bokar bord på restaurang eller ordnar en picknick där man tillsammans byter ringar eller att vi tjejer får en ring på fingret. Sen kan man passa på under en familjetillställning att överraska de andra med sin förlovning, det är ju lika spännande och rörande som att förlovningen skulle äga rum då.

    Är man mer sugen på uppmärksamhet, vilket jag måste erkänna att jag tycker om i sådana här sammanhang, så kan du och killen planera den gemensamma förlovningen just till kalaset, men då är båda med på det;)

    Jag tycker det är underbart att du precis som jag inte känner att frieri är något som männen håller på med och som innebär en "plikt" att gifta sig, utan ett väldigt fint sätt för oss att visa hur mycket vi älskar våra respektive.

    Min tanke är att vi nu på allvar ska fundera på och prata om att förlova oss i sommar, åka utomlands, genomföra "proceduren" och sedan överraska alla här hemma om vad vi gjort.

    Kör hårt tjejen!
     

Svar på tråden Förlovning?