• Nyponsol

    Tips på lugnt sjuksköterskejobbefter utmattningsdepression?!

    Jag har jobbat med olika jobb som sjuksköterska på vårdavdelningar och hemsjukvård och drabbades för ett år sen av utmattningsdepression. För två månader sen började jag arbetsträna på blodcentralen med blodgivning, men har inte den kapaciteten att jag klarar av att tappa blodgivarna än och jobba som de andra. Jag går bredvid mina handledare och märker att det jag inte klarar av som förr är framförallt att orka med att bemöta så mycket männsikor, när det blir för stimmigt i personalrummet, och läsa alla pärmar med massor av regler, det tröttar ut mig och jag får dålig koncentration. Jag arbetstränar på 25% nu och är helt säker på att det inte är för tidigt att börja arbetsträna, för jag mår bra av att komma iväg och träffa folk en stund per dag, det tröttar ut mig att  vara hemma.

    Det är svårt att veta innan hur mycket man orkar, och jag trodde att blodcentralen skulle kunna bli en lagom nivå, kanske t.o.m. lite tråkigt, men där hade jag fel. Kanske sjukvårdsrådgivning eller vaccination kunde vara något, är det någon som har erfarenhet av det?! Eller något annat sjuksköterskejobb som är lugnt? Vill ju helst kunna jobba som sjuksköterska och jag kommer inte på så många jobb som är lugna där man inte behöver VUB, för utbildning är jag inte berädd att hoppa på nu. Om ni har något annat tips på jobb som är lämpligt efter utmattningsdepression så kom gärna med förslag!!

    Tacksam för svar!!  {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Tips på lugnt sjuksköterskejobbefter utmattningsdepression?!
  • JA77
    Nyponsol skrev 2013-04-29 19:21:33 följande:
    "JA77": Jag är intresserad av lättare typ av mottagningsjobb som inte är stressigt och i en lugn arbetsmiljö. Det får tyvärr inte vara allt för avancerat heller eftersom jag är segare i huvudet att ta in saker än förut och hög koncentration tröttar lättare ut mig. Vill ju helst jobba som ssk ändå, för jag har ändå 7 års erfarenhet av yrket och gillar det.    
    Det är nog svårt att hitta en mottagning som inte har högt tryck. Vårdköerna växer och patienter trycks in. Skolsköterskor har ofta flera skolor.
  • En blå giraff

    Psykiatrin kan ju vara extremt lugnt är min erfarenhet. Annars tror jag också på t.ex. nattjobb inom kommunen. Det är då inte många utryckningar per natt i de kommuner jag vet iallafall. Man sitter mest. Dock så måste man ju kunna agera om något väl händer men du har ju erfarenheten så det bör du väl kunna. 

  • Pernilla 909

    Äldreboende?

    Har adrig jobbat där själv men under utbildningen var det många som hade praktik inom kommunen och som upplevde det väldigt långsamt.

  • En blå giraff
    Pernilla 909 skrev 2013-05-03 14:46:07 följande:
    Äldreboende?

    Har adrig jobbat där själv men under utbildningen var det många som hade praktik inom kommunen och som upplevde det väldigt långsamt.
    Ja på demensboende är det inte stressigt. Däremot är man ju arbetsledare för en hel grupp med undersköterskor vilket kan vara psykosocialt påfrestande med mycket tjafs och så. Man är väldigt ensam också. Så det beror på vilken sorts stress man tål. Man kan nog ta hur lång tid på sig som helst om man ska lägga om ett sår eller så som ssk på demensboende, men man måste nog kunna ta en del kritik och kunna ta obekväma beslut. Man ska ju styra omvårdnaden och bestämma lite hur USK ska jobba med omvårdnaden och man är inte alltid poppis då.
  • Sykepleie

    En blå giraff: Arbetsledare för undersköterskorna är man som sjuksköterska vart man än jobbar...

  • Medusan
    JA77 skrev 2013-04-29 06:05:56 följande:
    Jag har jobbat i hemsjukvården, och det var hos oss inte 3 besök/natt, utan det var konstant. Vi var också rådgivare åt hemtjänstens personal, vilket också gav tid för grubblerier om man givit rätt råd.

    Tyvärr är de flesta jobb som ssk stressiga då det hela tiden dras in på folk. Du ska kanske ine jobba ensam (som tex en skolsköterska) eftersom allt jobb då är ditt.  

    Vilka jobb är du intresserad av (de du säger att man måste ha VUB)?  
    Jag har jobbat natt i ett antal olika kommuner och min erfarenhet stämmer inte överens med din. Det är så lugnt att det är tråkigt många ggr men ibland har man nätter med lite mer att jobba men jag har aldrig upplevt det stressigt. Det är dock mindre kommuner jag har erfarenhet av där man jobbar ensam på natten. Vet att det är betydligt mer att göra i stora kommuner men där är man ju också betydligt fler i tjänst som ska dela på arbetet.

    Det gäller helt enkelt att kolla upp hur det är i just den kommun man vill jobba i innan om det är så att man är väldigt mån om att det ska vara lugnt.

  • En blå giraff
    Sykepleie skrev 2013-05-03 20:23:28 följande:
    En blå giraff: Arbetsledare för undersköterskorna är man som sjuksköterska vart man än jobbar...
    Jo men på äldreboende är det riktigt tight samarbeta som kan vara toppen om det är en bra personalgrupp. Är det inte så, med många bittra USK som mest vill klaga på SSK så är det inte kul. Jag har upplevt båda varianterna. Om personalen inte kommer överens med "sin" sjuksköterska kan man bli väldigt ensam och påpassad.
  • Sykepleie

    En blå giraff: Nja, det är mera tightare sammarbete mellan ssk och usk på sjukhus ön på ett äldreboende.

Svar på tråden Tips på lugnt sjuksköterskejobbefter utmattningsdepression?!