• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • tinis

    Ja just det jag har också praktik på den kursen som jag ska läsa på distans så det vore ju toppen om man kunde ta den till sommaren isf. Får väl boka in möte med syo i höst :P

  • goaround

    har ni börjat ta vitaminer och mineraler?
    Folsyra? jag äter mkt mer grönsaker och frukt nu efter plusset :)

  • youandme

    Hej allesammans! :) igår plussade jag. Jag är nu 4+2 (om uträkningen stämmer så bör BF vara runt 20/1 2014) och har redan idag varit och haft hälsosamtalet med barnmorskan. Allting känns superspännande men jag är rätt så nervös. Fick ett missfall förra sommaren, så nu är jag väl orolig för det... Och att jag har sån mensvärk gör inte oron bättre.

    Graviditeten var efterlängtad men inte planerad (vi hade inte hunnit försöka "på riktigt" en enda gång) :)
     

  • Lunda

    Började med Aco gravid ca 3 v innan äl då vi planerade graviditeten och jag har hört att det är bra om man får i sig just folsyran redan innan man blir gravid.

    I morgon stundar inskrivningssamtalet. Ska bli spännande :)

  • FrökenBlå

    Hoppar in här med om det är okej! Plussade i söndags Skrattande Ringde MVC idag och de sa att jag antagligen va i v. 6-7, men jag tror mer att jag är i v. 4-5 (pga extremt oregelbunden mens). Har haft ont i magen de senaste dagarna, ungefär som mensvärk, och är lite nojig över detta då jag har hört att många känt så innan missfall..men så länge det inte kommer något blod ska jag försöka att inte oroa mig så mkt! Annars har jag spända och ömma bröst och är kanske något tröttare än vanligt, i alla fall efter jobb och träning..

  • tinis

    Jag har också ACO Gravid men började efter plusset. Hoppas att dom gör nytta iaf Tungan ute
     Imorn ska jag ringa MVC , yay! O idag gick jag in i vecka 7. Halva första trimestern har gått Gravid

  • linaochliten
    goaround skrev 2013-05-16 17:56:43 följande:
    har ni börjat ta vitaminer och mineraler? Folsyra? jag äter mkt mer grönsaker och frukt nu efter plusset :)

    Jag tar aco gravid. Har även ätit folsya sedan jag började försöka bli gravid. När det gäller kosten så försöker kag få in mer grönsaker, men det blir bra vissa dagar och sämre andra dagar. Frukt äter jag varje dag iallafall :)
  • youandme

    Jag äter Aco kvinna (började äta dom innan graviditeten), frågade barnmorskan idag och dom gick alldeles utmärkt att äta :)

  • jagochpyret

    Folsyra har jag ätit sedan början på året då jag läste att man skulle börja med dessa gärna direkt när man började sig på att bli gravid. Så det äter jag dagligen, men sedan kommer jag gå över till Gravid-vitaminerna så får man allt i en tablett.

    Idag har jag inga symptom alls. Liiite ont i brösten om jag trycker på dom. Men annars känner jag ingenting. Jag vet att man inte ska vara orolig och nervös för man kan inte göra ngt åt saken. Men hur lätt är det att inte tänka på missfall, tom fostersäck osv.. Det är ju ändå första barnet och första graviditeten och man har ingen aning om hur saker och ting känns.
    Den dagen när man sitter här med tjock mage och halsbrännan från hell så skrattar man väl åt sin nojja och att man inte bara njöt av att må som vanligt ;)   

Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014