• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • hundenhubbe
    LitenKnodd skrev 2013-06-10 20:18:13 följande:
    Jag är pollenallergiker och min BM sa att jag kan ta Clarityn. Har andra på recept men dom får jag inte ta..
    VA?! På fass står detta:

     Om du är gravid rekommenderas inte intag av Clarityn.
    Jag skulle inte ta de då... Då fass är den "bok" och hemsida som läkarna använder. Hade nog ifrågasatt din barnmorska!
  • martinajulia

    Äsch. Nu hoppar jag in här! Jag hade tänkt vänta tills efter ul eftersom att (som en del redan har nämnt) det känns så himla overkligt ännu. Trots symptom och en allmän "konstig" känsla i kroppen verkar det inte bli verkligt tills vi har fått se ett hjärta som slår. Men. Det återstår dryga två veckor till ul och tiden går ju så himla långsamt! Så därför kan jag inte vänta längre, jag har hängt här i någon vecka och även läst igenom hela tråden och nu vill jag också vara med :) 

    Jag är i vecka 11 (10+3) och idag var jag på labbet och tog blodprov till KUB-testet som görs i samband med ul om två veckor. Jag har mått rätt bra hittills. Vecka 8 och 9 vill jag dock helst glömma. Kräktes i princip varje dag och kunde bara ligga ner. Men när jag läser andras inlägg här inser jag att har haft det rätt bra ändå. Illamåendet är nästan borta nu (kräks iaf inte längre), tröttheten och ömma bröst känns fortfarande av. 

    Mitt stora problem är magen. Den sväller upp, blir gasig, trög och orolig om vartannat. Är så tacksam för att jag har semester nu och kan gå omkring i plagg som inte sitter åt över magen men undrar vad sjutton jag ska ha på mig när jag börjar jobba igen om två veckor. (Inget klännings-jobb direkt tyvärr...) Letar som en tok efter byxor med resår men som inte ser för "slappa" ut. Tips någon? Någon annan som också har besvär med magen? Särskilt efter att man har ätit eller på kvällen när man typ ska sova?

    Oj, det blev långt det här. Men jag behövde skriva av mig lite tror jag. Det här är vårt första barn så man vet ju liksom ingenting om hur det "ska" kännas. För oss gick det så himla fort också, blev ett plus på första försöket vilket varken jag eller min man var med på. Men självklart är vi så himla glada och lyckliga och spända. Vilken resa vi har framför oss. Alla vi i den här tråden!

  • Smulan 82

    Hej alla plus hur går det för er? Själv går jag in i vecka 10 9+1 och yrseln är på topp eller not. Jag funderar på vul när skall man gå på det? Jag vill kolla nu för jag är så sjukt nyfiken men min sambo vill inte utan tycker vi skall vänta! Hur tänker ni andra och hur kommer ni göra? På mitt jobb vet de för jag har fått yrsel attacker och snabbt blivit dålig utan förvarning så var tvungen att berätta för chefen. Som redan räknat ut det tihi Skulle ni göra vul utan att pappan vill? Vill så gärna att han är med så vill ju inte gå själv men vill inte heller tvinga. Förstår hur han tänker att han vill vänta tills efter v 12 men som sagt jag är nyfiken och så otroligt otålig dessa veckor kryper juh fram. Är det farligt att ta många ultraljud för bebisen? Har inte tid förenas den 17 för inskrivning hos barnmorskan kanske lugnar jag ner mig efter det men allt är juh som sagt så spännande. Ta hand om er :)

  • Seglarinnan
    martinajulia skrev 2013-06-10 22:28:38 följande:
    Äsch. Nu hoppar jag in här! Jag hade tänkt vänta tills efter ul eftersom att (som en del redan har nämnt) det känns så himla overkligt ännu. Trots symptom och en allmän "konstig" känsla i kroppen verkar det inte bli verkligt tills vi har fått se ett hjärta som slår. Men. Det återstår dryga två veckor till ul och tiden går ju så himla långsamt! Så därför kan jag inte vänta längre, jag har hängt här i någon vecka och även läst igenom hela tråden och nu vill jag också vara med :) 

    Jag är i vecka 11 (10+3) och idag var jag på labbet och tog blodprov till KUB-testet som görs i samband med ul om två veckor. Jag har mått rätt bra hittills. Vecka 8 och 9 vill jag dock helst glömma. Kräktes i princip varje dag och kunde bara ligga ner. Men när jag läser andras inlägg här inser jag att har haft det rätt bra ändå. Illamåendet är nästan borta nu (kräks iaf inte längre), tröttheten och ömma bröst känns fortfarande av. 

    Mitt stora problem är magen. Den sväller upp, blir gasig, trög och orolig om vartannat. Är så tacksam för att jag har semester nu och kan gå omkring i plagg som inte sitter åt över magen men undrar vad sjutton jag ska ha på mig när jag börjar jobba igen om två veckor. (Inget klännings-jobb direkt tyvärr...) Letar som en tok efter byxor med resår men som inte ser för "slappa" ut. Tips någon? Någon annan som också har besvär med magen? Särskilt efter att man har ätit eller på kvällen när man typ ska sova?

    Oj, det blev långt det här. Men jag behövde skriva av mig lite tror jag. Det här är vårt första barn så man vet ju liksom ingenting om hur det "ska" kännas. För oss gick det så himla fort också, blev ett plus på första försöket vilket varken jag eller min man var med på. Men självklart är vi så himla glada och lyckliga och spända. Vilken resa vi har framför oss. Alla vi i den här tråden!
    Välkommen hit Martinajulia!

    Jag är inte en av dem som skriver mest här men läser varje dag med stor igenkänning. Jag har liksom du mått väldigt illa och har stått ut bättre bara av att läsa om alla andra som har det likadant - eller ännu värre stackare.  Är idag inne på vecka 11 (10+2)

    Känner igen det där med orolig mage - min ser ibland ut att vara  i minst 4e månaden. Jag har även en helt fantastisk (ond!) halsbränna till och från. Har dessutom övergivit min tidigare genomsunda kosthållning och lever nu på ljust bröd, oboy, godis, fil etc.  Det stör mig men just nu är jag så lättad över att illamåendet börjat lägga sig att jag står ut med allt annat :)

    Byxor... alla mammabyxor har väl mjuk resår i midjan som man kan dölja m lite längre tröja?

    Lycka till och välkommen! Är minst lika spänd och glad som du och säkert alla ni andra med - är mitt första barn och iiiiiiiiih vad spännande!

     
    34 år, bor i Stockholm och väntar första barnet till 5 jan 2014
  • Proppen

    Tror med största sannolikhet att jag har fått missfall... Blöder sen igår och hela dan igår hade jag ondare i magen än innan. Väldiga "menssmärtor".. Vet inte riktigt vart jag ska ringa eller så..

  • Lövings

    Hörni, är det någon mer som sover så fruktansvärt dåligt? Jag vaknar alltså varje kvart eller halvtimme. Börjar bli ohållbart!!!! Funderar på propavan som ska vara säkert vid grav, men vill helst inte ta någonting alls!!

  • mariafii
    Proppen skrev 2013-06-11 08:58:34 följande:
    Tror med största sannolikhet att jag har fått missfall... Blöder sen igår och hela dan igår hade jag ondare i magen än innan. Väldiga "menssmärtor".. Vet inte riktigt vart jag ska ringa eller så..

    Nej va trist :( Ring din barnmorska och fråga annars sjukhuset eller vad det nu är 1177 går nog också så du får kolla upp vad det kan vara för fel. Styrke kramar
Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014