• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • Lunda

    Sitter på jobbet och har just nu inget att göra så jag började skriva en lista på allt som ska handlas till bebisens ankommst. Har skrivit ner allt från barnvagn till tvättlappar. Det blir en väldigt lång lista men gud vad det börjar klia i fingrarna direkt. Vill ut och handla nu. Man får väl ta det lite lugnt ett tag till. Men till hösten då blir det en tripp till Ullared för att se vad de har att erbjuda :)

  • MARlA
    FaN skrev 2013-06-22 20:17:38 följande:
    Hej alla! Hoppas ni haft en härlig midsommar! Vi hade en väldigt trevlig kväll, trots min trötthet... Idag är det dock värre. Jg är platsad i soffan. Ont i rygg och höft/bäcken, sjukligt trött och illamående och varje gång jag försöker resa mig snurrar jag nästan omkull... Kan det vara så att jag tog ut mig för mycket igår med fest och lekar fram till tre på morgonen?

    Synden straffar sig själv...

    Någon undrade om vikten. Jag är i 12+1 idag och har konstigt nog gått ner nästan två kilo sedan jag plussade. Detta trots att jag äter mer och oftare än vad jag gjort tidigare... Men men. Jag får väl höra vad BM säger nästa gång jag träffar henne den 10/7.

    Har du mått illa? Jag har också gått ner ca 2 kg sedan jag plussade men jag har mått väldigt illa och spytt några gånger så det är antagligen därför. Jag har läst att det är helt normalt, men visst vill man börja öka lite i vikt nu? :)
  • Blixtlås

    Lunda: en sådan lista har jag med skrivit, kan lägga upp den i bildtråden så kan vi ju jämföra :). Alltid kul att se om man missar ngt alt har med ngt onödigt ;).

    Idag ska jag till spec.mödravården och hoppas på bättre bemötande än när jag ringde dit :-/. Och hoppas sååå att vi får se vår lilla alien, att vänta till augusti är ju rena döden ;)

  • FaN
    MARlA skrev 2013-06-24 08:05:55 följande:

    Har du mått illa? Jag har också gått ner ca 2 kg sedan jag plussade men jag har mått väldigt illa och spytt några gånger så det är antagligen därför. Jag har läst att det är helt normalt, men visst vill man börja öka lite i vikt nu? :)

    faktum är att jag inte har mått särskillt illa. jag har ett par extra kilo och en elak mage sedan innan (med elak mage menar jag att jag får krampatacker som inte är ur denna värld. får så ont att jag till sist kräks) och är rätt van vid att må illa. så något vidare graviditetsillamående kan jag inte påstå att jag känt. Förhoppningsvis visar det sig att ajg är skapligt normal i alla fall. Bortsett från min viktnedgång. ;)

    Det värsta är att jag förnekar att jag är gravid och viktminskningen har fått mig att bli besatt av vågen, och då ska jag tillägga att jag inte ens ägde en våg innan jag plusade och inte hade vägt mig på nästan 10 år...  
  • FaN

    oj vilken midsommar. trötthet har nu verkligen gjort skäl för namnet. Jag har i princip legat utslagen sedan i fredags och inte ens klarat resa mig utan att bli svimfärdig. en helt helg bortkastad. Vara sova och försöka äta, trist tillvaro.

    Och den här jäkla värmen gör inte saken bättre. Bara jag funderar på att gå 10 meter blir jag helt genomsvett och det känns som att jag inte kan andas... Fy katten va gnällig jag är idag!!! tummen ner för mig helt enkelt! Hoppas alla andra mår bättre!

  • K87

    Min väninna har berättat för några veckor sen att hennes bebis i magen var 15 cm i v.12! Min var 2,2 cm i v.9 kan det verkligen stämma att hennes var så mycket större :)?

  • mariafii

    Jag och sambon var på utflykt till Ullared idag :) Köpte ett par mamma leggings och ett par vanliga mammabyxor som var jätte sköna och betalade endas 150 kr för dessa två . Vi bestämde oss för att åka dit igen i slutet av nov för att köpa bebis saker för nu var lite tidigt men vi tittade iaf lite snabbt på vad som fanns så lite ska man väl kunna köpa nästa gång :)

    Jag känner mig fortfarande ganska smidig i kroppen och i midsommar klättrade jag omkring i skogen på stenar och berg. Visst blir man lite andfådd men känns inte jobbigt iaf. Hoppas det fortsätter så ett tag till  

  • goaround
    K87 skrev 2013-06-24 13:49:33 följande:
    Min väninna har berättat för några veckor sen att hennes bebis i magen var 15 cm i v.12! Min var 2,2 cm i v.9 kan det verkligen stämma att hennes var så mycket större :)?



    Det stämmer inte. När barnet är 15 cm är man i vecka 18. Det är då man brukar göra RUL kanske det hon menade.
  • martinajulia

    Idag hade jag min första jobbdag på 5 veckor och jag var rätt nervös över hur det skulle gå. Blir ju vanligtvis så sjukt trött framåt eftermiddagen och vissa dagar får jag så ont i magen att jag bara måste ligga ner en stund. Men idag var en bra dag. Magen gjorde inte ont och tröttheten höll sig borta. Jag var noga med att fylla på med lite energi så fort jag kände hungerkänsla för att slippa risken att bli illamående. (morot och paprikastavar var perfekta snacks att tugga på).  

    Kan ju bara hoppas på att det håller i sig men jag tror tyvärr inte att varje dag kommer bli så här bekymmerslös. Men jag är glad att den första dagen blev så bra. Dock tog det drygt 20 minuter för kollegan att komma på mig. Jag hade tänkt berätta på onsdag efter ul men så fort jag tackade nej till kaffet (dricker alltid kaffe annars men nu tycker jag det smakar asäckligt)...var det det första hon gissade på. Haha, typiskt men rätt kul ändå :)

Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014