• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • Midsommarflickan

    Här får alla över BMI 30 göra glukosbelastning. Här gör man en nu i början och sen en sent i graviditeten (om inte redan första gav utslag så klart).

    Jag är 12+0 om ett par timmar!

    Förväntar mig få mitt första glukostest inbokat relativt snart efter inskrivningen nästa vecka...

  • Lillisen
    Midsommarflickan skrev 2013-06-25 21:55:51 följande:
    Angående mående känns det som jag börjar närma mig de berömda spökveckorna när alla symptom försvinner vilket är både skönt och läskigt. Men jag har vul för kub nästa vecka (3/7) så då får vi ju liten kik på att det finns fortfarande bor nån där inne... Nyfiken på att se skillnaden från vårt första vul som mest var ett gråttblurr...

    Går in i vecka 13 i morgon och var 7+6 då...



    Varför ska du göra vaginalt ultraljud denna gång? Här får man göra vanligt ultraljud när man kommit till v. 12 eftersom det går bra att se bebisen då. Lite nyfiken bara :)
  • martinajulia

    Ööörk vad jag är trött på att må illa bara för att man inte äter frukost typ två sekunder efter att man har vaknat...nån mer som har problem med detta? Jag slutade må illa (kräkas alltså) för flera veckor sedan men så fort jag blir det minsta hungrig och inte gör något åt det på en gång så kommer illamående smygandes och då är det redan försent även om jag äter något. Speciellt på morgonen. Verkligen jobbigt särskilt när man som jag aldrig har varit / är någon frukostmänniska, gillar inte frukost egentligen. Har börjat vakna framåt fyra dessutom för att jag måste gå o kissa och idag kunde jag inte somna och sen kom hungerskänslan och snabbt efter illamåendet...har ätit lite nu men känner mig kräkfärdig. Suck....

    Någon som sitter inne på några bra frukosttips förresten? Behöver verkligen lite inspiration! Vad äter ni andra till frukost?

    Har iaf ett ul att se fram emot idag. Äntligen. Spänd och nervös men så himla förväntansfull. Hoppas hoppas hoppas att allt är okej.

  • sweetmoments

    är det ngn mer som känner av en "molande" värk? jag gör det och är livrädd för missfall.. men det är ingen kraftig känsla utan mer obehaglig. läste då om växtvärk i livmodern (!) måtte det vara det.. är nu i v10+1 och det är vår första efterlängtade jordgubbe 

  • Midsommarflickan

    Lillisen, jag vet inte om det blir invändigt eller utvändigt ul nästa gång faktiskt. Det är ett kubtest sä det är mycket möjligt att det är ett vanligt ul...?! Vad vet jag, första barnet?!

  • Blixtlås

    Fröken blå: nu är jag inte överviktig men här gör alla glukosbehandling, jag ska tom göra två eftersom jag går på kortison :-/.

    Martinajulia: min bästa frukost, när jag som idag jobbar M-tur, är, tyvärr, en litet glas coca-cola mot illamåendet och sen två knäckemackor med ost, tomat och aromat-krydda. Colan hjälper till att höja blodsockret direkt vilket i sin tur gör att jag mår mindre illa och kan äta mina piller och frukost . Hoppas dock att jag kan sluta med colan helt snart, är redan nere på typ varannan dag eller så. Haha, låter som jag trappar ner på ngt betydligt värre ^^

    Sweetmoments: jag hade det de första veckorna nästa hela tiden, nu i v13 får jag det om jag tar i för mkt eller stressar har jag märkt. Vet allafall att det är när ligament och dyligt växer till och så, alltså ingen fara :)

  • Blixtlås

    Oh! Glömde ju min fråga till er :). Hur många UL kommer ni få göra?
    Jag kommer förutom RUL i v29 görs tillväxt UL och flödes-grej i v24, 28 och 32. Om bebisen inte växer som den ska (en risk med min sjukdom fick jag höra i måndags) får jag görs ytterligare ett v 36. Känns tryggar att de kommer hålla sådan kolla på mig :).

    Har dessutom börjar räkna ner i smyg till RUL (6v kvar) ;)

  • FaN

    God morgon alla!

    Idag sitter jag på kontoret på jobbet och kämpar med att hålla ögonen öppna. jag ahr det lugnt på jobbet och den här helt sjuka tröttheten håller på att göra mig galen! Aldrig i hela mitt liv har jag varit så här trött! Jag hoppas verkligen att det vänder snart. Jag är i 11+5. Molvärk har jag fortfarande från och till. En del hugg också. Men det som gör mest ont är ryggen. Var igår kväll iväg och firade min systers födelsedag. Att sitta på en trästol i 4 timmar var verkligen ingen bra idé!

    På tal om magar och vikt. Det som jag tycker är rätt trist är när man ska iväg och klä sig fint. Jag går hela dagarna i mina pösiga stora blåkläder. och när man sedan ska klä sig fint i andra kläder så är det inget som sitter bra längre. Om det inte är magen som petar ut så är det brösten. Jag har stora bröst sedan innan och nu kan jag i princip inte ha någon BH längre, alla är för små (till min sambos stora förtjusning). Tackar den som uppfann sporttoppen! Min räddning är att köra med dubbla nu när brösten dessutom är så ömma (Ömheten i brösten försvann för några veckor sedan men har nu kommit tillbaka igen). Så med andra ord. Att försöka klä sig fint/känna sig fin är nästan omöljigt... Så trist! Funderar på att skaffa mig lite nya kläder men det känns lite tidigt. Man kommer ju bli ännu större så då kommer ju inte de kläder man köper nu fungera i alla fall...   

  • mariafii
    Midsommarflickan skrev 2013-06-25 21:50:30 följande:
    Martini, Fröken blå, FaN... Appropå magar och övervikt. Jag är också överviktig, ganska mycket till och med och känner mig självklart ännu större nu, vilket är rimligt då jag gått upp 3kg. Tror inte folk ser nån större gravidmage på mig ännu till vardags med vanliga kläder men idag när jag och min sambo var ute och joggade och jag hade tajta sportkläder såg jag att min mage har annan form nu än innan. Den är liksom jämntjockare och jag har mist förmågan att dra in den med typ 50%... Kan fortfarande hålla in lite men inte som innan...

    Jag var också ute och joggade igår. Nu är jag inte överviktig men håller med om att nu känner man sig mycket större och inte lätt att dra in magen. Tyckte det var en kvinna som kollade på min mage när vi jogga. Kanske bara är något man får för sig men ändå :P Men jag fick flås väldigt tidigt, hur känner du?
Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014