• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • Smulan 82

    har varit och lyssnat på bebis hjärta idag och det lät som en galoperande häst. Så barnmorskan tror det är en tjej =)

    allt såg bra ut och nu är det fem veckor tills jag skall dit. Men närmare RUL nu även om jag tycker det går långsamt tills den 20 augusti.

    hoppas ni alla mår bra och har det bra nu skall jag njuta av min första semester dag =)

  • Maplin

    Första dagen på 7 veckor jag känner mig riktig bra! (Är i v.14 nu) hoppas det håller i sig! Och inte har jag behövt sova en jätte lång middags lur heller!

    Längtat oxå till RUL 26 augusti, känns som en evighet!! :(

  • hundenhubbe

    RUL 19 augusti och har inte fått sett bebisen en enda gång än Känns som att alla här inne sett sin eller fått höra hjärtat förutom jag. Är orolig över att de är något fel och jag går runt i min lyckobubbla som kommer spricka... kan de inte bara bli vecka 19 snabbt!? Har någon börjat känt sparkar ? Inte jag än och de lär väl dröja några veckor! vecka 17 på onsdag!

  • hundenhubbe

    Har en liten fråga! Går på studielån men arbetar också helst nu på sommaren. Är de någon som vet om studielånen man tar gills som inkomst? Så att de räknas in då man ska få föräldrapenning  Har hört flera olika teorier om de och tänkte höra om någon har koll!

  • annadenise
    hundenhubbe skrev 2013-07-29 17:13:48 följande:
    RUL 19 augusti och har inte fått sett bebisen en enda gång än Känns som att alla här inne sett sin eller fått höra hjärtat förutom jag. Är orolig över att de är något fel och jag går runt i min lyckobubbla som kommer spricka... kan de inte bara bli vecka 19 snabbt!? Har någon börjat känt sparkar ? Inte jag än och de lär väl dröja några veckor! vecka 17 på onsdag!

    Jag förstår hur du känner. Jag kände att jag inte kunde vänta till v.17-20 och valde därför att betala 1.800 kr för att göra kubb-test i v.12. De var en fantastisk lättnad att få se bebisen, som då bara var 6 cm:). I sveríge görs ju bara ett ultraljud i v.17-20 något som är väldigt sent om de skulle visa sig vara nått fel på bebisen (säger inte att de kommer att vara något fel på din bebis)

    Är du jätteorolig så kan du ju få en akut tid för ett vul eller ul på en privatklinik, men då får du betala.

    Jag går in i v.18 imorgon och är gravid med första barnet. De flesta säger att man inte känner förän i v.21-23
  • youandme
    hundenhubbe skrev 2013-07-29 17:26:19 följande:
    Har en liten fråga! Går på studielån men arbetar också helst nu på sommaren. Är de någon som vet om studielånen man tar gills som inkomst? Så att de räknas in då man ska få föräldrapenning  Har hört flera olika teorier om de och tänkte höra om någon har koll!
    Vad jag förstod det som (enligt Försäkringskassans hemsida) så är inte studielån något som kan ge högre föräldrapenning. Dock om du har jobbat 6 månader och sedan börjar plugga (och tar studielån under hela den studietiden) så kan du räkna dom 6 månaderna innan studietiden. Men om du har jobbat 6 månader och sedan INTE tar studielån, så får du inte räkna in dom 6 arbetsmånaderna.

    Rätta mig gärna om jag fattat det galet! :) 
  • tinis
    hundenhubbe skrev 2013-07-29 17:26:19 följande:
    Har en liten fråga! Går på studielån men arbetar också helst nu på sommaren. Är de någon som vet om studielånen man tar gills som inkomst? Så att de räknas in då man ska få föräldrapenning  Har hört flera olika teorier om de och tänkte höra om någon har koll!
    Jag är ganska säker på att det inte räknas som inkomst. Jag har iofs bara bidraget o det räknas inte.

    Jag fick tjata flera, flera gåner för att få ett ul. Då var det bara så vi fick se den lill*, inga kontroller eller så men det var skönt. Nu är du så nära den 19 så det kommer säker gå supersnabbt. Det gäller bara att hålla sig sysselsatt Cool Jag har RUL 12/8 :) Men inga sparkar eller ngt fladder än. Ibland tycker jag att jag känner ngt men det är bara typ tarmar eller ngt haha! Men det verkar som flera stycken har känt o då¨blir man ju såklart nojjig ^^
  • Negativia

    Fick bruna flytningar idag och har ont i magen, ska se om jag får en tid till gyn idag, mycket orolig :(

Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014