• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • Litchie

    Idag är dagen med stort D, rul! :) jag är så sjukt nervös, har knappt sovit senaste nätterna.. Nu hoppas vi allt är bra och att mini posar till bilder ;)

    Jag känner rörelser till och från och har gjort det ganska länge nu, till och med sambon har lyckas känna även om det är svagt svagt! Kan säga att iaf jag tycker det är jättemysigt! Men har fått höra att jag ska njuta medan det är mjukt och försiktigt, på slutet kan det tydligen göra riktigt ont!

  • Lunda

    Kan inte påstå att jag känner mig stressad över inköpen än men däremot så har jag svårt att inte köpa allt på en gång. Går in i v 20 (19+0) i morgon och på torsdag har vi rul. Efter det ska vi beställa barnvagnen och babyskyddet vi har sett ut och så ska vi ta en sväng till Ikea och köpa lite möbler. I sep/okt ska vi åka till Ullared för en riktig storshoppingtur. Kläder har vi redan köpt mycket just till nyfödd och så har vi fått en hel kasse av min mamma som vi ska gå igenom. Ska försöka vänta med att handla större storlekar tills lill*n har kommit och man vet vad det är för sort :)

  • annadenise
    Maplin skrev 2013-08-05 17:49:06 följande:
    Jag har oxå börjat få klappningar på magen! Tycker inte heller om det, utan blir mest chockad eftersom folk bara klappar å ler..
    Ska prova att säga att det bara är tarmarna jag oxå! Hehe

    Illamående håller i sig här med, snart v 16.. Får stanna bilen hela tiden när vi ska nånstans! Och det är värst på kvällarna! :(

    va bra sagt!! de är bara tarmarna hehe. folk började klappa mig på magen redan i v.11-12, och då tyckte jag väl att de kändes lite konstigt, då bebisen inte var större än 5-6 cm hehe. fast jag hade iof en gravidkula. Nu är jag i v.18 (17+5) och magen är ju större. Jag tror att det är 1 eller 2 som har frågat innan om dom får klappa magen, de andra brukar bara ta direkt på magen eller komentera va stor du är.

    Illamåendet kan hålla i sig länge. Jag går in i v.19 imorn och jag kräks fortfarande....
  • annadenise
    Litchie skrev 2013-08-06 09:06:00 följande:
    Idag är dagen med stort D, rul! :) jag är så sjukt nervös, har knappt sovit senaste nätterna.. Nu hoppas vi allt är bra och att mini posar till bilder ;)

    Jag känner rörelser till och från och har gjort det ganska länge nu, till och med sambon har lyckas känna även om det är svagt svagt! Kan säga att iaf jag tycker det är jättemysigt! Men har fått höra att jag ska njuta medan det är mjukt och försiktigt, på slutet kan det tydligen göra riktigt ont!
    Stort lycka till idag:)
  • Titttut
    Litchie skrev 2013-08-05 20:51:37 följande:
    Bara jag som börjar bli lite stressad över allt man måste handla? haha, vet att man bara är halvvägs, men hjälp vad mycket som ska förberedas! :)
    Kan inte annat än hålla med dig, är otroligt sugen att börja köpa småkläder och liknande, så mysigt, börjar kännas mer verkligt nu när man gått såpass långt (v19, 18+4). Ska iaf åka och köpa ett babyskydd imorgon, kunde inte hålla mig då vi hittade ett för ett bra pris Glad
  • Titttut

    När det gäller gravidmage så har folk sagt tvärtom till mig. Min mage syns inte så mycket och därför undrar folk om jag verkligen är säker på att jag gått så långt som jag gjort. Det var inte så kul att höra innan jag gjorde RUL, va väldigt nervös inför det, men allt gick bra och jag hade gått så långt som jag trodde, är som sagt i v19, så nu kan jag känna mig lugn Glad Folk är verkligen duktiga att ha åsikter om allt när man är gravid

  • kubic
    vilja89 skrev 2013-08-06 09:02:44 följande:
    Jag börjar också känna småpanik över allt som ska handlas och fixas. Vi har en barnkammare som ska tapetseras, en skötplats i tvättstugan, vid hon, som ska ordnas med nya hyllor och allt annat, en bil som ska hittas och köpas, och sen allt smågrejs. Aaaaah! Fast jag äääälskar att greja i och för sig. ;)
    Igår sydde jag en ny klädsel till våran brio sing vi köpte begagnat i förra veckan, för det visade sig vara mögel på det. Lägger upp bild när småfixet är färdigt i bildtråden. :)

    Ja just, välkomnar v.19 idag! Längtar till RUL nästa vecka 14/8!!!
    Åhh jag har också lite panik! Men ska till Ullared i november så väntar och kollar vad som finns där innan jag handlar någon annanstans. Men sen ska som sagt barnrum fixas, barnvagn hittas och ny bil köpas. Till råga på allt ska vi gifta oss innan! Haha, tur att det blir ett väldigt litet och enkelt bröllop!
  • Midsommarflickan
    kubic skrev 2013-08-06 09:58:02 följande:
    Åhh jag har också lite panik! Men ska till Ullared i november så väntar och kollar vad som finns där innan jag handlar någon annanstans. Men sen ska som sagt barnrum fixas, barnvagn hittas och ny bil köpas. Till råga på allt ska vi gifta oss innan! Haha, tur att det blir ett väldigt litet och enkelt bröllop!

    Ja, såna där stora fixar saker som att köpa bil och tapetsera kan jag förstå att man kan vara lite stressad över. Eller som Smulan 82 som vill hitta ny lägenhet men shoppingen stressar mig inte alls. Vad tar det att köpa det man behöver i början, en vecka max? Plus leverans tiden för en barnvagn så klart så man kan ju inte vänta till sista dagen. För mig kommer min "nödvändiga" shopping ta en timme. Har fått skötbord, spjälsäng, barnvagn och kommer att få 4 lådor kläder av syster och bilskydd + bärsjal av kompisar. Känns som jag behöver komplettera med blöjor och napp typ. Sen kommer jag självklart att VILJA köpa egna saker också men det tänkte jag mysa med i November-December. Blir säkert en tur till barnavdelningen på Ullared i samband med årets julklapps-shopping alltid inleds med ett besök där.  I god tid !!  Så snart jag fått alla syskonbarnens önskelistor... Lego, spel, och allehanda "mode-leksaker" är vansinnigt mycket billigare där. Och även bebis-saker har jag förstått. Men det är ju inte alltid allting finns.... Gjorde misstaget ett år att vänta till nära inpå jul och det var en upplevelse från Helvetet!!! Jisses vilka galna människor det finns! 
  • Lunda

    Är det många som ska göra i ordning barnkammare innan ankomst?
    Vi kommer att vänta med det tills nästa år. Har tänkt att bebis ska bo i vårat rum innan för jag vill ha den nära den första tiden. Sen tänker jag att vi inreder ett barnrum sommar/höst nästa år. Jag vet många som låter barnen sova i sina egna rum till de är ca året och sen har de fått flytta in i sina egna rum. Finns väl hur många sätt som helst att göra på men jag tycker det verkar vara ett bra sätt.(Sen vet man ju aldrig hur det blir när man väl är där)
    Hur har ni andra tänkt att göra? 

  • annadenise
    tinis skrev 2013-08-05 20:57:29 följande:

    Det känner jag med! Speciellt nu när vardagen snart drar igång igen, Hur ska jag hinna o orka köpa allt!? O har läst på vissa ställen att det kan vara sjukt lång leveranstid på barnvagnar ( har hört upp till 10 veckor) o sen sån vill man ju gärna ha senast vecka 30

    Jag har hört att det t.o.m kan ta upp till 15 v om de blir lev,problem längs vägen.

    Va ska ni köpa för vagn? vi har börjat titta på en brio smile, men inte bestämt oss riktigt ännu..
Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014