• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • Litchie

    Vi har också bestämt oss för att vänta med barnrummet till nästa år :) är inte direkt att det behövs ett lektrum innan dess. Mini kommer sova inne i vårat rum och sen blir det en lekhörna på nedervåningen under trappen då vi är nere på dagarna. Lillen tar ju inte så mycket plats i början :)

  • annadenise
    Titttut skrev 2013-08-06 09:56:20 följande:
    När det gäller gravidmage så har folk sagt tvärtom till mig. Min mage syns inte så mycket och därför undrar folk om jag verkligen är säker på att jag gått så långt som jag gjort. Det var inte så kul att höra innan jag gjorde RUL, va väldigt nervös inför det, men allt gick bra och jag hade gått så långt som jag trodde, är som sagt i v19, så nu kan jag känna mig lugn Glad Folk är verkligen duktiga att ha åsikter om allt när man är gravid

    jag tycker att folk är duktiga på att ha osikter oavsett om man är gravid eller inte. Om folk brydde sig mer om sig själva så vore världen ibland enklare och bättre. De låter klyschigt, men så är det. Jag fick hela tiden i början frågan om jag var säker på att de inte var 2 bebisar? jag kanske var längre gången än jag trodde? att höra detta 20 ggr om dagen..jag är lugn som person, men till slut så vill du bara be folk dra åt pipan eller säga, nä de är 3 bebisar..

    De där med att komentera magar. Jag förstår inte att folk inte är mer försiktiga, då man som gravid kan vara extra känslig.
  • annadenise
    Litchie skrev 2013-08-06 10:38:45 följande:
    Vi har också bestämt oss för att vänta med barnrummet till nästa år :) är inte direkt att det behövs ett lektrum innan dess. Mini kommer sova inne i vårat rum och sen blir det en lekhörna på nedervåningen under trappen då vi är nere på dagarna. Lillen tar ju inte så mycket plats i början :)

    låter som en bra plan:)
  • kubic
    Lunda skrev 2013-08-06 10:26:09 följande:
    Är det många som ska göra i ordning barnkammare innan ankomst?
    Vi kommer att vänta med det tills nästa år. Har tänkt att bebis ska bo i vårat rum innan för jag vill ha den nära den första tiden. Sen tänker jag att vi inreder ett barnrum sommar/höst nästa år. Jag vet många som låter barnen sova i sina egna rum till de är ca året och sen har de fått flytta in i sina egna rum. Finns väl hur många sätt som helst att göra på men jag tycker det verkar vara ett bra sätt.(Sen vet man ju aldrig hur det blir när man väl är där)
    Hur har ni andra tänkt att göra? 
    Vi gör det eftersom vi ska ha skötbordet där inne, våra badrum är inte så stora så känner att det är smidigare att ha det i barnrummet. Men vi ska också ha bebisen i vårat rum i början och sedan har vi kläder och sådant i barnkammaren tänkte vi. 



  • FaN

    Hjälp! Idag tog jag mod till mig och började försöka kolla på barnvagnar, "bilstolar", skötbord, sängar och allt där till! Vilken djungel!!! ju mer jag tittade ju mer förvirrad kände jag att jag blev, Nu vet jag varken ut eller in! Alla här verkar vara insatta i vad som finns och vad de vill ha. Är det bara jag som är helt totalt förvirrad?

    Det är en hel del som ska ordnas, jag känner igentligen inte någon stress men tänkte att det va lika bra att börja titta lite efter att jag läst att en del här började känna sig stressade... Det kan ju även vara skönt att portionera ut kostnaderna lite grann...

    Men jisses! Inte trodde jag att det fanns så mycket. Som sagt totalt förvirrad av alla olika vagnsdelar och modeller och alla konstiga namn...

  • Smulan 82

    På tal om dessa alla små söta magar fler som varit tvungna att ta ut navelpiercingen? Jag satte in en i plast men tålde den inte så jag blev h ett röd och det kliade som en tok så ut åkte den men så tänkte jag jag prövar o sätta i en annan i stål men jag lyckades inte få i den och tyckte att nä nu får den vara i en låda. Och ja jag tycker att min mage är sött stor och igår kom en annan gravid kvinna och satte sig och jag såg inte så gravid ut i gämförelse ;) idag skall jag och min syster på shoppingrunda i London och köpa doppresänter då vi har fått en hel del nya bebisar runt om kring oss skall bli mysigt bara jag orkar för jag har med helt matta ben och orkar inte så himla mycket. Jag hade mest illamående på kvällar i början av graviditeten men nu kan den komma när som hellst och mycket starkare och då är jag i v 18 nu så tror illamåendet kanske kommer och går. Jag längtar mest till hösten för jag gillar verkligen inte värme och mycket folk sedan jag blev gravid har väl aldrig riktigt gjort det men nu är det olidligt. Men syrran är lika dan så det kommer bli många pauser i London och bara se på folket med alltid kul :) Hoppas ni alla får en underbar dag och får se era små och känna dem. Förresten tror min lilla levde loppan inatt jag behövde kissa fem gånger på typ två timmar och det kändes som om den snurrade runt har aldrig känt så tydligt förr första gången var lite läskig men sedan vart det mysigare ( var orolig att det var något annat först)

  • annadenise

    Du är inte ensam, jag är oxå förvirrad. Jag och min sambo var in i butiken babyproffsen här om dagen och där stod de ca 80 barnvagnar upradade..jösses.-.de va nästan inte kul. de var för många vagnnar. väldigt många som ser lika ut, men de skiljer sig åt på handtaget eller hjulen etc. De är omöjligt att veta vilken man kommer bli nöjd med. Vi har därför valt att höra oss för med vänner.

    2 vänner, varav 1 som fått bebis och 1 som ska ha om 3 veckor,har köpt brio smile och dom är väldigt nöjda, Jag tycker den vagnen är  väldigt fin. Brio är ju oxå ett bra märke. Vi ska hem till en kompis i helgen och provköra vagnen.  De finns paketerbjudande på internet, där allt ingår. Jag tror vi kommer att satsa på den vagnen.

  • Midsommarflickan

    Vi kommer inte göra i ordning nån barnkammare direkt men vi har ett "gästrum", eller "rummet som blev över när vi köpte hus" som väl underförstått kommer att bli barnets rum så småningom.

    Jag kommer ha en extra spjälsäng (har turen att få två ärvda spjälsängar) och en extra "vuxensäng" där om utifall vi får ett mycket oroligt barn så att den jobbande föräldern kan få lite ostörd nattsömn samt för att jag ska kunna jobba lite hemifrån, eller för att vi rent allmänt ska kunna ta oss tid att sitta vid våra datorer utan att känna oss stressade att bebisen sover ensam på nedervåningen.

    Där finns en vägg som har trasig tapet så den kommer vi fixa, -nån gång när vi känner för det... Kanske i år, kanske nästa år. I övrigt blir det en långsam omfasning till barnrum. Självklart är huvudsovplatsen vårt sovrum till och börja med och förmodligen ett bra tag då det andra rummet som sagt är på övervåningen. Tarvar ju att barnet är tryggt nog att sova själv på visst avstånd från oss om man ska ha det på ett annat våningsplan...Vi har tyvärr inte möjlighet att byta plats på kontor och sovrum för att hamna på samma våningsplan då sängen inte går upp för trappen hur man än försöker. Har försökt i både nyktert och onyktern tillstånd...Oskyldig Det senare på vår inflyttningsfest med resultatet att vi gjorde märken i tapeten i hallen nere som Sambon gladeligen påpekar för alla som besöker oss hur det kom dit. (Det var min idé att testa igen på festen när vi hade så mycket folk till hjälp...)

  • Litchie

    Jag blev helt gråtfärdig när jag för några veckor sedan stod på Ullared och insåg vilken djungel det är med minsta lilla grej, haha! Men har nu senaste dagarna googlar järnet om barnvagnar så att vi vet vilka vi vill kolla på och slipper bli överrumplad på butikena, står mellan tre-fyra stycken nu. Men ja, helt sjukt vilken djungel...

    Vi har också haft turen att ärva två sängar, så en i vårat sovrum och en nere :)

  • K87

    Nu har vi äntligen fått tid till det efterlängtade RUL :D så nu vill jag att 4 september skyndar sig ;)

Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014