• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • vilja89

    Vi kommer göra iordning barnrummet mestadels för att det är ett rum över sen vi köpte huset där vi nu prejat in alla barngrejor vi köpt. Vi kommer ha skötplatsen i tvättstugan vid hon (smidigast för oss som ska använda tygblöjor), så det som ska finnas i barnkammaren från början är en schäslong att amma i och plats att köra in vagnen på. För den vill jag varken ha stå ute eller i förråd så den möglar eller typ trängas med

  • vilja89

    i övriga huset. :)
    Ska även ha en spjälsäng stå där, även fast vi har vaggan i sovrummet och ett babynest i sängen, där bebisen troligtvis kommer sova länge. :)

  • K87

    Min sambo hör hur det kluckar låter i magen när vi ska sovs på nätterna! Kan det vara bebis som rör på sig? Är i 14+2 :)

  • martinajulia

    Jag vill nog inreda en barnkammare rätt snart även om den kanske egentligen behövs på nåt år. Om jag känner mig själv rätt blir det alldeles för svårt att vänta så länge :) 

    Fast just nu önskar jag så himla mycket att det inte blir i lägenheten vi bor i nu. Visst, den är tillräckligt stor så för den sakens skull behöver vi inte flytta och den är jättefin men åh vad jag längtar efter ett hus, något som är vårt och där vi kan göra precis som vi vill.

    Nu på söndag ska vi på en visning av ett hus som jag verkligen tror stenhårt på. Vi har varit på en del visningar men det har alltid känts lite sådär inför dem, här känns det rätt och huset ligger precis där vi vill bo. Tyvärr har jag har dock en känsla av att vi inte direkt kommer vara ensamma på visningen...

    Sitter iaf och kollar på planritningen och drömmer mig bort, ser precis vilket rum som skulle bli barnkammare och hur bra det rummet ligger, precis intill sovrummet som skulle bli vårt! Åh, tänk om det är vår tur den här gången!!

  • martinajulia

    Förresten, det som stressar mig allra mest är vi behöver en annan bil! Vi är ju klara med de stora inköpen så som vagn, babyskydd, säng och skötbord. Och har handlat en hel del kläder. Resten tror jag vi klarar av på en dag i Ullared i princip. Men det här med bil alltså. Den som vi har nu är dels för liten och dels känns den inte tillräckligt säker för att köra runt ett litet barn i. Vill ha en rymlig och säker bil med bra komfort...som inte kostar skjortan...tror ni man kan få ihop den ekvationen? :) 

  • annadenise
    komartinajulia skrev 2013-08-06 14:07:30 följande:
    Förresten, det som stressar mig allra mest är vi behöver en annan bil! Vi är ju klara med de stora inköpen så som vagn, babyskydd, säng och skötbord. Och har handlat en hel del kläder. Resten tror jag vi klarar av på en dag i Ullared i princip. Men det här med bil alltså. Den som vi har nu är dels för liten och dels känns den inte tillräckligt säker för att köra runt ett litet barn i. Vill ha en rymlig och säker bil med bra komfort...som inte kostar skjortan...tror ni man kan få ihop den ekvationen? :) 
    satsa på en volvo, äldre årsmodell, bra märke och säker bil. ni kan nog hitta nån till mycket bra pris också
  • Midsommarflickan

    Jag skulle rekommendera de nyare skoda-modellerna. Jag har en skoda superb som tjänstebil och är oehört nöjd med den. Skulle egentligen ha valt en BMW eller Audi men så gick en person och slutade på företaget bara en månad efter att han fått sin bil så jag fick ärva den och är mycket, mycket nöjd. Gigantiskt lastutrymme med en smart 2 i 1 lösning på bagagen som jag inte sett på någon annan bil. Den ser ut som en vanlig icke-kombi men om man trycker på en knapp kan man öppna hela vägen till överkant på bakrutan och hyllan är löstagbar. Har ännu inte hittat nåt som inte går in i den bagagen. Körde ett kylskåp till sommarstugan häromdagen... Motordelar/teknik är identiska med Audi. Det står tom audi på vissa delar. Massor med komfort-detaljer redan på basutförandet som sätesvärme både fram och bak, xenonljus, säten som är justerbara i alla möjliga riktningar + programmerbar om man är två förare tex. Möjlighet att koppla in telefon eller ipod direkt in i bilens stereo och mycket skön att köra. Jag kör mycket och långa sträckor... Känns mycket stabil även om jag inte kan några specifikationer på säkerhetsutförandet på bilen. Nu är ju inte superben den billigaste skoda-modellen men även de andra nyare modellerna är fina och prisvärda!

  • Jossehaugen
    tinis skrev 2013-08-05 19:49:02 följande:
    Josse - Jag har också så ont i ischiasnerven. Kommer mest när jag gått mycket o att vända sig eller komma upp hur sängen kan göra riktigt riktigt ont :/ Haha o brösten är samma med här, har just växt ur G -kupan o tycker mig börja få ont i nacken.

    Något som jag verkligen inte ser fram emot är att brösten ska börja läcka mjölk nu såhär tidigt. Usch, klöks nästan när jag tänker på det urk!!
    Sov 40 min inatt pga denna nerv... Inge kul att jobba då..
    Har inte hittat någon lösning på att bli av med smärtan.
    Försvinner ibland, men kommer tillbaka lika snabbt.
    Och riktigt ont gör det då jag går, ligger och sitter....
    Har läckt råmjölk ur mig en gång, men sen har det inte kommit något mer. 
  • Jossehaugen
    Litchie skrev 2013-08-05 20:51:37 följande:
    Bara jag som börjar bli lite stressad över allt man måste handla? haha, vet att man bara är halvvägs, men hjälp vad mycket som ska förberedas! :)
    Japp, jag har samma stress. Så jag har skrivit en lista så jag kan pricka av, en del av sakerna är redan köpta,
    så det är lite skönt. Men det är mycket kvar! 
  • martinajulia

    Den här listan postade Blixtlås i bildtråden, jag tar ett initiativ och postar den här istället (hoppas att det ok?!) för jag tycker den är riktigt bra. Sen är det ju bara att modifiera den efter ens egna behov.

    Åka: 
    -Vagn m tillbehör
    -Mobil
    -Skötväska
    -Babyskydd
    -Wrapper till babyskydd
    -Vagnlås

    Sova:
    -Spjälsäng
    -Madrass
    -Spjälskydd
    -Täcke, kudde
    -3 bäddsett
    -3-4 lakan
    -Tunn bäddmadrass (2)
    -Plastat madrasskydd (ev)
    -Snuttefilt
    -Gosedjur
    -Filtar (3-4)
    -Mobil (ev)
    -Babynest

    Sköta:
    -Skötbord
    -Skötbädd
    -Badbalja 
    -Tvättlappar
    -Termometer, rumpan
    -Nässug
    -Nässpray, saltvatten (?)
    -Sophink m lock
    -Nagelkit
    -Tvättsvamp
    -Babytops

    Äta:
    -Nappflaskor (4)
    -Flaskborste
    -Ersättning

    Kläder:
    -stl 56, 7 bodys, 4 byxor, 2 tjocktröjor, 5 pyjamaser
    -stl 60, 7 bodys, 6 byxor, 2 tjocktröjor, 5 pyjamaser
    -7par strumpor (2 olika storlekar, men totalt ca 7 par)
    -Raggsockor, 2 par (sticka själv)
    -2 utomhusmössor
    -2 inomhusmössa (ev)
    -Vindoverall
    -Tossor (2)
    -Vantar (2)
    -Napphållare

    Förbrukningsmaterial:
    -Blöjor Newborn 1pkt
    -Våtservetter, parfymfria 2pkt
    -Nappar
    -Puder
    -Inotylsalva
    -Badolja (sjukt bra till såriga rumpor, används på jobb tsm med inotylsalvan )

    Övrigt:
    -Babysitter
    -Babygym 
    -Lammskinn
    -STORA bindor till mamma 

Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014