• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • annadenise
    K87 skrev 2013-08-08 12:10:15 följande:
    Jag var nyss hos bm å fick höra bebis hjärta slå :)

    vilken vecka är du i? jag har inte tid hos bm förän v.25 och jag har inte varit där sen typ v.14
  • Fruhögstadius

    Det här med vagn tycker jag är så svårt, vi bor idag tre trappor upp utan möjlighet till förvaring av vagnen i trapphuset (vi har dock inte frågat föreningen än om det är ok, men det är så trångt där nere och i brandsynpunkt kan jag inte tänka mig att det är helt ok. ) Förvaring för vagn finns annars i grannhuset men vi måste fortfarande bära upp och ner för trappor. Vi går många svängar med hunden så det blir iallafall en fem gånger om dagen som vagnen ska användas - Därför bör väl vagnen vara relativt lätt.

    Långa promenader med hunden i varierande terräng men här ute på landet så är det dåligt plogat om vintrarna och på sommaren är det mycket grus som vi går på -  vi tror att fyra stora hjul är att föredra, kanske inte nödvändigtvis behöver vara fasta men stora och låsbara. 

    Vi äger en kombi men med relativt stor hund i bur i bagaget så finns det inte mycket plats kvar till att förvara vagnen. Att ta ur hunden ur buren och ex. sätta med sele i sätet är inte aktuellt - Vagnen måste då också vara kompakt och gärna lätt att ta av delar för att ex. kunna förvara på olika ställen i bilen. 

    vi har tittat runt lite och känt på lite vagnar och just nu lutar valet åt en emmaljunga city cross. Vi har annars funderingar på att skaffa en sele och bära barnet mesta dels på dagarna. Har tittat på flera ergonomiska och hittar man en som man trivs med så verkar det som att man kan bära i flera timmar. Men så pratade jag med en kompis och hon tyckte inte alls det var en bra ide att bära barnet. För det första så "skulle det vara svårt att sen få den lilla att åka vagn om man inte ville bära sen" och för det andra kunde jag ju halka med den lilla på vintern och hamna över den. Det första känns ju som ett ganska litet problem, barnet kan ju ogilla vagnen även om man inte bär tänker jag. Men jag vill ju inte riskera att ramla och skada barnet. 

    Allting känns som en riktig djungel Förvånad


  • Tokfrans

    När började ni känna bebis? går in i v16 imorgon men har inte känt nått än (tror jag)
    Har vart på UL förra veckan och såg den sprattla runt som bara den men känner inget.

    VILL KÄNNA! hehe Flört 

  • Filippaa88
    Smulan 82 skrev 2013-08-06 11:23:25 följande:
    På tal om dessa alla små söta magar fler som varit tvungna att ta ut navelpiercingen? Jag satte in en i plast men tålde den inte så jag blev h ett röd och det kliade som en tok så ut åkte den men så tänkte jag jag prövar o sätta i en annan i stål men jag lyckades inte få i den och tyckte att nä nu får den vara i en låda. Och ja jag tycker att min mage är sött stor och igår kom en annan gravid kvinna och satte sig och jag såg inte så gravid ut i gämförelse ;) idag skall jag och min syster på shoppingrunda i London och köpa doppresänter då vi har fått en hel del nya bebisar runt om kring oss skall bli mysigt bara jag orkar för jag har med helt matta ben och orkar inte så himla mycket. Jag hade mest illamående på kvällar i början av graviditeten men nu kan den komma när som hellst och mycket starkare och då är jag i v 18 nu så tror illamåendet kanske kommer och går. Jag längtar mest till hösten för jag gillar verkligen inte värme och mycket folk sedan jag blev gravid har väl aldrig riktigt gjort det men nu är det olidligt. Men syrran är lika dan så det kommer bli många pauser i London och bara se på folket med alltid kul :) Hoppas ni alla får en underbar dag och får se era små och känna dem. Förresten tror min lilla levde loppan inatt jag behövde kissa fem gånger på typ två timmar och det kändes som om den snurrade runt har aldrig känt så tydligt förr första gången var lite läskig men sedan vart det mysigare ( var orolig att det var något annat först)
    Jag tog ut min piercing häromdagen. Var lite tråkigt faktiskt, har haft den så länge och tror inte jag kommer göra om den sen, men tur var det nog att jag tog ut den som jag gjorde för nu ser hålet helt utdraget ut så om man hade väntat längre så hade den nog stöts bort och det hade ju inte blivit snyggt :)
  • Filippaa88
    Suckerpunch skrev 2013-08-07 11:01:18 följande:
    Hej! Har inte varit inne här på ett tag nu, men hur många har kännt rörelser i magen än? Jag är i vecka 17 (16+4) och jag har inte kännt något än. Känns jobbigt. Eftersom att jag varit gravid förut, gick då till vecka 23, så är jag ju på sätt och vis omföderska, och överallt får jag bara höra om att "om man har varit gravid tidigare kan man känna rörelser så tidigt som vecka 13 blablabla... " och jag vet att alla är olika, men jag blir ändå både otålig och orolig. Ska på rul nästa vecka, ska bli kul att i alla fall SE att det rör sig även om det inte känns. Är det någon mer som känner igen sig?
    Jag är nu i vecka 20 och har inte känt någonting. Var på RUL och då sa bm att min moderkaka låg så att den "dämpade" så att det kunde dröja innan man känner någonting... Kändes skönt att höra då väldigt många känner mycket vid den här tiden
  • Fruhögstadius
    Tokfrans skrev 2013-08-08 12:59:39 följande:
    När började ni känna bebis? går in i v16 imorgon men har inte känt nått än (tror jag)
    Har vart på UL förra veckan och såg den sprattla runt som bara den men känner inget.

    VILL KÄNNA! hehe Flört 
    Jag gick in i v18 i måndags och jag tror att jag har känt den ett par gånger. Första gången kändes det som när magen kurrar, men det kom inget ljud efter och slutade ganska plötsligt. Detta var i slutet av. v 16 tror jag. Sen häromdagen hade jag samma känsla och då började jag trycka lite på magen där det kurrade och kom ganska långt ner med fingrarna, jag tryckte ganska hårt och då kom två tryck som skulle kunna varit sparkar. Men jag vill inte hoppas för mycket förens efter RUL på tisdag och jag kan se att den lille faktiskt ligger och mår bra där inne. 

    Men jag känner inte regelbundet, väldigt korta stunder och inga stora rörelser  (om det nu är bebisen som jag känner), hoppas på att det ska börja bli lite fart där inne snart  Skrattande
  • Lunda

    Nu har vi varit på rul och sett vårat underverkHjärta. Helt fantastiskt att man kan kolla på livet inne i magen. Vi blev flyttade till 1/1. Tråkigt nog ville den inte ställa upp på några bra bilder. Varje gång hon fick den i bra vinkel så vände den sig om. Så det blev bara några halvtaskiga bilder. Men huvudsaken är ju att den växer och mår bra. Och den fick väldigt bra "betyg" på allt av bm. 
    På vägen hem åkte vi till en bilhandlare och provkörde två bilar trots att vi inte alls har pratat om att byta bil. Men vi får se hur det blir. Hade varit skönt med en nyare.
    Nu ska jag sätta mig och beställa barnvagn och babyskydd Glad 

  • annadenise
    Lunda skrev 2013-08-08 13:36:24 följande:
    Nu har vi varit på rul och sett vårat underverkHjärta. Helt fantastiskt att man kan kolla på livet inne i magen. Vi blev flyttade till 1/1. Tråkigt nog ville den inte ställa upp på några bra bilder. Varje gång hon fick den i bra vinkel så vände den sig om. Så det blev bara några halvtaskiga bilder. Men huvudsaken är ju att den växer och mår bra. Och den fick väldigt bra "betyg" på allt av bm. 
    På vägen hem åkte vi till en bilhandlare och provkörde två bilar trots att vi inte alls har pratat om att byta bil. Men vi får se hur det blir. Hade varit skönt med en nyare.
    Nu ska jag sätta mig och beställa barnvagn och babyskydd Glad 

    Stort grattis:)
  • Smulan 82
    ekbacka skrev 2013-08-08 11:01:26 följande:
    Måste säga att jag är väldigt förvånad över vilka vagnar en del av er kollar på. Tänker ni inte alls på att det är vinter när barnet kommer, vilket brukar innebära en del snö och slask. Lycka till att ta er fram med vagnar med små hjul där fram! Tycker synd om de som man ser kämpar sig fram på moddiga trottoarer eller som fastnar vid övergångställen. 
    i england är det inga problem med snö för min del även om engelsmännen har stora problem med snön ;)

    Tycker det är svårt att hitta barnvagn i england kan inte mycket om barnvagnar men det lilla jag kan är juh om svenska vagnar så tycker verkligen det är jättesvårt. Vet dock att jag vill ha en lätt en och lätt att fälla ihop då vi ej har combi annars får det bli en tur till sverige och komma tebax med en brio =)
  • Midsommarflickan

    Lilla/lille sprattel gick igenom RUL-besiktningen utan anmärkning. Mer stillsam och sammarbetsvillig än sist och visade välvilligt upp hjärta, hjärna, lårben av rätt mått osv. Det enda sprattel inte visade var om h*n skulle bli en liten kille eller tjej så det blir en överraskning. Inga förflyttningar frammåt eller bakåt..

Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014