• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • Smulan 82
    Fruhögstadius skrev 2013-08-08 12:59:36 följande:
    Det här med vagn tycker jag är så svårt, vi bor idag tre trappor upp utan möjlighet till förvaring av vagnen i trapphuset (vi har dock inte frågat föreningen än om det är ok, men det är så trångt där nere och i brandsynpunkt kan jag inte tänka mig att det är helt ok. ) Förvaring för vagn finns annars i grannhuset men vi måste fortfarande bära upp och ner för trappor. Vi går många svängar med hunden så det blir iallafall en fem gånger om dagen som vagnen ska användas - Därför bör väl vagnen vara relativt lätt.

    Långa promenader med hunden i varierande terräng men här ute på landet så är det dåligt plogat om vintrarna och på sommaren är det mycket grus som vi går på -  vi tror att fyra stora hjul är att föredra, kanske inte nödvändigtvis behöver vara fasta men stora och låsbara. 

    Vi äger en kombi men med relativt stor hund i bur i bagaget så finns det inte mycket plats kvar till att förvara vagnen. Att ta ur hunden ur buren och ex. sätta med sele i sätet är inte aktuellt - Vagnen måste då också vara kompakt och gärna lätt att ta av delar för att ex. kunna förvara på olika ställen i bilen. 

    vi har tittat runt lite och känt på lite vagnar och just nu lutar valet åt en emmaljunga city cross. Vi har annars funderingar på att skaffa en sele och bära barnet mesta dels på dagarna. Har tittat på flera ergonomiska och hittar man en som man trivs med så verkar det som att man kan bära i flera timmar. Men så pratade jag med en kompis och hon tyckte inte alls det var en bra ide att bära barnet. För det första så "skulle det vara svårt att sen få den lilla att åka vagn om man inte ville bära sen" och för det andra kunde jag ju halka med den lilla på vintern och hamna över den. Det första känns ju som ett ganska litet problem, barnet kan ju ogilla vagnen även om man inte bär tänker jag. Men jag vill ju inte riskera att ramla och skada barnet. 

    Allting känns som en riktig djungel Förvånad
    min mamma bar mig på magen och trillade en gång hon halkade på en våt sten men hon sa att hon tog juh emot med händerna så jag tog inte skada bara att vi båda blev rädda så klart så bär man inte jätte mycket i händerna och tänker sig för så borde det inte vara några problem.

    Min kusin använder sele med sina pojkar en är nyfödd och i förra veckan joggade de fast i lugnt tempo så klart och hon har med honom överallt i selen då de bor långt ute i terängen och det inte finns så mycket vägar eller trotoarer att prata om och hon sa att det går fint =)

    Det jag har sett när jag går på stan som gjort mig nervös är alla mammor som låter barnvagnen gå först ut i vägen och sedan tittar rsig omring eller när de står vid övergångsställen och halva barnvagnen står på vägen då är det inte så kul att köra bil kan jag lova så finns nog risker och faror med allt bara man tänker sig för och använder sunt förnuft och lär sig hur man smidigast använder sakerna så går det nog kanon


  • K87

    Annadenise: jag är i v.15(14+4) jag fick lyssna mest för att jag var orolig efter att ha ramlat i fredags :) hjärtat slog 160 slag:)

  • Ms Peace

    Har inte skrivit här så mycket men följer tråden noga :)
    Nu känner jag mig nästan säker på att jag kan säga att jag känner av den lill* där inne. Har nog känt av i en vecka eller så egentligen men försökt intala mig om att det varit annat. För mig känns det som "nervryckningar" i magen, ni vet som man kan få runt ögonen ibland (eller jag får det i alla fall), men det kommer på olika ställen och kan flytta sig från ena sidan till den andra medans det håller på. Märker att det ofta händer när jag lägger mig på soffan på kvällen och efter att jag har ätit.

    Utöver det så är mitt enda symptom från den här graviditeten (än så länge) att jag måste sätta snodd i byxorna numera, annars kan jan inte knäppa dem. Rul på tisdag så jag hoppas då få se vad det är för en liten jag går med därinne. 

  • tinis

    Så spännande alla ni som varit på RUL!! Vi har vårat på måndag Jag har tagit en liten minisemester uppe i Östergötland hos mamma o lillebror. Blivande mormor köpte sötaste bodyn på Skänningemarken, lägger upp bilder när jag har dator

    .

    Men en liten fråga, är det någon mer som har som små,små kramper i snipperiet/mynningen? Jag får det ibland, inte varje dag men det är så man undrar vad det är Kramkram

  • Litchie

    Tjejer! Har ni tagit hem familjelivs nya app? Jag är så lycklig att man kan både ladda upp bilder och citera direkt på telefon! :)

  • Dreamingbig

    Jag kände av bebisen igår för första gången. Skulle också vilja beskriva det som nervryckningar eller fladder. Va i v 16+4 igår:)

  • K87
    Litchie skrev 2013-08-08 21:36:51 följande:

    Tjejer! Har ni tagit hem familjelivs nya app? Jag är så lycklig att man kan både ladda upp bilder och citera direkt på telefon! :)


    Jag gjorde det precis nu :).
  • K87
    annadenise skrev 2013-08-08 12:57:53 följande:
    vilken vecka är du i? jag har inte tid hos bm förän v.25 och jag har inte varit där sen typ v.14
    Jag är i v.15(14+4) idag :)
  • Smulan 82

    Jag har en "konstig" fråga saken är den att jag inte äter ppiller för de får mig att må psykiskt dåligt jag har prövat de mesta andra preventinmedlen och jag gillar inte en enda en av dessa allt från stav till spiral.

    Och nu slog det mig när barnmorskan sa att jag inte har haft messlingen och måste vacineras direkt på bb och att jag inte får bli gravid på tre månader (inte för att jag vill det) men då insåg jag att jag är gravid alltså måste jag juh på något sätt skydda mig efteråt jag har inte riktigt insett att jag kan få barn efter alla dessa år så trode jag liksom inte riktigt att jag skulle ha turen att bli mamma.

    Andra här som inte klarar preventinmedel och vet hur ni skall göra efter födseln?
    jag har hört om Lady comp att man tar temperaturen varje morgon och då skall den visa när det är säkert eller inte säkert att ha sex eller kompletera med kondom. Någon som har erfarenhet av detta? den fungerar juh åt båda hållen så vill man ha nr två så är det juh ett bra hjälpmedel =)

    eller är det bara en skröna att det är jätte lätt att bli gravid igen efter födseln och att det räcker med kondom jag vet det är verkligen tråkigtmed kondom.

    Men jag har inte tänkt på preventinmedel på fem år då jag så gärna velat ha barn att det inte varit något problem för mig men nu vill jag juh kunna planera om vi skulle skaffa ett till barn vill juh inte föda igen typ ett år senare tror det skulle bli för tufft för kroppen.

    Tinis jag får med ont där men har ingen aning om vad det beror på fick det idag på våran promenad ingen trevlig upplevelse direkt.

Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014