• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • Natalie87
    tinis skrev 2013-10-11 13:08:47 följande:
    Åh det vi pratade om med faderskapet o kommunhus o allt. Min bm sa igår att man kan gå dit innan barnet är fött, bra att ta det när man är grav.ledig. Fick ett nummer till kommunen, familjerätten som jag ska ringa till för att boka in en tid :)

    Shit får inte glömma att fråga om det vid nästa besök. Enligt försäkringskassan står det såhär:

    "För att ni som par ska kunna ta del av till exempel jämställdhetsbonus och dubbeldagar eller kunna dela på barnbidraget måste ni ha gemensam vårdnad. Det ordnar ni genom att kontakta er kommun. Där kan ni fastställa faderskapet och anmäla gemensam vårdnad.
    När: Fastställan och anmälan kan göras redan innan barnet kommer."
  • martinajulia
    Natalie87 skrev 2013-10-11 12:58:48 följande:
    Åh va härligt. Grattis! Känner igen den känslan. Vi har köpt lägenhet och flyttar om tre veckor. Trots att vi redan hade en 3:a så kändes det så skönt med denna nya lägenhet som är 11 kvm större, finare, lägre avgift, ligger precis vid skogen och en liten sjö och ligger närmare mina föräldrar. Underbart!
    Då är vi några stycken som ska flytta inom den närmsta tiden. För vår del blir det till huset vi köpte för några veckor sedan och nu går vi mest omkring o väntar på att få flytta in. Vi har börjat packa lite smått redan (3:a plus källare och vind tar ju sin tid att packa ihop). Flytten går i november o det skulle ju va trevligt att ha kommit i ordning åtminstone lite tills det blir jul. MÅSTE få julpynta lite i nya huset även om det förmodligen blir lite sparsamt i år med tanke på omständigheterna. Men det blir för länge att vänta ända till nästa år :)

    Jag planerar att jobba fram till den 23:e dec men börjar jobba deltid i november så det blir ju tid över på eftermiddagarna. Plus att svärföräldrarna bor ett stenkast bort från huset så det finns ju hjälp att få. Det viktigaste den första tiden är ju att det finns en lugn sovplats och en skötplats, resten få ordna sig med tiden så jag känner ingen stress.
  • martinajulia

    Det bästa är iaf att slippa kompromissa med utrymmet. Nu finns det gott om plats för oss alla och en trädgård som bara är vår och som vi inte behöver dela med våra grannar! Jippie. Längtar redan till våren när det är dags att börja rensa och fixa där. Medan man har en liten bebis i vagnen intill eller i bärsele, fy vad mysigt :)

  • Martini92

    Gaah måste få spy lite galla! 
    Håller på att ta körkort och kör upp i slutet av månaden.. Har inga problem med teorin men känner att jag AAAALDRIG kommer klara uppkörningen :( Har ångest varje dag över detta och kan verkligen inte se mig stå med körkortet i hand om två å en halv vecka :( !!!!
    Har hitintills kört fem dubbellektioner och har fem plus 5 reserver kvar , men vem fan lär sig köra bil på ca 15 timmar ?! 

  • Natalie87
    martinajulia skrev 2013-10-11 14:03:00 följande:
    Det bästa är iaf att slippa kompromissa med utrymmet. Nu finns det gott om plats för oss alla och en trädgård som bara är vår och som vi inte behöver dela med våra grannar! Jippie. Längtar redan till våren när det är dags att börja rensa och fixa där. Medan man har en liten bebis i vagnen intill eller i bärsele, fy vad mysigt :)

    Mysigt med trädgård! Det vill jag också ha. Plantera hallonbuskar, krusbär, smultron och äppelträd =D
  • Midsommarflickan
    Martini92 skrev 2013-10-11 14:21:51 följande:
    Gaah måste få spy lite galla! 

    Håller på att ta körkort och kör upp i slutet av månaden.. Har inga problem med teorin men känner att jag AAAALDRIG kommer klara uppkörningen :( Har ångest varje dag över detta och kan verkligen inte se mig stå med körkortet i hand om två å en halv vecka :( !!!!

    Har hitintills kört fem dubbellektioner och har fem plus 5 reserver kvar , men vem fan lär sig köra bil på ca 15 timmar ?! 

    Har du möjlighet att hitta nån att övningsköra med privat utöver lektionerna? Du kan mycket väl lära dig köra rent tekniskt på 15 lektioner men rutin och säkerhet kommer med mängd mil bakom ratten. Jag övningskörde massor med föräldrarna, tog fem lektioner och körde upp utan problem. Men vet att det är krångligare med att få köra med folk nu.. Massa tillstånd och kurser eller hur? På min tid behövde man bara en grön skylt samt att personen som man körde med skulle ha haft körkort i fem år.
  • Natalie87

    Någon mer än jag som tänkt försöka skippa napp?
    Snea tänder, ett elände när nappen kommer bort, svårt att "av-nappa" barnet etc. får mig och min sambo att vilja välja bort nappen. Dock har jag hört att barn som inte har napp ammar längre.. Men det kanske inte gör så mycket.

  • Jossehaugen

    Nu har vi äntligen börjat att flytta Har lite grejer kvar så dem tar vi på söndag, för imorgon så ska vi hämta skötbordet och jag ska handla lite grejer till det nya hemmet Så himla skönt att få flytta och göra det fint tills bebis kommer

  • Titttut
    Tokfrans skrev 2013-10-11 01:37:11 följande:
    vad har ni i sf-mått?

    Jag hade 18 i v.22 samt bara gått upp 1kg sen v.20 och tycker jag inte växt så mycket mer än.. växer bebis inåt då?
    Äter mer än vanligt men är ändå orolig att jag inte får någon mage :P 

    Är i v.25 idag och bebis sparkar hårdare för varje dag :) <3
    Jag hade 20 i SF-mått i v.26, fick göra ett ett tillväxt ultraljud i måndags. Allt såg jättebra ut, med alla organ, flöde i navelsträngen och proportionerna på kroppen var bra. Läkaren sa att vi förmodligen får en lite mindre bebis och så länge den lilla fortsätter att röra sig som vanligt så var det inte något att oroa sig för. Kändes bra att höra
  • Lunda
    Natalie87 skrev 2013-10-11 16:49:49 följande:

    Någon mer än jag som tänkt försöka skippa napp?
    Snea tänder, ett elände när nappen kommer bort, svårt att "av-nappa" barnet etc. får mig och min sambo att vilja välja bort nappen. Dock har jag hört att barn som inte har napp ammar längre.. Men det kanske inte gör så mycket.


    Vi kommer nog att börja utan napp. Jag tänker att om man aldrig introducerar den så borde man ju hitta andra vägar till tröst. Innebär det att bebis vill ha bröstet oftare så får det väl vara så. Jag har ju hela dagarna på mig :P

    Men man vet nog inte hur det är förens man är mitt i det. Det kanske blir jätte jobbigt och bröstvårtorna kanske inte klarar det och då kan det hända att vi provar med napp. Jag vill inte utesluta något. Jag tycker det är väldigt jobbigt att gå in i något med en inställning och sedan "misslyckas". Jag går hellre in med öppet sinne så får det bli som det blir.
Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014