• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • johanna3

    Vi har inte längre någon läkare ansluten till mvc. Kostar för mkt i denna kommun - så här är det vc som gäller!

  • Tokfrans

    Inatt va verkligen de värsta jag vart med om. Fick en sån extrem smärta i nedre delen av magen, vid höften lite längre ner mot början av pubeshårets start på vänster sida. Kunde inte andas eller ligga still, va tvungen att andas igenom de, de kom 3 gånger under ca 15 min, dock sen avtog så jag kunde somna om, tillslut vid 8 tiden på morgonen...Rynkar på näsan

    Bebis är redan fixerad och går inte rucka sen 3 veckor tillbaka om inte längre, kan de va han ändå? huvudet dvs eller vad är de som försiggår?! Tungan ute

  • Jan 2014

    Jag gick till VC först pga lång tid till nästa gång MVC läkare skulle vara på plats, men min VC läkare sa att dem inte får sjukskriva en gravid med gravidtetsrelaterade problem. Det måste MVC läkare göra enligt gällande regler.

  • Martini92
    Jan 2014 skrev 2013-12-15 21:14:05 följande:
    Jag gick till VC först pga lång tid till nästa gång MVC läkare skulle vara på plats, men min VC läkare sa att dem inte får sjukskriva en gravid med gravidtetsrelaterade problem. Det måste MVC läkare göra enligt gällande regler.
    Men vafan, dåligt av mvc att hänvisa till VC då :S ?! Ska skälla ut dem!
  • martinajulia

    Wow, sex arbetsdagar kvar till jul men för min del innebär det framförallt sex arbetsdagar fram till LEDIGT! Även om jag nog kunnat jobba lite till ska det bli oroligt härligt att få släppa allt och bara vara hemma och förbereda i lugn o ro. Imorn är det 20 dagar kvar till bf, känns overkligt men har en känsla av att jag kommer gå lite längre än beräknat. Ska bli spännande o se om den känslan stämmer.

    Mår ännu väldigt bra trots att stressen och tröttheten efter flytten fortfarande sitter i, allmänt trött på renoveringen här hemma, smått stressad inför julafton och lite jobbigt på jobbet att behöva lära upp tjejen som ska ta över efter mig. Men fysiskt fungerar jag bra och nästan som vanligt vilket jag är otroligt tacksam för! Vaknar dock varje gång jag ska vända mig om i sängen för det börjar göra lite ont nu. Somnar om lika snart igen men irriterande ändå, längtar så efter att få känna mig smidig och lätt igen.

    Tror jag har allt till bb-väskan nu, ska bara hitta en lämplig väska att lägga allt i. Det mesta ligger just nu i olika påsar i och med flytten, hoppas jag hittar allt. Har dock en sak till som ska tvättas - nämligen en jättesöt babyfilt som jag köpte i fredags. Har letat så länge efter en fin filt att ha med till bb och denna kändes helt rätt! Den ska dock få ligga med i sängen ett tag så den doftar lite av oss innan den åker ned i väskan.

    Är det nån som smörjer med någon olja down there för att göra huden lite mer elastisk inför förlossningen? Jag skulle gärna vilja göra det, man kanske spricker ändå men om man kan hjälpa huden lite är det ju bra. Har sen v 15 smörjt in mage och bröst efter varje dusch med burt's bees belly butter och inte minsta lilla bristning än, tror den har hjälpt till att hålla huden smidig. Har dock inte hittat nån intimolja än för det ändamålet så tänkte höra om nån här har nåt tips?! Går ju in i v 38 imorn så kanske lite sent nu men om bättre än inte alls tänker jag så tipsa mig gärna!

  • Midsommarflickan
    martinajulia skrev 2013-12-15 23:49:03 följande:
    Wow, sex arbetsdagar kvar till jul men för min del innebär det framförallt sex arbetsdagar fram till LEDIGT! Även om jag nog kunnat jobba lite till ska det bli oroligt härligt att få släppa allt och bara vara hemma och förbereda i lugn o ro. Imorn är det 20 dagar kvar till bf, känns overkligt men har en känsla av att jag kommer gå lite längre än beräknat. Ska bli spännande o se om den känslan stämmer.

    Mår ännu väldigt bra trots att stressen och tröttheten efter flytten fortfarande sitter i, allmänt trött på renoveringen här hemma, smått stressad inför julafton och lite jobbigt på jobbet att behöva lära upp tjejen som ska ta över efter mig. Men fysiskt fungerar jag bra och nästan som vanligt vilket jag är otroligt tacksam för! Vaknar dock varje gång jag ska vända mig om i sängen för det börjar göra lite ont nu. Somnar om lika snart igen men irriterande ändå, längtar så efter att få känna mig smidig och lätt igen.

    Tror jag har allt till bb-väskan nu, ska bara hitta en lämplig väska att lägga allt i. Det mesta ligger just nu i olika påsar i och med flytten, hoppas jag hittar allt. Har dock en sak till som ska tvättas - nämligen en jättesöt babyfilt som jag köpte i fredags. Har letat så länge efter en fin filt att ha med till bb och denna kändes helt rätt! Den ska dock få ligga med i sängen ett tag så den doftar lite av oss innan den åker ned i väskan.

    Är det nån som smörjer med någon olja down there för att göra huden lite mer elastisk inför förlossningen? Jag skulle gärna vilja göra det, man kanske spricker ändå men om man kan hjälpa huden lite är det ju bra. Har sen v 15 smörjt in mage och bröst efter varje dusch med burt's bees belly butter och inte minsta lilla bristning än, tror den har hjälpt till att hålla huden smidig. Har dock inte hittat nån intimolja än för det ändamålet så tänkte höra om nån här har nåt tips?! Går ju in i v 38 imorn så kanske lite sent nu men om bättre än inte alls tänker jag så tipsa mig gärna!

    Härligt att höra att du mår så bra! Har haft lite skräpig natt just inatt men annars rätt likt dig. Fem arbetsdagar kvar... Tror inte du kan smörja dig ifrån risken för sprickor ", there". Det handlar nog mer om att lyssna på BM och krysta när man ska och inte samt lite tur/otur hur stort barnet är. Har hört att bra bäckenmuskulatur är bra hjälp för att ha god kontroll på krystningarna så snarare knipövningar kanske?
  • sp4rk4

    Nu börjar jag bli måttligt less. Har haft konstant mensvärk sen fredag morgon som till och från ökar på och sen lugnar sig. Det verkar inte avta eller tillta. Är såpass jobbigt att jag inte kan sova eller orkar göra något och kroppen börjar vara trött nu...

  • johanna3

    Smörjer mage och "down There" med mandelolja från Apoteket. Tror inte på att det kan förebygga mer än ev klåda - men att göra det skadar inte direkt :)

    Har inga bristningar och jag själv tycker det kan vara rätt skönt att smörja där nere med olja :) jag badar även i oljan och det är gudomligt skönt :)

    Jag får antingen flytningar som är som vatten eller långsam vattenavgång.. Hur vet man? Nån som känner igen att man inte kan avgöra? Går igenom byxor och allt.. Har haft kraftigare "menssmärta" sen det började, men inga riktiga värkar liksom. Ska väl ringa förlossningen och fråga :)

  • Smulan 82
    johanna3 skrev 2013-12-16 09:41:12 följande:
    Smörjer mage och "down There" med mandelolja från Apoteket. Tror inte på att det kan förebygga mer än ev klåda - men att göra det skadar inte direkt :) Har inga bristningar och jag själv tycker det kan vara rätt skönt att smörja där nere med olja :) jag badar även i oljan och det är gudomligt skönt :) Jag får antingen flytningar som är som vatten eller långsam vattenavgång.. Hur vet man? Nån som känner igen att man inte kan avgöra? Går igenom byxor och allt.. Har haft kraftigare "menssmärta" sen det började, men inga riktiga värkar liksom. Ska väl ringa förlossningen och fråga :)

    Jag har med det sedan en vecka och jag har även verkar men de avtar hela tiden men två gånger har jag trott att det är dags. Jag är med helt slut och har knappt sovit den senaste veckan och hoppas alla förvärkar lägger sig så att jag orkar med när det är dags på riktigt men de kan juh ge en morfin så att man får sova på bb om det blir för jobbigt så tror ändå det kommer gå bra när det väl är dags. Bara det inte håller på så hära i en hel månad så blir jag glad. Men hellst vill jag att hon stannar till nyårsafton några min över midnatt så hon kommer 1 januari hellre än 2013
Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014