• debbie85

    Första barnet - BF januari 2014

    Hej och välkommen!

    Detta är en tråd för oss som är gravida med första barnet och som vill dela med sig om tankar och känslor.

    Själv fick jag nyss plus (torsdags 130425) på grav-testet och har räknat ut BF 140104. Spännande!


    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som planerar sitt första barn tillsammans med fästman.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-24 11:22
    Det här är en tråd för våra bilder (magar, ultraljud, inhandlade prylar eller vad vi vill) "Första barnet - BF Januari 2014 BILDTRÅD": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m69869696.html

    Här är en egen tråd för BF-listan "Första barnet - BF januari 2014 - BF-lista": www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70004356.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-18 22:12
    P g a att det blivit något fel på vår bildtråd i dagarna så har det nu skapats en ny: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70243614.html
  • Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014
  • youandme

    Idag är en jobbig dag... Var hos barnmorskan och jag hade ett väldigt högt blodtryck, samt att jag samlat på mig mycket vätska (vilket  vågen bekräftade). Dock ingen äggvita i urinen, så nu blir det att komma och kolla mig lite då och då för att se vad som händer med mig.

    Känner mig stressad över att vikten gått upp så mycket, även om barnmorskan sa att vätskan kommer rinna av mig snabbt... Och jag känner mig stressad över att jag inte mår bra. Fick order nu om att släppa allt och bara vila. Inte stressa upp mig över något, utan bara tänka på mig själv och bebisen.

    Vill så gärna att han ska komma tidigare, men jag hoppas att det inte blir på grund utav en havandeskapsförgiftning. 

  • Martini92
    youandme skrev 2014-01-07 14:54:00 följande:
    Idag är en jobbig dag... Var hos barnmorskan och jag hade ett väldigt högt blodtryck, samt att jag samlat på mig mycket vätska (vilket  vågen bekräftade). Dock ingen äggvita i urinen, så nu blir det att komma och kolla mig lite då och då för att se vad som händer med mig.

    Känner mig stressad över att vikten gått upp så mycket, även om barnmorskan sa att vätskan kommer rinna av mig snabbt... Och jag känner mig stressad över att jag inte mår bra. Fick order nu om att släppa allt och bara vila. Inte stressa upp mig över något, utan bara tänka på mig själv och bebisen.

    Vill så gärna att han ska komma tidigare, men jag hoppas att det inte blir på grund utav en havandeskapsförgiftning. 
    Det är nog ingen fara =) Jag har också konstant högre blodtryck är nu inne varannan/var tredje dag och kollar urin/blodtryck, så länge det inte höjs för mycket (haft högst 140/95) , eller mer än 1+ i protein så sätter dem inte igång dig =) 
    Jag har gått upp 5 kilo på 3 veckor men det är bara vätska. Dessutom blir man sällan jättesjuk i havandeskapsförgiftning sent i graviditeten =) 

    Min rekomendation är att investera i ett par stödstrumpor och ring förlossningen med en gång om du har:
    Illamående/kräkningar
    Flimmer för ögonen
    Plötslit huvudvärk/spränghuvudvärk
    Eller svullnar massor jättefort
    Minskade fosterrörelser
    Smärta under revbenen
  • Martini92
    Martini92 skrev 2014-01-07 18:08:38 följande:
    Det är nog ingen fara =) Jag har också konstant högre blodtryck är nu inne varannan/var tredje dag och kollar urin/blodtryck, så länge det inte höjs för mycket (haft högst 140/95) , eller mer än 1+ i protein så sätter dem inte igång dig =) 
    Jag har gått upp 5 kilo på 3 veckor men det är bara vätska. Dessutom blir man sällan jättesjuk i havandeskapsförgiftning sent i graviditeten =) 

    Min rekomendation är att investera i ett par stödstrumpor och ring förlossningen med en gång om du har:
    Illamående/kräkningar
    Flimmer för ögonen
    Plötslit huvudvärk/spränghuvudvärk
    Eller svullnar massor jättefort
    Minskade fosterrörelser
    Smärta under revbenen
    Juste , allmän sjukdomskänsla ska man också ringa in på!
  • youandme
    Martini92 skrev 2014-01-07 18:08:38 följande:
    Det är nog ingen fara =) Jag har också konstant högre blodtryck är nu inne varannan/var tredje dag och kollar urin/blodtryck, så länge det inte höjs för mycket (haft högst 140/95) , eller mer än 1+ i protein så sätter dem inte igång dig =) 
    Jag har gått upp 5 kilo på 3 veckor men det är bara vätska. Dessutom blir man sällan jättesjuk i havandeskapsförgiftning sent i graviditeten =) 

    Min rekomendation är att investera i ett par stödstrumpor och ring förlossningen med en gång om du har:
    Illamående/kräkningar
    Flimmer för ögonen
    Plötslit huvudvärk/spränghuvudvärk
    Eller svullnar massor jättefort
    Minskade fosterrörelser
    Smärta under revbenen
    Jo, jag vet när jag ska söka... Lite klurigt dock då jag är förkyld, för allmän sjukdomskänsla, huvudvärk och illamående har jag rätt ofta ändå. Men förhoppningsvis så kanske trycket (som var 170/100 idag) mestadels beror på stress. Vet inte vad som har hänt med mig... Har varit cool-lugn kring väldigt mycket, men nu stressar jag upp mig för skitsaker bara för att jag vill att allt ska vara klart och perfekt inför att bebis kommer.

    Stödstrumpor har jag förresten... Men det fungerar bäst att ligga med benen i högläge :)
  • youandme
    annadenise skrev 2014-01-07 18:44:36 följande:
    Min slempropp lossnade nyss !!
    Hinnsvepningen kanske fungerade bra då. Hoppas du har din bebis snart :)
  • annadenise

    Mmm..vi får se men det kan ändå ta upp till 2 v..vi får se


    youandme skrev 2014-01-07 18:49:47 följande:
    Hinnsvepningen kanske fungerade bra då. Hoppas du har din bebis snart :)

  • johanna3

    Gick upp 13 kg under graviditeten och nu 7 dagar efter förlossningen har jag 2 kg kvar till vikten innan graviditet - så det är verkligen ingen myt det där med vätskan :)

    Då är det dags att ta tag i kilona jag la på mig innan.. Det böir desto svårare med helamning (=ska alltså INTE banta utan äta bra, lagom mycket och röra på fläsket) :)

  • Jan 2014

    Åkte in igår, magen kändes konstigt och mi skad aktivitet i magen...så ringde och fick åka in.

    Mini hade vänt sig och sparkar innåt och därför känner jag typ inga rörelser. Plus att mini ligger bakom moderkakan som också gör att jag inte känner lika mycket.

    Dock hade hjärtljudet gått upp igen och ligger normalt för mini, så börjar tro att BM mäte fel (annan apparat än den hon brukar använda).

    Man gjorde UL som visar att fostervattnet ligger precis på gränsen till att inte bli inläggd. Så hade jag inte redan varit inbokad på nytt tul på fredag, så hade jag ändå blivit de. Om de minskat då så kommer de sätta igång mig då.

    Läkare igår ansåg även hon att mini ligger ovanligt långt ner, vilket underlättar en förlossning sa hon.

Svar på tråden Första barnet - BF januari 2014