• k girl
    Äldre 6 May 09:10
    1317 visningar
    26 svar
    26
    1317

    Eksem

    Jag har en ettårig dotter och en treårig son. Sonen utvecklade eksem när han var knappt ett år gammal, då i form av stora röda torra fläckar (och sedan tidigare hade han även atopiskt eksem på kinderna vintertid). Det har satt sig i böjvecken nu vid tre års ålder.

    Lillasyster utvecklade samma typ av eksemfläckar när hon var ett par veckor gammal och det satte sig i böjvecken innan hon var ett halvår gammal. Jag tycker att hennes eksem känns så extrema! BVC säger bara åt oss att smörja med hydrokortison och mjukgörande. Nu är vi inne på jag-vet-inte-vilken-tub-i-ordningen hydrokortison och andra tuben locobase repair, som vi smörjer med flera gånger per dag. Så fort det glöms bort en dag blossar eksemet upp. I skrivandets läge har hon ett vätskande eksem i ena knävecket och ett stort svårläkt sår i vecket fram på foten. Ska det vara så här? Är det bara att gilla läget och fortsätta smörja med hydrokortison?
     

  • Svar på tråden Eksem
  • Äldre 6 May 10:31
    #11

    Angående att testa laktosfritt, så fick vi det rådet på vårdcentralen när dottern var 1.5-2 år gammal. Men är det gjorde ju varken till eller från, det KAN dock ha ett samband med eksem, men det kan ju lika gärna vara mjölkprotein, sojaprotein eller något annat som hon inte tål, om hon nu är allergisk mot något födoämne. 

  • k girl
    Äldre 6 May 10:44
    #12

    Jo, fast hon ammas ju utan problem. Bröstmjölken är det mest laktosrika livsmedel som finns.

  • Äldre 6 May 10:45
    #13

    Torra fläckar beror väldigt ofta på äggallergi. Jag hade börjat med att utesluta det och så hade jag ringt barnmottagningen och förklarat att ni måste få komma dit eftersom ni inte får gehör från bvc. Vår barnmottagningen har också remisstvång men jag och flera har fått komma ändå när vi inte fått gehör från bvc och det är uppenbart att man behöver komma dit.

    Här finns ingen hudklinik för barn, och det är sällan en bra idé att vända sig till en vuxenklinik med barn. De kan missa hela allergiutredningen.

    Lycka till!

  • Äldre 6 May 10:51
    #14

    Vi har inte heller någon hudklinik just för barn, men de har oftast läkare som är väl insatta i sambandet mellan allergi och eksem. De är ju som sagt väldigt duktiga på hudproblem, vilket eksem är, och vad som orsakar dem och de gör  (iaf min erfarenhet) allergiutredning nästan direkt, just för att utesluta eller bekräfta att det är något sånt som är orsaken. 

  • Äldre 6 May 10:52
    #15
    k girl skrev 2013-05-06 10:44:55 följande:
    Jo, fast hon ammas ju utan problem. Bröstmjölken är det mest laktosrika livsmedel som finns.
    Äter du mycket mjölkprodukter med då? För är det laktos hon reagerar på, så kan det ju vara ett samband där, att hon ammas och att eksemen inte blir bättre. Bara en tanke. 
  • Äldre 6 May 11:11
    #16
    Braindead skrev 2013-05-06 10:52:56 följande:
    Äter du mycket mjölkprodukter med då? För är det laktos hon reagerar på, så kan det ju vara ett samband där, att hon ammas och att eksemen inte blir bättre. Bara en tanke. 
    Spädbarn tål laktos, eller å dör de. laktosintollerans är som tur är ytter sällsynt med bara några beskriva fall i världen. Mjölkproteinllergi är mycket vanlig allergi hos spädbarn och det är då proteinet i komjölk och oft även get- och får-mjölk barnet reagerar på.
  • Äldre 6 May 11:21
    #17

    Jo så kanske det är. Att mjölkproteinallergi är vanligare är jag väl medveten om, jag har som sagt själv två barn som är mjölkproteinallergiska, och vet vad de reagerar på ;)  Och det var även därför jag frågade om hon åt mycket mjölkprodukter, eftersom även det kan ha ett samband mellan eksemen och att dottern ammas. 

    Ser dock att det blev lite fel i tidigare inlägget, skulle nog tagit med mjölkproteinallergin och inte bara laktosen där.  

  • Bebbe3
    Äldre 6 May 11:22
    #18

    Vår son har också eksem fast inte så kraftigt. Vi använder oss av mini derm och mildisol kortison salva och det försvinner när vi smörjer men kommer tillbaka om det glöms av. Sen vill han gärna dit och riva om vi inte kommit ihåg att smörja på nån dag.

  • Ruggug­glan
    Äldre 6 May 11:27
    #19

    Då är det andra regler hos er. Här behöver vi remiss från att barnet blivit 7 år gammalt.

    Jag behövde remiss till min dotter nu i vintras. Men jag var så fräck så jag krävde en remiss för läkarna på VC var inte tillräckligt kunniga.


  • k girl
    Äldre 6 May 17:51
    #20

    Ok, så här blev det. Barnmottagningen ringde vår bvc-sköterska och vi fick tid där imorgon bitti. Samtidigt fick jag en läkartid på sjukstugan i grannkommunen en och en halv timme bort (en timmes körtid) på grund av att hon hade eksem som vätskade och blivit sår. 

    Sköterskan jag pratade med på barnmottagningen hade rådgjort med barnläkare, som tyckte att vi skulle utesluta allt mjölkprotein ur kosten i två veckor. Om det blir bättre av det ska vi fortsätta utesluta mjölk i ytterligare två veckor. Sen, antar jag, att vi skulle göra en provokation.

    Medan jag väntade på besked från barnmottagningen ringde de upp från sjukstugan i grannkommunen. Jag beskrev problemet och fick en läkartid samma eftermiddag. Läkaren funderade lite på blodprover för att kolla allergier men skrev slutligen ut Locoid och något annat jag ska badda på de vätskande eksemen.

    Jag tror inte att det är laktosintolerans, vi har alltså funderat på om det kan vara mjölkproteinet hon reagerar på. Jag åt mjölkreducerat (dock ej helt mjölkfritt) på barnläkares inrådan när hon var under ett halvår gammal. 

  • Äldre 6 May 18:01
    #21

    Ett så litet barn kan som sagt inte vara primärt laktosintolerant, då skulle de dö. Om det ändå skulle bli bättre med laktosfri kost så är det antingen mjölkproteinallergi eller celiaki, då båda dessa orsakar sekundär laktosintolerans, som ett symptom.

    Jag tycker det låter konstigt att ni ska provocera redan efter 4 veckor. 4 veckor ska man göra uppehåll för att alls kunna vara säker på att se en förbättring, det räcker inte med två. Sedan brukar man inte provocera förrän efter åtminstone ytterligare någon eller ett par månader! Det tar lång tid för hela kroppen och kroppens system att läka och återhämta sig, det går liksom inte bara på någon vecka... så att provocera efter bara 4 veckor kommer inte ge någon som helst fingervisning om allergi eller inte allergi!

  • Äldre 6 May 18:04
    #22

    Vi fick förresten locoid utskrivet till dotterns eksem bara förra veckan!

  • Äldre 6 May 18:10
    #23

    Jag tycker också det låter lite lite med att provocera efter bara 4 veckor.
    Med båda mina, trots positiva RAST-test, de är alltså konstaterade allergiska mot mjölkprotein med blodprov,  så har vi fått utesluta allt mjölkprotein i allting i minst 4 veckor för att se om det blir bättre, och sen fortsätta vara utan i nån månad till, innan  vi har fått börja provocera. 

  • Äldre 6 May 18:17
    #24

    BVC och VC är idioter. 

    Vi var där för några år sen. Vi smörjde och smörjde och smörjde. Kämpade för att få allergiprover men både BVC och VC sa att det inte kunde vara allergi. Tillsist fick jag nog och sa till läkaren på VC att jag tänker inte lämna rummet om du inte skriver en remiss till allergiläkaren på barn. Han skrev remiss. På barn togs sen prover. Självklart allergisk. Då mot ägg. Sen dess har allergierna bara blivit fler och fler. När det som triggat eksemt tagits bort har eksemet snabbt försvunnit med hjälp av Elocon (klass 3 kortison).

    Att dutta med hydorkotison och mjukgörare gör ingen skillnad på eksem. Det kan göra skillnad på torr hud, men på eksem behövs allergiutredning och starkare grejer.

    Laktosintolerans ger inte eksem, det ger endast symtom från magen.  


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Äldre 6 May 18:39
    #25
    Dr Mupp skrev 2013-05-06 18:17:41 följande:
    BVC och VC är idioter. 

    Vi var där för några år sen. Vi smörjde och smörjde och smörjde. Kämpade för att få allergiprover men både BVC och VC sa att det inte kunde vara allergi. Tillsist fick jag nog och sa till läkaren på VC att jag tänker inte lämna rummet om du inte skriver en remiss till allergiläkaren på barn. Han skrev remiss. På barn togs sen prover. Självklart allergisk. Då mot ägg. Sen dess har allergierna bara blivit fler och fler. När det som triggat eksemt tagits bort har eksemet snabbt försvunnit med hjälp av Elocon (klass 3 kortison).

    Att dutta med hydorkotison och mjukgörare gör ingen skillnad på eksem. Det kan göra skillnad på torr hud, men på eksem behövs allergiutredning och starkare grejer.

    Laktosintolerans ger inte eksem, det ger endast symtom från magen.  
  • k girl
    Äldre 6 May 19:44
    #26

    Ja, som sagt, det fick jag ju höra av vår BVC-sköterska och inte av sköterskan på barn direkt... Information i tredje hand. Det var inte helt klart om man säger så. Tyvärr.

    Jag tycker att vi har anledning att misstänka allergi då hon haft en del symtom från magen. Jag och min syster var båda multiallergiker, syrran hade bara hudsymptom och var liten. Och jo, de är ju tyvärr idioter även på vårt bvc. :(

Svar på tråden Eksem