• Lucyewe

    Auroraterapi på Östrasjukhuset Göteborg, känner mig överkörd!

    Hej vet inte ens vad jag ska börja skriva, men gör ett försök att kanske få någon respons eller någon att prata med. 
    Har varit rädd för förlossningar sen den dagen jag fick reda på hur barn kommer ut kan man säga, och när jag väl blev gravid förlitade jag mig på att jag kunde få hjälp med detta på Aurora terapi..
    sa till min barnmorska  redan i vecka 4 i min graviditet  då jag har en mer fobi liknande känsla över det hela panik,ångest och kryper i hela kroppen på mig av bara tanken.
    Får då en remiss till terapi som jag först får komma till när jag är i vecka 30, 30!!!! då har jag våndats haft ångest attacker och allt därtill i 26 veckor men dock försökt tänka positivt och intalat mig själv att jag kommer få hjälp!
    då jag är helt inställd på att jag endast och endast är bekväm med tanken på att få barn via kejsarsnitt ger det en chans att försöka ta åt mig vad som säger i terapin och att det är ju faktiskt deras jobb att jobba med sådana som mig som är rädda....  1:a mötet handlar väl mest om  vad det är jag upplever och tycker är jobbigt med förlossning, 2:a samtalet fick jag reda på hur kroppen klarar av att få barn och är gjord för de + besök av förlossningssalar, 3: besöket fick min sambo hänga med och berätta hur han upplevde det och hur jag mådde av allt detta + besök av förlossningssalar igen! och får veta att det är HELT uteslutet med kejsarsnitt på en fullt frisk människa. detta är ALL hjälp jag fått och känner mig varken nöjd eller lyssnad på överhuvudtaget mest överkörd och mår likadant om inte värre nu när jag MÅSTE gå igenom detta och finns ingen annan utväg.
    Har idag gått över BF med 1 dag och sover så dåligt då jag har ångest hela nätterna och bara våndas av tanken att närsomhelst kommer det ske och jag måste gå igenom det... har hört så många andra som lyckats "tjata" sig till ett snitt pga rädsla.. ,men tydligen ska man må skit och bara vara tvingad till göra något som jag trots terapi och försök till att tänka positivt inte hjälpt mig ett skit måste genomgå... varför lyssnar ingen  på en hur man mår och vad man känner?  är det bara för jag försökt ha öppet sinne när jag varit på terapi och inte helt bara inställd på en sak som dom inte lyssnar?!? ja nu sitter man här och våndas.. någon mer som upplevt samma sak? puuh skönt att skriva av sig lite.. ps: finns det någonstans man kan klaga på terapin som erbjuds? mvh en ledsen tjockis!

  • Svar på tråden Auroraterapi på Östrasjukhuset Göteborg, känner mig överkörd!
  • Lucyewe
    vitatiger skrev 2013-05-10 06:34:30 följande:
    Lucyewe: jo jag förstår precis hur du känner! Hur går det för dig?



    Jodå det går väl , dagarna är inte riktigt lika jobbiga som kvällarna och nätterna då man oftast är mer sysselsatt

    Ska träffa bm idag vid 11.30 men tyvärr inte min ordinarie så får försöka förklara lite för henne och se vad hon säger om detta... Jag ser liksom inget slut på det här, men borde vara vanligt när man lever med ständig ångest som man i "vanliga" livet inte gör eller har gjort... 3 dagar över tiden och snart finns det ingen hjälp i världen för vad jag måste gå igenom... Det som jag hoppats på är ändå att jag skulle känna som många gör när det närmar sig slutet bara uuuuut bebis men inte riktigt så då jag bara önskar att h*n magiskt ligger brevid mig när jag vaknar ;) skämt å sido :)
  • Lucyewe
    Johans Pillerill skrev 2013-05-10 01:46:30 följande:
    En förlossning har ett antal skeden och smärtan är hanterbar i de flesta... När ett skede är över så kommer det inte igen - det går hela tiden framåt! tänk på det!! När det gör som mest ont - då är det snart över! Smärtan är brutal - javisst, men inte nära på det sätt jag trodde innan jag födde mina barn. Det finns mängder av hjälpmedel och smärtlindring! Jag hade bara lustgas med båda barnen men det finns ju ingen anledning att lida så om du åker in i tid och kan få mer smärtlindring om du känner att du behöver. Ang att de alltid gör sitt bästa för att man inte ska spricka: självklart gör de det men alla bm anser inte att handduksmetoden är så effektiv att de tycker det är nödvändigt, jag är inte medicinskt kunnig men begärde det på min andra förlossning då jag kom ihåg från första att det lindrade MYCKET när det sved när barnet skulle ut (krystningsskedet) och min bm på första sa att det i kombination med att jag födde i gynställning gjorde att hon fick bättre kontroll och kunde styra. Och den förlossningen var superbra, kände att jag kunde låta bm göra sitt jobb där nere och istället fokusera på att andas och krysta. Din förlossning kommer säkert gå jättebra, ts. Vad de än säger så vet din kropp vad den ska göra och det är nästan lite häftigt när du börjar krysta helt utan att veta hur innan :) och när den lilla slemmiga bebisen slinker ut; WOW vilken känsla!! Som en fisk ;) du får uppdatera sedan och berätta, men tro mig... Hade det varit så överjävligt så hade man inte gjort om det! Jag är inte minsta smärttålig, skitmesig faktiskt, men jag gjorde om det och skulle absolut kunna tänka mig fler barn. De "riktiga problemen" kommer typ 3 år senare, när du har en trotsig unge istället för den där söta bebisen ;)



    Haha jag tror dig :) men den trotsen eller bråket ser jag fram emot ;)

    Jag lovar att uppdatera hur allt gick sen och jag HOPPAS det kommer vara en positiv historia med all personal som hjälpt och hur det stärkt mig osv..

    Men just nu känner jag mig minst i världen :(
  • dogcatbird
    Lucyewe skrev 2013-05-10 09:53:59 följande:



    Haha jag tror dig :) men den trotsen eller bråket ser jag fram emot ;)
    Jag lovar att uppdatera hur allt gick sen och jag HOPPAS det kommer vara en positiv historia med all personal som hjälpt och hur det stärkt mig osv..
    Men just nu känner jag mig minst i världen :(
    Det kommer säkert att gå jättebra!
  • Lucyewe
    dogcatbird skrev 2013-05-10 10:03:06 följande:
    Det kommer säkert att gå jättebra!



    Tack för pepp :)
  • Johans Pillerill
    Lucyewe skrev 2013-05-10 09:53:59 följande:
    Haha jag tror dig :) men den trotsen eller bråket ser jag fram emot ;) Jag lovar att uppdatera hur allt gick sen och jag HOPPAS det kommer vara en positiv historia med all personal som hjälpt och hur det stärkt mig osv.. Men just nu känner jag mig minst i världen :(

    Glöm inte de orden när trotsen är där ;) och du ska se att det kommer gå bra! Tänk på att du kan be att få ha lustgas när de kontrollerar om du fått bristningar efteråt, det kan svida när de kontrollerar, men inte mer än att lite gas tar bort det :) och smärtan att föda, tja det är som att skita en kokosnöt efter några timmars brutal förstoppning! Efteråt är man tillfreds (läs: världsbäst!) och svävar i det blå! :) delade rum senast med en som snittades och medan jag kunde lyfta upp mina barn, ta en lååååång dusch och gå ut till frukosten på bb själv så satt hon med ont i såret och de fick sy om då hennes sår gick upp (döäckligt, tarmarna som pressade på utåt!!). Sänder dig massa ork, mod och styrka. Du klarar det! Glöm inte att packa massa godsaker i bb-väskan att belöna dig med! Och ev kexchoklad att smula i dig om det drar ut på tiden på förlossningen
  • Nov13

    Jag är själv oerhört rädd. Jag får ångest av tanken och hoppas jag får bättre hjälp än vad du fått! Stort stort lycka till! Jag väntar med spänning på att höra hur det gått! Kanske kan din historia stärka oss andra livrädda.

  • Lucyewe
    Nov13 skrev 2013-05-10 20:17:16 följande:
    Jag är själv oerhört rädd. Jag får ångest av tanken och hoppas jag får bättre hjälp än vad du fått! Stort stort lycka till! Jag väntar med spänning på att höra hur det gått! Kanske kan din historia stärka oss andra livrädda.



    Ja det hoppas jag också att du får :) stå på dig och kräv tidiga samtal med Aurora eller bm och va inte villig till något annat än det du vill ! Jag sitter just nu mer lindriga förvärkar tror jag ha ha och än sålänge känns de ok trots

    Dom återkommande smärtorna jag haft sedan 9 tiden i går kväll.. Men kan inte sova så det är inte direkt skönt.. Men jag ska göra mitt bästa om det drar igång och jag ska med glädje berätta hur det gått så fort det är över :)
  • vitatiger

    Lucyewe lycka till, ta det lugnt och metodiskt, det kommer gå bra!!

Svar på tråden Auroraterapi på Östrasjukhuset Göteborg, känner mig överkörd!