• Anonym (ts)

    nyttig billig frukost?

    Jag har börjat räkna kalorier för att få stopp på vikten men det är svårt att hitta bra frukost tycker jag. Vad ska man äta som man håller sig mätt på, som är lågt i kalorier och som inte kostar skjortan? Jag är ganska petig i maten och äter inte gröt tyvärr, jag har provat flera gånger för jag vet ju att det är en perfekt frukost men jag får kväljningar av detRynkar på näsan Mannagrynsgröt är gott men med socker och kanel kan jag inte tänka mig att det blir speciellt kalorisnålt... Kan inte äta kokt ägg heller (för ägg ska också vara bra har jag hört) , äggröra går bra men det känns också onyttigt... och vad är ett rimligt kaloriintag till frukost? Jag borde enligt en uträkning på internet äta strax under 1800 kcal för att hålla vikten och därmed ca 1300 kcal för att tappa vikt (per dag alltså!). Jag tycker det är jättesvårt att hitta mat som håller sig inom den begränsningen!

    Så frukost tips för en fattig, kräsen, stillasittande student skulle uppskattas Solig

  • Svar på tråden nyttig billig frukost?
  • Anonym (gott och nyttigt)

    Lättyoghurt med müsli, alltså de där fröna och grynerna som man kan köpa och blanda själv. Men var försiktig med de torkade bären. Sen en fullkornssmörgås till det. Tomat, vattenkrasse, ett par bitar melon, 50 gram kalkon och så använder du lätta eller liknande om du vill ha fett på smörgåsen. Smörgåsen blir ca 250 kcal.

  • Anonym (Cleo)

    Nu äter jag kolhydratreducerat (och har tappat 15 kg på 3 månader). Jag äter 10 procentig grekisk yoghurt från LidL  (ca 10 kr litern) och ovanpå har jag lite krossade frön som finns färdigblandat. En påse räcker en månad och kostar ca 20 kr.

    Sedan dricker jag kaffe och vatten till.

  • Anonym (gott och nyttigt)
    Anonym (Cleo) skrev 2013-05-09 08:09:47 följande:
    Nu äter jag kolhydratreducerat (och har tappat 15 kg på 3 månader). Jag äter 10 procentig grekisk yoghurt från LidL  (ca 10 kr litern) och ovanpå har jag lite krossade frön som finns färdigblandat. En påse räcker en månad och kostar ca 20 kr.

    Sedan dricker jag kaffe och vatten till.
    Nu var det inte fet mat som Ts var ute efter. Att börja dagen med 10 gram fett per 100 gram yoghurt stämmer inte överens med vad hon efterfrågade som jag uppfattar det.
  • Anonym (My)

    Vad har du i äggröran för att den ska vara onyttig? Omelette och grönsaker till då? Viktigast är nog iaf att inte falla in i smörgåsätandet😊för det lägger man lätt på sig av

  • Gizmo

    Vet att du inte gillar gröt, men havregrynsgröt är både billigt och gott samt att du håller dig mätt längre. Jag avskydde gröt förut, men har lärt mig att äta det,  hade mycket sylt på den första tiden.

  • Anonym (Cleo)
    Anonym (gott och nyttigt) skrev 2013-05-09 08:15:05 följande:
    Nu var det inte fet mat som Ts var ute efter. Att börja dagen med 10 gram fett per 100 gram yoghurt stämmer inte överens med vad hon efterfrågade som jag uppfattar det.
    Hon ville gå ner i vikt. Man går ner i vikt av det jag äter. Dessutom blir man inte hungrig förrän till lunch och då sparar man mer pengar eftersom man inte måste småäta på förmiddagen. Tänkte tipsa bara.

    Visst kan man äta lightprodukter, men man gör bäst i att kolla sockret. När det fattas fett brukar det vara mer socker och det går man inte ner i vikt av.


  • Anonym (gott och nyttigt)
    Anonym (My) skrev 2013-05-09 08:17:31 följande:
    Vad har du i äggröran för att den ska vara onyttig? Omelette och grönsaker till då? Viktigast är nog iaf att inte falla in i smörgåsätandet😊för det lägger man lätt på sig av
    En vanlig äggröra innehåller 15 gram fett och 200 kalorier. Ts ska inte äta mer än 26-39 gram fett per dag med sin kalorirestriktion så att börja med att äta 50 % av dagens fettmängd är ingen bra början.

    Bra smörgåsar mättar.
    Gizmo skrev 2013-05-09 08:18:10 följande:
    Vet att du inte gillar gröt, men havregrynsgröt är både billigt och gott samt att du håller dig mätt längre. Jag avskydde gröt förut, men har lärt mig att äta det,  hade mycket sylt på den första tiden.
    Hur hjälper det Ts som inte vill ha tips på gröt menar du?

  • Anonym (Cleo)
    Anonym (gott och nyttigt) skrev 2013-05-09 08:07:10 följande:
    Lättyoghurt med müsli, alltså de där fröna och grynerna som man kan köpa och blanda själv. Men var försiktig med de torkade bären. Sen en fullkornssmörgås till det. Tomat, vattenkrasse, ett par bitar melon, 50 gram kalkon och så använder du lätta eller liknande om du vill ha fett på smörgåsen. Smörgåsen blir ca 250 kcal.
    Din frukost innehåller mer kalorier än den jag tipsade om. Och är dyrare också.
  • Anonym (gott och nyttigt)
    Anonym (Cleo) skrev 2013-05-09 08:20:10 följande:
    Hon ville gå ner i vikt. Man går ner i vikt av det jag äter. Dessutom blir man inte hungrig förrän till lunch och då sparar man mer pengar eftersom man inte måste småäta på förmiddagen. Tänkte tipsa bara.

    Visst kan man äta lightprodukter, men man gör bäst i att kolla sockret. När det fattas fett brukar det vara mer socker och det går man inte ner i vikt av.


    Hon vill gå ner i vikt genom att reducera kalorierna, inte överäta fett. Visst ser du skillnaden?

    Lätt skrev jag, inte light. I lättprodukter har man reducerat fettet. I lightprodukter har man tillsatta sötningsämnen, som Stevia.
  • Anonym (Cleo)
    Anonym (gott och nyttigt) skrev 2013-05-09 08:23:46 följande:
    En vanlig äggröra innehåller 15 gram fett och 200 kalorier. Ts ska inte äta mer än 26-39 gram fett per dag med sin kalorirestriktion så att börja med att äta 50 % av dagens fettmängd är ingen bra början.

    Bra smörgåsar mättar.
    Hur hjälper det Ts som inte vill ha tips på gröt menar du?

    Men vänta nu. Är du ts?

    Hon skriver att hon ska äta 1300 kcal om dagen. Och hon skriver att det ska vara en fettsnål frukost, förmodligen för att hon vill kunna äta mer under resten av dagen. Ingenstans skriver hon hur mycket fett hon får äta.

    Själv äter jag 1200 kcal om dagen och har inga problem att äta den frukost jag äter OCH hålla mig inom kalorigränsen.
Svar på tråden nyttig billig frukost?