• Anonym (ts)
    Äldre 9 May 07:58
    37988 visningar
    354 svar
    354
    37988

    nyttig billig frukost?

    Jag har börjat räkna kalorier för att få stopp på vikten men det är svårt att hitta bra frukost tycker jag. Vad ska man äta som man håller sig mätt på, som är lågt i kalorier och som inte kostar skjortan? Jag är ganska petig i maten och äter inte gröt tyvärr, jag har provat flera gånger för jag vet ju att det är en perfekt frukost men jag får kväljningar av detRynkar på näsan Mannagrynsgröt är gott men med socker och kanel kan jag inte tänka mig att det blir speciellt kalorisnålt... Kan inte äta kokt ägg heller (för ägg ska också vara bra har jag hört) , äggröra går bra men det känns också onyttigt... och vad är ett rimligt kaloriintag till frukost? Jag borde enligt en uträkning på internet äta strax under 1800 kcal för att hålla vikten och därmed ca 1300 kcal för att tappa vikt (per dag alltså!). Jag tycker det är jättesvårt att hitta mat som håller sig inom den begränsningen!

    Så frukost tips för en fattig, kräsen, stillasittande student skulle uppskattas Solig

  • Svar på tråden nyttig billig frukost?
  • Anonym (LFRV)
    Äldre 21 May 12:05
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-05-16 17:22:38 följande:
    Jag förstår inte hur du menar. I ett andetag säger du aja baja till LCHF eftersom den är så miljöovänlig. Jag replikerar att man byter ut en större volym kolhydrater mot en mindre volym fett, inget annat, men då är det dessa 2-3 msk sås som är så mycket värre än att äta ett lass ris (samt sötsaker och annat då och då). Det verkar ju lite som om de tycker att ditt sätt är det enda rätta - men vet du vad, LCHF-aren kanske gör andra medvetna val för miljön, val som DU inte gör. Visst äter gemene man i västvärlden för mycket kött för att det ska vara försvarbart ur miljöperspektiv, men det har faktiskt inget med LCHF att göra. Man kan vara vegetarian och äta LCHF.



    Att göra andra val kan vem som helst göra. En person som sprutar ut DDT kan faktiskt också göra andra saker. Det låter faktiskt mest som en ursäkt för att få fortsätta med dåliga vanor.
  • Anonym (LFRV)
    Äldre 21 May 12:07
    oOOo oOOo skrev 2013-05-17 09:02:54 följande:
    Energiinnehållet är mycket större. De flesta grödor lagrar ungefär 0.25% till 0.5% av energin från solljuset. Men att transportera frukt istället för olja är väldigt innefektivt eftersom frukten har låg energikoncentration jämfört med olja. Så vill du vara miljövänlig så drick olja istället för att käka frukt. Vitamin kan du få i tablettform.



    Vet du vad som vore bra för miljön? Om vi dog.
  • Anonym (LFRV)
    Äldre 21 May 12:10
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-05-20 11:01:05 följande:
    Say what?!? Många som äter vanlig blandkost äter ju en tallrik fil (2-3 dl) till frukost samt 1-2 mackor med smör och ost, samt dricker mjölk(!!!) äter glass ofta osv. Du tycker att 1 dl yoghurt, 2 msk grädde samt kanske 50 g fetaost är MYCKET mejeriprodukter? Hur mycket tycker du är "lagom"?

    Men OK. man kan ju undvika dem HELT också, även om alla medicinska rön talar för att mejeriprodukter är bra för kroppen.



    Du har inte läst mycket forskning. All forskning som har gjorts på mejeriprodukter har visat att de påverkar kroppen negativt. Jag gissar på att du har läst tolkningen av diskussionen av forskningen, därav uppfattat du det som att det är positivt.
  • Anonym (LFRV)
    Äldre 21 May 12:16
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-05-21 05:55:54 följande:
    50 g fetaost = ca 10 g fett

    1 dl turkisk yoghurt = ca 10 g fett

    1/2 dl riven ost (ca 20 g) = knappt 5 g fett

    2 msk grädde (30 g) = 12 g fett

    Detta gör tillsammans max 37 g fett. Tillkommer gör fettet från 2 avocados (ca 35 g) och totalt kanske 3 msk olja (45 g fett). Då landar vi på en summa av 117 g fett vilket ger 1053 kcal. Om man då lägger till dagens resterande kcal kommer det ändå inte att landa på skyhöga summor då fettet ersatt de kcal man skulle fått i sig från kolhydrater.

    Salt är som du vet livsnödvändigt och i och med att man använder ost/fetaost i en maträtt så utesluter man naturligtvis bordssaltet som krydda.

    Jag begriper inte riktigt vad du vill ha för källa på att kroppen behöver kalcium för bl a benuppbyggnad, men här finns lite information: www.halsosidorna.se/Kalcium.htm



    Kroppen behöver kalcium, därför ska man INTE äta mejeriprodukter. Efter att man ätit mejeriprodukter (gäller samtliga animaliska produkter) så kissar man ut kalcium i flera timmar. Man hamnar alltså i negativ kalciumbalans efter ett intag av mejeriprodukter. Hur förklarar du annars att benskörhetsfrekvensen och intaget av mejeriprodukter är proportionella mot varandra, när de enligt din teori borde vara inverser?
  • Anonym (LFRV)
    Äldre 21 May 12:17
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-05-21 06:02:44 följande:
    Och btw, 50 g fetaost ger ca 9 g protein, 20 g riven ost ca 5. Det är mao ett hyfsat tillskott till dagens proteinintag. om man räknar på att man bör få i sig 1-1,5 g per kg kroppsvikt.



    Det är alldeles för mycket protein. Äter man så mycket protein får man räkna med att få benskörhet och leversvikt. Det rekommenderade är 10E% (WHO).
  • Anonym (LFRV)
    Äldre 21 May 12:21
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-05-21 10:53:56 följande:
    OK. Du får dock äta oerhört mycket för att få i dig bl a kalcium och järn endast via vegetabilier. Alla gillar inte att äta enorma mängder.

    Att det är svårt att få i sig protein på en vegetarisk LCHF-kost är ju rätt uppenbart (om man dessutom ska hålla nere mejeriprodukter). Men om man äter kött/fisk 6 dagar i veckan tror jag inte att man lär lida brist.

    Jag kan tycka att det klankas ner i onödan på LCHF, argumenten som tas upp omfattar ju egentligen alla som inte äter extremt medvetet, miljövänligt, vegetariskt osv osv.



    Det är faktiskt omöjligt att komponera en kost över svältgränsen med för lite kalcium (eller protein). Ingen i världshistorien har någonsin observerat något sådant
  • Äldre 21 May 12:42
    Anonym (LFRV) skrev 2013-05-21 12:07:13 följande:


    Vet du vad som vore bra för miljön? Om vi dog.
    Tror du det? Kanske blir övergödning.
  • Äldre 21 May 12:57

    Men gud, nu har ju tråden spårat ur mer än lovligt... Obestämd

  • Äldre 21 May 15:46
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-05-21 10:53:56 följande:
    OK. Du får dock äta oerhört mycket för att få i dig bl a kalcium och järn endast via vegetabilier. Alla gillar inte att äta enorma mängder.

    Att det är svårt att få i sig protein på en vegetarisk LCHF-kost är ju rätt uppenbart (om man dessutom ska hålla nere mejeriprodukter). Men om man äter kött/fisk 6 dagar i veckan tror jag inte att man lär lida brist.

    Jag kan tycka att det klankas ner i onödan på LCHF, argumenten som tas upp omfattar ju egentligen alla som inte äter extremt medvetet, miljövänligt, vegetariskt osv osv.
    Du verkar vara dåligt insatt i kost och näringslära, det är synd, för det är så lätt att övertyga okunniga människor att falla in i dåliga vanor.
    Vi behöver inte äta så mycket protein.
    Det är lätt att få i sig kalcium och järn genom en vegansk kost, ännu en myt som bygger på okunskap.
    Vi har i Sverige skrämmande hög andel bensköra, hur tror du det kan vara så, med tanke på alla mejeriprodukter som konsumeras?
    Här, en länk, läs och begrunda...
    en.wikipedia.org/wiki/Metabolic_acidosis

  • Äldre 21 May 15:48
    Anonym (LFRV) skrev 2013-05-21 12:07:13 följande:


    Vet du vad som vore bra för miljön? Om vi dog.
    Det räcker ju faktiskt med att sluta äta kött och mejeriprodukter, så kan vi alla överleva istället, för mig låter det mer konstruktivt.
  • Äldre 21 May 17:27
    ModestyB skrev 2013-05-21 15:46:35 följande:
    Du verkar vara dåligt insatt i kost och näringslära, det är synd, för det är så lätt att övertyga okunniga människor att falla in i dåliga vanor.
    Vi behöver inte äta så mycket protein.
    Det är lätt att få i sig kalcium och järn genom en vegansk kost, ännu en myt som bygger på okunskap.
    Vi har i Sverige skrämmande hög andel bensköra, hur tror du det kan vara så, med tanke på alla mejeriprodukter som konsumeras?
    Här, en länk, läs och begrunda...
    en.wikipedia.org/wiki/Metabolic_acidosis

    Jag är inte alls dåligt insatt. Jag har tidigare läst om att mjölk skulle påverka benskörhet negativt, men även att det inte gällde alla mjölkprodukter. Dessutom har även bristen på sol påverkan på benskörhet (en anledning till att människor i Skandinavien har hög andel bensköra).

    Hur mycket protein man behöver är individuellt. Ska man gå ner i vikt är det bra att se till att få i sig protein då det mättar bra per kalori, s a s. 
  • Äldre 21 May 17:29
    ModestyB skrev 2013-05-21 15:46:35 följande:
    Du verkar vara dåligt insatt i kost och näringslära, det är synd, för det är så lätt att övertyga okunniga människor att falla in i dåliga vanor.
    Vi behöver inte äta så mycket protein.
    Det är lätt att få i sig kalcium och järn genom en vegansk kost, ännu en myt som bygger på okunskap.
    Vi har i Sverige skrämmande hög andel bensköra, hur tror du det kan vara så, med tanke på alla mejeriprodukter som konsumeras?
    Här, en länk, läs och begrunda...
    en.wikipedia.org/wiki/Metabolic_acidosis

    Och jag undanber mig sånt här. Det är bara löjligt. Jag håller inte med dig, men jag skriver inte att du är dåligt insatt, eller hur? Man måste kunna diskutera som vuxna även när man inte är överens.
  • Border
    Äldre 21 May 20:30

    Men vad är detta? LCHF:are som är helt jävla nyfrälsta med mera med mera. Fan vad hysteriska vissa är! Ät allt, men inte alltid, är faktiskt rätt så jäkla hälsosamt på sikt. LCHF är inte hälsosamt på sikt. Oftast inte iaf.


  • Äldre 21 May 22:15
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-05-21 17:29:16 följande:
    Och jag undanber mig sånt här. Det är bara löjligt. Jag håller inte med dig, men jag skriver inte att du är dåligt insatt, eller hur? Man måste kunna diskutera som vuxna även när man inte är överens.
    Du backar inte upp dina påståenden med att hänvisa till forskning, eller på annat sätt förklara din ståndpunkt. Det betyder att du är dåligt insatt. Väldigt många människor som tror sig veta hur en bäst ska äta vet inte hur vår kost påverkar oss, sett till ett större perspektiv, det betyder inte att du blivit kränkt av mig när jag påpekat brister i din argumentation.
    När du möts av riktiga fakta med grund i respektabel forskning värd att förändra sina kostval för, så undanber du dig. Sorgligt. Jag önskar alla ett friskare liv med mindre risk att drabbas av otäcka biverkningar av kosten, såsom cancer, fetma (som jag varit svårt drabbad av) och hjärt-kärlsjukdomar.
  • Äldre 22 May 09:40
    ModestyB skrev 2013-05-21 22:15:49 följande:
    Du backar inte upp dina påståenden med att hänvisa till forskning, eller på annat sätt förklara din ståndpunkt. Det betyder att du är dåligt insatt. Väldigt många människor som tror sig veta hur en bäst ska äta vet inte hur vår kost påverkar oss, sett till ett större perspektiv, det betyder inte att du blivit kränkt av mig när jag påpekat brister i din argumentation.
    När du möts av riktiga fakta med grund i respektabel forskning värd att förändra sina kostval för, så undanber du dig. Sorgligt. Jag önskar alla ett friskare liv med mindre risk att drabbas av otäcka biverkningar av kosten, såsom cancer, fetma (som jag varit svårt drabbad av) och hjärt-kärlsjukdomar.
    Du har ingen aning om hur väl insatt jag är, men när vi har olika åsikter börjar du svänga dig med att det är jag som inte kan min sak. Kan vi sluta med detta barnsliga "du är dum!" nu?

    Jag har aldrig varit tjock och mina värden är superba. Säger inte detta något om att jag har koll på hur man tar hand om sin kropp?

    I vilket fall som helt var det inte detta vi pratade om, utan om LCHF var sämre för miljön än blandkost. Och innan detta handlade tråden en gång i tiden om billig nyttig frukost... ObestämdTungan ute
  • Anonym (LFRV)
    Äldre 22 May 11:41
    ModestyB skrev 2013-05-21 15:48:17 följande:
    Det räcker ju faktiskt med att sluta äta kött och mejeriprodukter, så kan vi alla överleva istället, för mig låter det mer konstruktivt.



    Jag var inte helt seriös där, det var mer en hint om att det inte är bra att dricka olja. (Jag är också för en animalieproduktfri kost)
Svar på tråden nyttig billig frukost?