• Little­Darlin­g
    Äldre 20 May 10:54
    196568 visningar
    2371 svar
    2371
    196568

    Polisens agerande och övervåld i Husby

    Jag sitter just nu med morgonkaffet och följer nyheterna om det som har hänt i Husby inatt, helt i chock. Det har tydligen pågått ett upplopp där ett 40-tal ungdomar har satt bilar i brand m.m som en protest mot att polisen har skjutit ihjäl en man där i måndags. Många poliser kom då till Husby och enligt vittnen så har polisen använt sig av övervåld i form av batongslag, rasistiska glåpord och oskyldiga människor har drabbats. Tydligen har hundar släpps lös på barn och kvinnor.

    Jag försvarar inte våldet och vandalismen som pågick hos ungdomarna där och förstår att polisen måste ingripa men jag ifrågasätter övervåldet och sättet som polisen har gått till väga. Helt oskyldiga människor blev drabbade av polisens agerande. Kan vi inte förlita oss på polisen igen?

    Ett samhällsorgan som polismyndigheten ska inte uppträda med att överskrida sina rättigheter, använda övervåld och använda sig av rasistiska ord oavsett vad som har hänt. De ska uppträda professionellt och riktigt. De är anställda av samhället för att skydda samhället som vi alla är en del av.

    – Men man var mer rädd för polisen än för de "vanliga" människorna. De gick omkring i cirklar och berättade för en vart man fick och inte fick gå. Det brann i stora lastbilar, det var kaos, säger Chaima.

    – Jag har sett brutalt övervåld från polisens sida, de har skickat hundar mot människor som inte har något med det här att göra, de har på olika sätt och vis stormat och attackerat grupper med människor, säger Ali Muzelef till SR.

    www.expressen.se/nyheter/vittne-man-var-mer-radd-for-polisen/

    www.aftonbladet.se/nyheter/article16804681.ab

  • Svar på tråden Polisens agerande och övervåld i Husby
  • Äldre 14 Jun 11:28

    Tack Megafonen.

    Tack Pantrarna.

    Tack alla förortskriminella Tony Montana-wannabes.

    Tack alla ni som ursäktar dem med era kvasi-teorier om utsatthet och utanförskap. 

    Ni lyckades verkligen ge er på de svagaste i samhället. Småbarnen. Inget mer Mamma Mu och Alfons Åberg åt dagisbarnen.

     http://www.direktpress.se/tidningenliljeholmenalvsjo/Nyheter/Efter-elden-nu-ska-Alvjos-blibliotek-rojas-/

        
       

  • Nude
    Äldre 14 Jun 11:51
    TrendyFarsa skrev 2013-06-11 11:08:41 följande:
    @ Tom Araya:
    Men kravmaskinerna är inte här för att jobba, dom KRÄVER saker. GRATIS! ÄNNU mer än det miljardregn som redan idag faller över dessa ghetton.

    Och om vi, grisätarna, "kuffar" inte ger dom det så ser dom som sin RÄTT att kasta sten på ambulanspersonal och bränna det som vi givit dom.

    Återigen, sist jag kollade så var utbildning gratis i Sverige, det finns ingen anledning för asylanterna och flyktingbarnen att utbilda sig till det som dom vill. 

    Märkligt. Det där har förändrats de senaste 20 åren. När jag kom till Sverige som flykting med mamma och pappa, hade man ingen aning om alla bidrag o allt som var gratis. Istället trodde vi att det var dolda kameran när vi såg hur givmilda svenskarna var, vi fick mat, kläder, pengar varje månad, gratis skola. Tror att den "kullen" som kom hit för 20-25 år sedan hade annan moral. Jag känner ingen av de som kommit till Sverige för så många år sedan som har valt att utnyttja systemet. Istället har man blivit så paff över allting man fått gratis, och velat ge tillbaka, så har det fungerat för mina föräldrar och deras vänner.

    Men idag är det andra puckar som gäller. Ryktet om att man kan få bidrag utan några prestationskrav sprider sig världen över, släktingar sprider vidare, vilket i många fall leder till att folk gifter sig och importera sitt lilla skenäktenskap. Man blir svensk medborgare efter 5 år utan några som helst krav på språkkunnighet eller egen försörjning. Tragiskt! Jag tror att Sverige är ett av de få länderna där man utan några krav kan bli svensk medborgare. O det här finns det ju inget stopp på. Folk vet om vilka rättigheter de har innan de kommer hit, de är pålästa, till skillnad från de som kom för längesen. Får de inte allt det så går de till attack och gråter floder för att de känner sig diskriminerade av SOC, sen går de till polisen för att SOC inte hjälper de, o när polisen inte kan hjälpa de, då kastar de skit på polisen för de gör ingenting. Har en kollega som jobbat på Arlanda som utredare inom gränspolisen, många barn som kommer, kommer ju utan id handling, och vet att de ska säga att de är under 14 år för att inte riskera att bli tillbakaskickade. Detta var ett vanligt fenomen, man hade så många fula knep för att komma runt systemet. Jag kan säga att han inte orkade jobba där länge.

    Tragiskt är nog ett ord som kommer förknippas med Sverige, tillsammans med naiva. Själv skäms jag för idioterna och önskar att de kunde skickas tillbaka dit de kom ifrån.      
  • Äldre 29 Jun 09:39
    Nude skrev 2013-06-14 11:51:04 följande:

    Märkligt. Det där har förändrats de senaste 20 åren. När jag kom till Sverige som flykting med mamma och pappa, hade man ingen aning om alla bidrag o allt som var gratis. Istället trodde vi att det var dolda kameran när vi såg hur givmilda svenskarna var, vi fick mat, kläder, pengar varje månad, gratis skola. Tror att den "kullen" som kom hit för 20-25 år sedan hade annan moral. Jag känner ingen av de som kommit till Sverige för så många år sedan som har valt att utnyttja systemet. Istället har man blivit så paff över allting man fått gratis, och velat ge tillbaka, så har det fungerat för mina föräldrar och deras vänner.

    Men idag är det andra puckar som gäller. Ryktet om att man kan få bidrag utan några prestationskrav sprider sig världen över, släktingar sprider vidare, vilket i många fall leder till att folk gifter sig och importera sitt lilla skenäktenskap. Man blir svensk medborgare efter 5 år utan några som helst krav på språkkunnighet eller egen försörjning. Tragiskt! Jag tror att Sverige är ett av de få länderna där man utan några krav kan bli svensk medborgare. O det här finns det ju inget stopp på. Folk vet om vilka rättigheter de har innan de kommer hit, de är pålästa, till skillnad från de som kom för längesen. Får de inte allt det så går de till attack och gråter floder för att de känner sig diskriminerade av SOC, sen går de till polisen för att SOC inte hjälper de, o när polisen inte kan hjälpa de, då kastar de skit på polisen för de gör ingenting. Har en kollega som jobbat på Arlanda som utredare inom gränspolisen, många barn som kommer, kommer ju utan id handling, och vet att de ska säga att de är under 14 år för att inte riskera att bli tillbakaskickade. Detta var ett vanligt fenomen, man hade så många fula knep för att komma runt systemet. Jag kan säga att han inte orkade jobba där länge.

    Tragiskt är nog ett ord som kommer förknippas med Sverige, tillsammans med naiva. Själv skäms jag för idioterna och önskar att de kunde skickas tillbaka dit de kom ifrån.      
  • Äldre 29 Jun 09:57

    Nu borde väl utredningen vara klar, så vad säger TS och ni andra på hennes sida. Var polisen våldsbenägna monster och ungdomarna oskyldiga lamm eller?

  • MrsPen­n
    Äldre 29 Jun 12:26

    Lol, TS har raderat sig själv från FL. Hon tålde väl inte den svidande kritiken! Håller f.ö. med den som sa att det inte är fler fritidsgårdar som behövs. En slags ansvarsfördelning behövs, att alla får veta vad som krävs av dem, de har skyldigheter såväl som rättigheter


    Pinot noir skrev 2013-06-29 09:57:43 följande:
    Nu borde väl utredningen vara klar, så vad säger TS och ni andra på hennes sida. Var polisen våldsbenägna monster och ungdomarna oskyldiga lamm eller?

    Morons, your bus is leaving.
  • MrsPen­n
    Äldre 29 Jun 12:59

    -WOW! Den där SvD-artikeln var ju bara något av det bästa och brajtaste jag läst! Fasen vad bra, jag vill ju bara prisa krönikören och sända kastkyssar som tack för dennes genialitet. Här kommer den länken i repris. Precis så ska det låta! blog.svd.se/ledarbloggen/2013/06/03/megafonen-och-pantrarna-spar-pa-motsattningar/


    Morons, your bus is leaving.
  • MrsPen­n
    Äldre 29 Jun 13:00

    (Tack till Tom Araya här ovan för länken.)


    Morons, your bus is leaving.
  • Äldre 2 Jul 21:02
    MrsPenn skrev 2013-06-29 12:26:29 följande:
    Lol, TS har raderat sig själv från FL. Hon tålde väl inte den svidande kritiken! Håller f.ö. med den som sa att det inte är fler fritidsgårdar som behövs. En slags ansvarsfördelning behövs, att alla får veta vad som krävs av dem, de har skyldigheter såväl som rättigheter
    Då drar jag slutsatsen att TS hade fel och inte vågar ta diskussionen vidare.
     
  • Äldre 15 Jul 09:24
    Pinot noir skrev 2013-07-02 21:02:17 följande:
    Då drar jag slutsatsen att TS hade fel och inte vågar ta diskussionen vidare.
     
    Det brukar vara så med dessa "tyckare", det finns ju några kvar av dom här på FL som inte kan argumentera, som blir krossade med fakta och argument och svarar med IQ-befriade oneliners och dömer ut alla som "raszichter".
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • Äldre 1 Aug 10:19
    Pinot noir skrev 2013-06-29 09:57:43 följande:
    Nu borde väl utredningen vara klar, så vad säger TS och ni andra på hennes sida. Var polisen våldsbenägna monster och ungdomarna oskyldiga lamm eller?

    Utredningarna pågår fortfarande. Tre dömda än så länge.

    Merparten av anmälningarna nedlagda.

    http://www.svd.se/nyheter/stockholm/fa-domda-for-stockholmsupplopp_8381592.svd
     
  • Äldre 1 Aug 12:03
    Flash Gordon skrev 2013-08-01 10:19:32 följande:

    Utredningarna pågår fortfarande. Tre dömda än så länge.

    Merparten av anmälningarna nedlagda.

    www.svd.se/nyheter/stockholm/fa-domda-for-sto...
     
    Men inga poliser?
  • Äldre 1 Aug 12:12
    Niklas2k skrev 2013-08-01 12:03:12 följande:
    Men inga poliser?
    Nä, varför skulle några poliser bli dömda?

    Har inte ens hört om några pågående utredningar mot poliser, men jag har å andra sidan inte följt efterspelet särskilt noga. 
  • Äldre 1 Aug 12:15
    Flash Gordon skrev 2013-08-01 12:12:54 följande:
    Nä, varför skulle några poliser bli dömda?

    Har inte ens hört om några pågående utredningar mot poliser, men jag har å andra sidan inte följt efterspelet särskilt noga. 
    Jag vet inte. TS påstod att polisen hade slagit ner kvinnor och barn utan anledning.
    Polisen hade också brukat kraftigt övervåld mot allt och alla.

    Det vi gör nu är att vänta med spänning på bevisen att detta har skett. -- hittills... inget.
  • Äldre 1 Aug 12:16

    Trots att alla idag har kamera i sina mobiltelefoner så finns det bara en video som visar när ett gäng ungdomar sparkar ner en polis. Inget övervåld från polisen. Jättekonstigt.

  • Äldre 12 Aug 09:18
    Niklas2k skrev 2013-08-01 12:16:15 följande:
    Trots att alla idag har kamera i sina mobiltelefoner så finns det bara en video som visar när ett gäng ungdomar sparkar ner en polis. Inget övervåld från polisen. Jättekonstigt.
    Precis. Och i örra veckan kom äntligen svar på att Polisen som sköt den besinningslöse machetemannen frias på alla punkter och kan återgå till sitt liv och att upprätthålla lag och ordning.

    Tack och lov at det fortfarande finns lite ordning i detta absurda land där stenastare är hjälter och polisen är svin (enligt fulmedia) 
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
Svar på tråden Polisens agerande och övervåld i Husby