• Äldre 20 May 20:42
    2128 visningar
    21 svar
    21
    2128

    Ner i vikt utan diet. hur ska jag göra då?

    Jag har nu kört LCHF, GI, räknat kalorier och använt måltidsersättningar, nu sist räknade jag kalorier, har kört GI ett tag men jag känner mig så låst att köra en diet.

    Jag vill alltså ge det ett seriöst försök att gå ner några kilon genom att lyssna på kroppen, äta när jag är hungrig tills jag är mätt.

    Vill kunna äta allt, men fylla ut med mkt grönsaker tex, inte massor av kolhydrater, men utan att väga allt, är så trött på det.

    Hur ska jag tänka? Tips tack


  • Svar på tråden Ner i vikt utan diet. hur ska jag göra då?
  • Äldre 20 May 20:58
    #1

    Jag har gjort samma resa du !
    Nu tar jag 10 dagar med shake för att losa några kilo som sitter fast :)

  • Äldre 20 May 20:59
    #2
    Stokke skrev 2013-05-20 20:58:05 följande:
    Jag har gjort samma resa du !
    Nu tar jag 10 dagar med shake för att losa några kilo som sitter fast :)

    Heja på jag känner mig inte sugen att dricka ersättning, vill hitta en balans som fungerar i längden.
  • Äldre 20 May 21:00
    #3

    1. Byt ut din vanliga tallrik mot assieter att äta på.


    2. Ät inte tills du är mätt utan till ca 75% av att vara mätt.


    3. Ät långsamt.


    3. Drick mycket vatten.


    4. Se upp med frukt, en del har mycket fruktsocker, kolhydrater, kalorier..


    5. Drick grönt te och kaffe.


     

  • Äldre 20 May 21:11
    #4

    Jag tycker du ska titta på vetenskapens värld på svt play, programmet om fasta. Man går ner i vikt OCH lever frisk längre. Man fastar 2 dagar i veckan, på varandra följande eller två separata dagar. Fastedag får man äta vad man vill, bara man inte överskrider 500kcal den dagen, jag brukar äta en stor burk försvarets ärtsoppa. De andra dagarna äter man vad man känner för. Dagen efter fasta känns det konstigt att äta vanligt, känns som att man äter massor! Jag har gjort två veckor nu och har inte haft några restriktioner ( vart massa lösgodis i lördags och chokladbollar igår) har ändå gått ner 1 kilo, från BMI 23,2 till 22,8! Gör detta för hälsans skull och hade inte tänkt minska mer än till BMI 20-21 max. Har också fungerat alldeles utmärkt att träna de dagar man äter, man får passa på då helt enkelt! Kan varmt rekommendera detta!

  • Äldre 20 May 21:15
    #5

    Det härmed fasta är så himla bra, man kan välja dagar som passar bra och sedan äta precis vad man vill de andra dagarna! Fastar idag, brukar köra mån tis!

  • Äldre 20 May 21:17
    #6

    Jag tyckte att fastan där man äter vanligt fem dagar och fastar två dagar är jättejobbigt.


    Kolla upp 16/8 timmars fasta..du äter alltså under 8 h per dygn. Och fastar de resterande 16, tycker iaf jag är lättare, MEN glöm inte att du ändå ska tänka på vad du äter under dessa timmar.


    För mig är det lätt att fasta i 16h eftersom jag inte är en frukostmänninska, jag äter mitt första mål efter att jag varit vaken och aktiv i ca 4-5timmar, testa dig fram för att se vad som passar dig.

  • Äldre 20 May 21:19
    #7

    Tanken är att cellerna ska bli chockade då de får lite näring, detta gör att celldelningen minskar och cellerna börjar reparera sig själva istället. Detta leder till minskad risk för cancer och man har sett att hormonet IGF-1 vilken är förknippad med ökad cancerrisk minskat vid tvådagarsfasta.

  • Äldre 20 May 21:20
    #8

    Hur många dagar i veckan ska man köra 16/8 fasta?

  • Äldre 20 May 21:21
    #9
    Snu666 skrev 2013-05-20 21:20:48 följande:
    Hur många dagar i veckan ska man köra 16/8 fasta?
    Alla dagar!
  • Äldre 20 May 21:23
    #10

    Oj, det lät jobbigt! Skulle inte passa mig, men kul att det funkar för dig :)

Svar på tråden Ner i vikt utan diet. hur ska jag göra då?