• MotStrömmen

    Snabb förlossning

    Jag hade en snabb förlossning med min första, 5 h. Är nu gravid igen och har inte så många veckor kvar till förlossning nr 2.
    Och jag är livrädd för att få en lika snabb eller snabbare förlossning.
    Kände att jag inte hann med alls förra gången...

    Min barnmorska är sjuk just nu, så jag kan inte prata med henne om det..

    Nån som hade en snabb första förlossning, hur förberedde ni er inför er andra och hur blev den?

    Vet inte riktigt va jag ska ta mig till.. :(

    Har även drygt 2,5 h bilresa till förlossningen och de stressar mig massor oxå..


  • Svar på tråden Snabb förlossning
  • gbgumman

    Min andra tog bara en tredjedel av första.
    Nr 1. 9 timmar
    Nr 2. 3 timmar

    Nära på att föda i bilen. Det var inte kul alls. Har aldrig varit så rädd.

  • MotStrömmen

    Tack för alla svar :)

    Har inte ens tänkt på att man kan bli igångsatt för det, men ska absolut à upp det med min barnmorska när hon är tillbaka :)

    Får se va hon säger.

    Tack för tipsen på hur man praktiskt kan förbereda sig, men några tips på hur man förbereder sig mentalt?

    Både på en snabb förlossning och på att det kan inte blir på sjukhus?! :/

  • HWR

    Andra förlossningen MÅSTE inte gå snabbare...
    För mig tog första förlossningen 6 timmar. Min bm och alla andra sa att nästa skulle gå såååå fort! Att jag sulle åka in på första värken!

    Nu gjorde jag inte det då jag hade oregelbundna värkar hemma i två dygn..när jag tillslut pkte in var jag öppen 3 cm....13 timmar senare var lillan född.

    Så för mig tog andra förlossningen dubbla tiden mot första..plus en två gånger då lång latensfas.  


  • MotStrömmen

    Okej. :)
    Jag hoppas på att den är lite längre eller 5h som sist.
    Hur var din första förlossning, startade den tvärt eller hade du känningar innan? :)

  • A82

    Alla mina fem har varit snabba. Har inte fått nån direkt förvarning att det skulle vara på G heller.
    Första tog 5 timmar på sej från första sammandragningen jag ens kände.
    När det satte igång med starka värkar tig det ca en timma. Hann lagom in till BB.
    Andra gick snabbare. Därav är hon född hemma.
    Trean åkte jag in med vid första sammandragningen och han vara inne ca 40 minuter.
    Fyran tog lite mer tid på sej. Var som ettan fast jag hann in :)
    Och femman är född i ambulans.
    Så snabbt har det gått.
    Jag har tyckt det på ett sätt varit skönt men har inte hunnit med mentalt. Det var för mej en stor nackdel med snabba förlossningar.
    Med 2,5 timmar att köra skulle jag nig propsa på att få ligga inne sista dagarna. Hur tråkigt det än är.

  • HWR
    MotStrömmen skrev 2013-05-22 11:00:25 följande:
    Okej. :)
    Jag hoppas på att den är lite längre eller 5h som sist.
    Hur var din första förlossning, startade den tvärt eller hade du känningar innan? :)
    Min första förlossning startade lite smygande..lätta förvärkar runt lunchtid. Fyra timmar senare kände jag att det började göra så ont så att jag ville in till bb. Så vi åkte in, jag var öppen tre cm så jag fick stanna. Och sen sex timmar senare var hon född :)

    Andra började typ samma. Förvärkar, men rätt kraftiga, men de var väldigt oregelbundna. De kunde hålla på under ett par timmar med fem minuters mellanrum..sen gick det över...så höll det på i två dygn, suck.
    När vi väl åkte in, efter att jag tagit en massa promenader i hopp om att de skulle bli mer regelbundna, så var jag bara öppen 1,5 cm..... Men jag slapp åka hem eftersom det var andra barnen och första hade gått snabbt, de ville ha mig i närheten. Jag och sambon gick ut och tog en timmes promenad. Vid nästa koll var jag öppen tre cm. Äntligen liksom..nu skulle det gå undan!! Trodde vi ;)
    Som sagt, 13 timmar senare var hon född...
    Krystningskedet gick dock snabbt! Två krystningar, sen var hon ute. Men första barnet krystade jag i 18 minuter, så det gick snabbare iaf, haha.

    Men någon måste ju gå emot statistiken också ;) Alla jag känner har haft snabbare andra förlossningar..då har dock deras första hållit på i 15-24 timmar och andra gick "snabbt"..mellan 2-8 timmar.

     
  • MotStrömmen

    Det blir så dyrt att ligga inne flera dagar innan. Gjorde de förra gången och de va inte så roligt när räkningen kom..
    Plus att vi måste vara kvar minst 3 dagar efter förlossningen för att lämna pku. Så de blir så himla lång tid att vara hemifrån..

  • MotStrömmen
    HWR skrev 2013-05-22 11:22:37 följande:
    Min första förlossning startade lite smygande..lätta förvärkar runt lunchtid. Fyra timmar senare kände jag att det började göra så ont så att jag ville in till bb. Så vi åkte in, jag var öppen tre cm så jag fick stanna. Och sen sex timmar senare var hon född :)

    Andra började typ samma. Förvärkar, men rätt kraftiga, men de var väldigt oregelbundna. De kunde hålla på under ett par timmar med fem minuters mellanrum..sen gick det över...så höll det på i två dygn, suck.

    När vi väl åkte in, efter att jag tagit en massa promenader i hopp om att de skulle bli mer regelbundna, så var jag bara öppen 1,5 cm..... Men jag slapp åka hem eftersom det var andra barnen och första hade gått snabbt, de ville ha mig i närheten. Jag och sambon gick ut och tog en timmes promenad. Vid nästa koll var jag öppen tre cm. Äntligen liksom..nu skulle det gå undan!! Trodde vi ;)

    Som sagt, 13 timmar senare var hon född...

    Krystningskedet gick dock snabbt! Två krystningar, sen var hon ute. Men första barnet krystade jag i 18 minuter, så det gick snabbare iaf, haha.

    Men någon måste ju gå emot statistiken också ;) Alla jag känner har haft snabbare andra förlossningar..då har dock deras första hållit på i 15-24 timmar och andra gick "snabbt"..mellan 2-8 timmar.

     



    Oj, de blir ju aldrig som man tänk sig ;)
  • mammabear

    Min bästis födde tvåan på vardagsrumsgolvet, dom hann inte in. Med trean fick hon igångsättning tre veckor innan BF.

  • MotStrömmen
    kiwwi skrev 2013-05-21 22:16:26 följande:
    Har varit i din situation.. och det bästa rådet jag kan ge är att ni mentalt förbereder er på att det kan gå fort. Fundera t.ex. på vad gör ni om ni inte hinner iväg alls utan får hemma, vem kan ni ringa som kan hämta sonen om det blir bråttom, lägg ut massor av handdukar i bilen om barnet kommer på vägen in osv. och se till att helt enkelt vara så förberedda som möjligt.

    Är ni på väg ut genom dörren och du känner krystvärkar och vattnet går, överväg att stanna hemma och istället få dit en ambulans då det kan vara säkrare och enklare att hantera om ni ändå inte lär hinna särskilt långt i bilen. Prata igenom hur ni ska göra i olika scenarion så ni är på samma fot för det går kanske inte att börja argumentera och diskutera när det väl händer.

    Man kan inte påverka allt givetvis men de scenarion som kan vara tänkbara kan man ju i alla fall ha tänkt igenom innan, det ger lite sinnesro.  

    Vi blev inte tagna på allvar när vi va oroade över ännu en snabb förlossning med tvåan så vi diskuterade igenom hemma och verkligen förberedde oss på att det kunde gå fort och att barnet kunde komma hemma eller i bilen, den dagen hon föddes var vi därför minst chockade och tagna av alla när hon föddes i soffan på knappt tio minuter. Vi var helt enkelt förberedda på det.

    Lycka till och hoppas allt går bra!           

      



    Oj oj, vilken upplevelse!!! :o

    Skönt att de gick bra ändå och att du kunde hantera situationen. :)

    Tack så mycket för tipsen. Ska ta ett snack med gubben ikväll. :)
Svar på tråden Snabb förlossning