• Anonym (Finne­n)
    Äldre 29 May 15:26
    8702 visningar
    60 svar
    60
    8702

    Vi med acne

    Fler där ute med acne som försöker bli av med skiten? Låt oss stötta och tipsa varandra!

    Jag har haft acne sedan jag var ca 11 år. Det blev lite bättre efter puberteten, men jag har fortfarande konstant pormaskar och några finnar.

    Jag har testat en mängd produkter som inte har hjälpt. Jag har varit hos både apotek och läkare. Basiron, differin, duac och nu senast tetralysal (antibiotika). Att tvätta ansiktet med sprit underlättar pormaskarna, men annars är det verkligen nolleffekt!

    Troligen har jag hormonell acne, eftersom jag har en tendens till PCO, vilket innebär att jag producerar lite högre testosteron än normalt. Det kan finnas p-piller som möjligen skulle hjälpa, men eftersom jag vill bli gravid är det inte en möjlighet.

    Just nu provar jag Clearly Gone (vitamin B5), första dagen idag. Det var dyrt att köpa, men å andra sidan - det var tetralysal också! Och vad kostar inte alla dessa jävla krämer som marginellt minskar symptomen men inte gör ett skit för att förebygga eländet.

    Vad är era historier och vad fungerade för er?

  • Svar på tråden Vi med acne
  • Anonym (40 år)
    Äldre 29 May 15:33
    #1

    För mig kom acnen relativt sent i livet, den påverkas tydligt av hormoner och är ärftligt betingad. Blev gravid med sonen och huden blev mycket bättre ett tag. Graviditeten med dottern gjorde acnen flera resor värre. Nu är jag snart 40 år fyllda och huden är fin igen, äntligen, så det kan jag rekommendera Glad

  • Anonym (Finne­n) Trådstartaren
    Äldre 29 May 15:36
    #2
    Anonym (40 år) skrev 2013-05-29 15:33:03 följande:
    För mig kom acnen relativt sent i livet, den påverkas tydligt av hormoner och är ärftligt betingad. Blev gravid med sonen och huden blev mycket bättre ett tag. Graviditeten med dottern gjorde acnen flera resor värre. Nu är jag snart 40 år fyllda och huden är fin igen, äntligen, så det kan jag rekommendera Glad
    Haha, rekommendera vad... föda söner eller fylla 40? Kram!
  • Äldre 29 May 15:37
    #3

    Jag har haft problem hy och provat allt både dyrt och billigt. Men nu har jag Nimue produkter som förvisso är dyra men gör underverk!

  • Äldre 29 May 15:39
    #4

    Fick mina första finnar som 16 åring (ganska sent mao) och de kom för att stanna. Har som du ts, mest små finnar och kvisslor men problemet är att det är konstant. Dessutom har jag dermatillomani vilket gör att jag inte kan låta bli att pilla.

    Jag tror mig också hormonell akne eftersom att det tenderar bli fler före mens samt att jag varit helt finnfri under mina graviditeter.

    Jag körde clearly gone ett tag och tyckte att det hjälpte en hel del. Problemet är att det är så himla jobbigt att få i sig. Pillerform går inte, får panik av antalet piller. Pulver går bra om man blandar med saft tex men jag har svårt att komma ihåg att ta det 3 ggr per dag.

    Har inte provat jättemycket, roaccutan kan jag inte ta pga min psoriasis. Sammma med aberela. Det triggar mina utslag. Har tetralysal utskrivet men det är ju inte så bra på sommaren (måste undvika sol) samt att jag tror att problemet kommer återkomma så fort jag slutar just pga att man inte behandlar orsaken (hormoner) utan bara symtomen.

    Ska ge clearly gone en chans igen. Måste bara komma ihåg att ta skiten

  • Anonym (Finne­n) Trådstartaren
    Äldre 29 May 15:51
    #5

    Jag blev milt sagt förvånad när jag såg hur många piller man skulle ta av clearly gone ( 7 st 2 gånger om dagen = 14 st), men ska man göra något ska man väl göra det ordentligt. Jag är dessutom bra på att äta kapslar, sväljer två-tre stycken åt gången. =)

  • Äldre 29 May 15:54
    #6

    Började få acne i 13-14 årsåldern och hade ordentliga besvär i övre tonåren. Provade allt möjligt utan resultat, men märkte en stor förbättring efter en kur Silicol Skin. Till en början blev det värre när jag började med det, vilket jag också läst att det kunde bli (hade nog slutat annars, jag såg hemsk ut!), men sen vände det faktiskt och jag blev i stort sett finnfri! Lycka Solig  Nu har jag också en del acne (30+) som jag till viss del tror beror på hormonspiralen, men funderar på att prova Silicol igen och se om det kan hjälpa.

  • Äldre 29 May 16:00
    #7

    (finnen) när jag köpte kapslar har jag för mig att det var 30 om dagen a la 10x3. 14 känns ändå mer överkommligt.

  • Anonym (Finne­n) Trådstartaren
    Äldre 29 May 16:00
    #8
    Flisan79 skrev 2013-05-29 16:00:00 följande:
    (finnen) när jag köpte kapslar har jag för mig att det var 30 om dagen a la 10x3. 14 känns ändå mer överkommligt.
    Ja, de har tydligen lyckats klämma in lite mer i  varje kapsel nu, så man inte behöver ta lika många. =)
  • Äldre 29 May 16:01
    #9

    Såg nu på deras hemsida att det stod att det var mer i varje kapsel så man behövde inte längre ta lika många.

  • Äldre 29 May 16:02
    #10

    Ahh...vi skrev sammtidigt

Svar på tråden Vi med acne