• Anonym (Finne­n)
    Äldre 29 May 15:26
    8722 visningar
    60 svar
    60
    8722

    Vi med acne

    Fler där ute med acne som försöker bli av med skiten? Låt oss stötta och tipsa varandra!

    Jag har haft acne sedan jag var ca 11 år. Det blev lite bättre efter puberteten, men jag har fortfarande konstant pormaskar och några finnar.

    Jag har testat en mängd produkter som inte har hjälpt. Jag har varit hos både apotek och läkare. Basiron, differin, duac och nu senast tetralysal (antibiotika). Att tvätta ansiktet med sprit underlättar pormaskarna, men annars är det verkligen nolleffekt!

    Troligen har jag hormonell acne, eftersom jag har en tendens till PCO, vilket innebär att jag producerar lite högre testosteron än normalt. Det kan finnas p-piller som möjligen skulle hjälpa, men eftersom jag vill bli gravid är det inte en möjlighet.

    Just nu provar jag Clearly Gone (vitamin B5), första dagen idag. Det var dyrt att köpa, men å andra sidan - det var tetralysal också! Och vad kostar inte alla dessa jävla krämer som marginellt minskar symptomen men inte gör ett skit för att förebygga eländet.

    Vad är era historier och vad fungerade för er?

  • Svar på tråden Vi med acne
  • tossan
    Äldre 31 May 15:21
    #41

    Bakterierna man svettas ut täpper till porerna.

    läste nått om b5? Vart får man tag i de? :)

  • Anonym (Nattl­jusolj­a)
    Äldre 31 May 15:33
    #42
    tossan skrev 2013-05-31 15:21:05 följande:
    Bakterierna man svettas ut täpper till porerna.

    läste nått om b5? Vart får man tag i de? :)

    Hälsokosten?
  • Anonym (hm)
    Äldre 31 May 15:45
    #43

    har själv rätt dålig hy, och min pojkvän har ännu värre. Är sugen på att testa ClearlyGone, men det blir ju rätt dyrt med frakt. Såg att några i tråden var positiva. Finns det andra som har testat? Tycker ni att det hjälper?

  • Äldre 31 May 15:57
    #44

    ClearlyGone (b5) fungerar faktiskt. Bieffekten av att överdosera vitamin b5 är att talgproduktionen minskar. Dvs i stort sett samma som roaccutan men utan dess bieffekter.
    Enda negativa är att det är dyrt och jobbigt att få i sig.

  • Anonym (porma­sken)
    Äldre 31 May 16:05
    #45

    Snälla är det någon som har ett hemmatips ang en jättepormask jag har mellan brösten, haft den i 2årFörvånad och den går inte att klämma utan blivit stenhård. Stor som en rejäl finne.

  • Anonym (hoppl­öst...­)
    Äldre 31 May 20:11
    #46
    Flisan79 skrev 2013-05-31 15:57:25 följande:
    ClearlyGone (b5) fungerar faktiskt. Bieffekten av att överdosera vitamin b5 är att talgproduktionen minskar. Dvs i stort sett samma som roaccutan men utan dess bieffekter.
    Enda negativa är att det är dyrt och jobbigt att få i sig.
    Det beror ju dock på varför du har akne. För mig med PCOS så förvärras det av B5.

    Och det är ju inte alls samma som Roaccutan som är ett a-vitaminderivat. Det är däremot Epiduo, men då den bara används utvärtes får man inte samma negativa effekter. 
  • Anonym (anna)
    Äldre 31 May 20:18
    #47

    Jag har kört på clearly gone i flera år nu. Det krävs höga doser, vilket blir jättedyrt. Det hjälper och förbättrar aknen till 75% men helt ren blir inte min hy. Därför försöker jag hitta alternativ. Tror inte heller att det är bra att överdosera ett vitamin på det sättet, men vad gör man när inget annat hjälper?

    Jag har googlat en massa för att få nya tips och hittade detta kosttillskott som jag tänkte prova

    www.femalebalanceshop.com/indole-3-carbinol

    Det är hormonreglerande och verkar ha hjälpt många med akne. Googla på indole 3 carinol+ acne så kan ni läsa mer. Ju mer jag läser, desto mer övertygad blir jag om att detta är för mig.

  • Anonym (anna)
    Äldre 31 May 20:20
    #48
    Anonym (hopplöst...) skrev 2013-05-31 20:11:24 följande:
    Det beror ju dock på varför du har akne. För mig med PCOS så förvärras det av B5.

    Och det är ju inte alls samma som Roaccutan som är ett a-vitaminderivat. Det är däremot Epiduo, men då den bara används utvärtes får man inte samma negativa effekter. 
    Jag har också PCOS och för mig blir det absolut bättre av B5.
  • Äldre 31 May 21:52
    #49

    Ang roaccutan och b5

    www.akne.nu/roaccutan.php

  • Anonym (anna)
    Äldre 1 Jun 16:22
    #50

    Hittade en intressant artikel om östrogendominans, vilket tydligt är väldigt vanligt. www.highonhealth.org/is-estrogen-dominance-causing-your-acne/

    Tydligen kan en naturlig progesteronkräm hjälpa vid akne.

  • Äldre 14 Jun 07:05
    #51

    Jag lever på hoppet. Nu borde hela ansiktet vara fullt med finnar då jag haft mens precis. Inte en finne! Inte i ansiktet, inga på hals, bröst eller rygg heller. Jag borde inte ropa hej än men det känns så skönt att jag idag kommer kunna åka till min kille utan att smörja halva ansiktet med täckstift. Det har inte hänt sen vi träffades...

    Jag käkar ju tetralysal (och smörjer med differin) och har ungefär 30 dagar kvar. Det stämmer rätt bra med vad jag har läst, att det ska ta runt 8 veckor innan det börjar att synas. Jag fortsätter att hålla tummarna, tänk om det här funkar. Hur underbart vore inte det :)

  • Äldre 14 Jun 12:12
    #52

    B5 fungerade för mig, åt det till och från i nått år för 5 år sedan, har dock-hy sedan dess, aldrig en finne behöver aldrig sminka mig. Hade aldrig kunnat drömma om detta.

  • Äldre 14 Jun 12:22
    #53

    Jag har aldrig tänkt det som att jag har acne, utan bara... ful finnig hy. Men nu är jag 24 och det har varit ungefär lika illa sen jag kom i puberteten. Kommer ihåg att min kompis sa nån gång i högstadiet att hon inte kunde föreställa sig mig utan finnar. Hrm..
    Hade väl någon förhoppning att det skulle gå över när jag nådde vuxen ålder, men ja, ingen förändring. Fick ett extremt utbrott för några år sen, i princip varenda por kring hakan slog ut i en finne. Det var SMÄRTSAMT.
    Nu har jag väl i princip gett upp och accepterat att jag alltid kommer att vara finnig. Rynkar på näsan 

  • Äldre 14 Jun 12:26
    #54

    Min mamma och morfar sa förresten rakt ut vid hak-utbrottet att jag borde gå till en läkare för att ingen kille skulle vilja ha en sån finnig tjej. Jisses, jag bara accepterade det som sanning då. Gråter

  • Anonym (anna)
    Äldre 15 Jun 14:31
    #55

    Jag blir galen på min hy! Jag kämpar som en idiot för att hålla den i schack, ändå ser den katastrof ut. Ibland vill jag bara ta en hyvel och hyvla bort hela huden. Vad är det för mening med att försöka se fin och fräsch ut när huden aldrig samarbetar. Jag är så less på det... Jag är snart 30 år för guds skull...

    Ni andra som blivit hjälpa av B5, hur länge har ni ätit det? Har ni märkt att det tappar effekt efter ett tag? Jag har ätit det i många år nu, men på sista tiden har jag märkt att effekten inte alls är så bra som den var innan och trots att jag tar 2-3 gånger så hög dos som det står på förpackningen av clearly gone så har jag ganska mycket finnar kvar.

  • Äldre 20 Jun 01:12
    #56

    Epiduo och Md formulations produkter i en kombination har helt klart varit det bästa för mig!

  • Anonym (M)
    Äldre 9 Aug 21:01
    #57

    Hej! Någon som läser här fortfarande? Hur går det för alla? Hittat nåt bra? Jag har provat nästan allt som finns, massor av hudterapeutmärken, ocm (vilket gjorde min hud ännu ännu värre då jag tydligen inte tål ricinoljan) det mesta på apoteket osv. Jag har inte varit hos hudläkare då jag har extremt känslig hud som blir jätteröd av precis allt och jag vill inte äta antibotika.

    Just nu testar jag tvålen Reporia. Någon som testat den? Jag har bara använt den några dagar men måste säga att jag är imponerad, jag blir inte röd av den alls och jag har inte haft några riktiga finnar sen dess, men mitt stora problem är väldigt väldigt mkt pormaskar och dom var jag hos hudterapeut och fick utklämda igår så jag hoppas det gör utgångsläget bra, och jag är aldrig blank längre. Dessutom kostar den ju bara 20kr.

  • Äldre 9 Aug 21:13
    #58

    Jag har haft acne sedan jag var 14 år är idag 34. Har tagit två roaccutan kurer, det var var det bästa jag gjort. Inte en finne eller pormask på flera år, Gjorde dock misstaget att sätta in en hormon spiral som förstörde hela effekten. Tog därför Tetralysal i 6 mån för ca 2 år sedan.  Har hemma så jag kan ta vid behov om jag får ett skov, men detta har inte behövts. Har använt proactiv under vintern och använder nu cliniques blemish serie. Funkar bra, får något litet ibland men inte mer än jag står ut med.
    Mitt enda tips är att söka hudläkare och få medicinskhjälp.

  • Anonym (hoppl­öst...­)
    Äldre 11 Aug 12:42
    #59
    Nillan97 skrev 2013-08-09 21:13:55 följande:
    Jag har haft acne sedan jag var 14 år är idag 34. Har tagit två roaccutan kurer, det var var det bästa jag gjort. Inte en finne eller pormask på flera år, Gjorde dock misstaget att sätta in en hormon spiral som förstörde hela effekten. Tog därför Tetralysal i 6 mån för ca 2 år sedan.  Har hemma så jag kan ta vid behov om jag får ett skov, men detta har inte behövts. Har använt proactiv under vintern och använder nu cliniques blemish serie. Funkar bra, får något litet ibland men inte mer än jag står ut med.
    Mitt enda tips är att söka hudläkare och få medicinskhjälp.
    Håller med. Om ingen huskur funkar så är läkare det bästa.

    Min lösning hette Epiduo. Blev helt besvärsfri efter ett par månader och behövde sedan bara underhållssmörja någon gång i veckan. Dock får man inte använda den om man är gravid, och då vi försöker just nu så måste jag sluta med den. Och det har blossat upp igen. Jag inser att det är bättre än förut, men ändå, jag hade glömt att det känns så här jobbigt! 
  • Äldre 11 Aug 19:02
    #60
    Anonym (hopplöst...) skrev 2013-08-11 12:42:47 följande:
    Håller med. Om ingen huskur funkar så är läkare det bästa.

    Min lösning hette Epiduo. Blev helt besvärsfri efter ett par månader och behövde sedan bara underhållssmörja någon gång i veckan. Dock får man inte använda den om man är gravid, och då vi försöker just nu så måste jag sluta med den. Och det har blossat upp igen. Jag inser att det är bättre än förut, men ändå, jag hade glömt att det känns så här jobbigt! 
    Är Epiduo A-vitaminkräm/lotion?
    Min dotter har börjat få problem och vill se om vi kan ta det utan antibiotika eller Roaccutan då hon bara är 14.
Svar på tråden Vi med acne