• chokla­dprali­nen
    Äldre 6 Jun 18:49
    54570 visningar
    21 svar
    21
    54570

    Jag blev kopparförgiftad av min spiral

    Hej! 
    Har haft en HEMSK vår bakom mig. Satte in kopparspiral i Januari, utvecklade typiska kopparförgiftningssymptom redan i april, maj månad ska vi inte tala om, den månaden vill jag helst förtränga. Dock är det först nu jag har insett sambandet med min spiral! Tog ut den för en dryg vecka sedan, och symptomen försvann kanske inte över en natt, men en vecka senare var jag nästintill symptomfri! Har nu hört/sett/läst om måååånga andra kopparspiralanvändare med exakt samma symptom. HUR kan man undgå att informera kvinnor om detta? Ser man inte sambandet? Det har knappt genomförts några undersökningar ö h t angående hur kopparspiraler påverkar kvinnors hälsa. Varför? Vart finns undersökningarna som bekräftar det man som patient intalas: "Kopparspiraler är harmlösa, verkar bara lokalt i livmodern och påverkar inte kroppen i övrigt". Så tusan heller! Jag har läst tusen (nåväl, nästan ;) och åter tusen berättelser som samtliga styrker det här med kopparspiralers orsak till direkt ohälsa. Och till det då, min egen erfarenhet!

    De vanligaste symptomen är bland annat oro och ångest, panikattacker (samtliga utan ngn direkt orsak! Man vet alltså inte varför man mår som man mår!) en enorm trötthet/utmattning, nervositet, svimningskänslor, onormalt håravfall, melasma (bruna fläckar i ansiktet, samma som dom man får som gravid), yrsel, ledvärk, förlorad aptit, "hjärndimma", "skakighet", overklighetskänsla - man känner inte igen sig själv, lättirriterad, huvudvärk, en stark rädsla som sitter i - hela tiden! - stresskänslighet/ljudkänslighet, hjärtkänningar. Jag led av dem alla!!! Man tror att man håller på o bli galen alternativt håller på o dö! På allvar! Det var fruktansvärt! Och så lätt avhjälpt...

    Min huvudfråga till Dig som expert är: Hur bekanta är ni som barnmorskor med det här problemet? 

    Jag rekommenderar ALLA drabbade att läsa samtliga sidor på följande länk: 
    http://www.mothering.com/community/t/916122/copper-iud-and-side-effects 

    Jag tackar allra ödmjukast för uppmärksamheten! Och ni läsare som känner igen er, pm:a mig gärna, jag har många bra länktips/kostråd mm.

    TACK! 

  • Svar på tråden Jag blev kopparförgiftad av min spiral
  • chokla­dprali­nen
    Äldre 6 Jun 20:00
    #1

    ...Och ni som läser detta och har upplevt samma, lämna gärna en kommentar nedan! 

  • Äldre 10 Jun 15:56
    #2

    Hej! Jag har aldrig hört el läst om detta. Jag hittar inga vetenskapliga studier där detta framgår när jag söker efter det. /Aleksandra

  • chokla­dprali­nen
    Äldre 10 Jun 16:07
    #3

    Hej!
    Nej det är inte så konstigt, för det finns nästan ingen forskning gjord inom området! Tyvärr! :(
    Här finns lite info dock  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16022851  
    Jag hoppas forskningen kring detta problem ökar...
    Tack för ditt svar!
    :) 

  • Äldre 10 Jun 16:09
    #4

    Intressant! Tack för länken!

  • chokla­dprali­nen
    Äldre 10 Jun 23:00
    #5

    Åh, varsågod!

    Det finns en stödgrupp för "copper IUD detoxers" (bara ni hör av er om ni vill ha adressen!) där vi stöttar varandra men också delger varandra intressant forskning inom ämnet. Grundaren av gruppen gick bland annat just idag ut med följande info, som hon fått i lördags då hon träffade en Sydamerikansk biolog som forskar inom ämnet (min översättning):

    - "En koppartråd kan avge olika mängd koppar på olika ställen av samma koppartråd. Det är därför det är så svårt att mäta/kontrollera hur mycket koppar spiralen verkligen avger i våra kroppar."

    - "Ett företag som tillverkar kopparspiraler vände sig till forskargruppen, och bad dem titta närmare på deras spiraler pga att de blev svarta (oxiderade). Forskarna frågade vilken slags koppar som företaget använde till sina kopparspiraler, och det visste de inte... ... ...  Det verkar nämligen vara enorma skillnader i hur mycket koppar som avges, beorende på vilken koppartråd som används." 

    Men, som sagt, det finns ytterst lite forskning om detta med kopparspiralers påverkan på våra kroppar (utöver hur de verkar lokalt, i livmodern, och inte ens där vet man ju exakt vad som pågår). 

    Vi i - den ständigt växande - stödgruppen strävar vidare... 

  • Äldre 11 Jun 14:12
    #6

    Mycket intressant. Hade faktiskt heller aldrig hört talas om detta.

  • chokla­dprali­nen
    Äldre 11 Jun 15:24
    #9
    Ok försöker igen...

    Som en intressant parentes: (Läkartidningen, år 2000 -
    ltarkiv.lakartidningen.se/2000/temp/pda20956.... )

    "Dokumentationen för Nova-T-380 baseras i stor utsträckning
    på föregångaren, NovaT med 200 mm2 kopparyta, som
    tidigare var den mest
    använda kopparspiralen i Sverige [9].
    Det finns för närvarande få studier med
    Nova-T-380."
    (som alltså har 380 mm2 kopparyta)

    13 år har gått. Frågan är om någon forskning gjorts
    sedan dess...?  Särskilt intressant blir det hela när
    man ställer ovanstående citat mot den information
    som ges i den mexikanska rapporten
    (se min länk i tidigare post ovan. Informationen står
    i fullversionen/betalversionen, inte i abstractet.) Citat:

    "...in this study, Cu absorption has an observable effect
    in the metabolism of Cu in the body. --- The observed
    difference might be due to a greater Cu contact area,
    since the T380A has a 90% greater contact area than
    the T200A."


    Den mexikanska undersökningen (2005) påvisar som sagt
    att T380-användare de facto har en fördubblad haltkoppar
    i blodet jämfört med kontrollgruppen...
    Var finns övrig forskning i ämnet?

    Ska bli intressant att se vad Bayer Pharma har att säga.
  • chokla­dprali­nen
    Äldre 11 Jun 15:52
    #10

    En stor eloge till Bayer, redan fått svar! Jag citerar:

    "Nova T innehåller en mycket liten mängd nickel  som är försumbar och inga nickelallergier är rapporterade.. Nova T innehåller även koppar och silver ej heller här några allergier rapporterade. Nova T innehåller ej Latex. Vid latexallergier är det ju dock viktigt att ej använda latexhandskar för den som sätter in en spiral på en latexallergier. Kopparmängden i Nova T  är 60 mikrogram/dag efter insättning. Den totala mängden koppar  på 5 år är 25-50 mg/5 år . Den sammanlagda kopparfrisättningen  utgör 1-2% av den  dagliga mängden koppar som vi utsätts för . Vi utsätts dagligen genom maten för runt 3.0mg koppar/dag. Annat runt 2.0mg/dag . via vanligt dricksvatten runt 6m/dag (vid intag av runt 2 liter vatten/dag)"

    Dock ger ju inte detta något direkt svar på min fråga: Vart finns denna forskning att ta del av? Hur har undersökningen genomförts? Av vem? När? Gäller uppgifterna T380 specifikt, eller utgår man från tester gjorda på tidigare kopparspiraler, med betydligt mindre kopparyta? Mitt svar tillbaka löd därför:


    "Det jag är mest intresserad av, är vilken forskning som gjorts, och var man isåfall kan ta del av denna information. Man hör överallt att "kopparspiralen frisätter mindre mängd koppar än vi dagligen får i oss via födan" osv. Men VAR finns den informationen? Vilka forskningsrapporter styrker detta påstående? Hur har undersökningarna genomförts? Gäller uppgifterna T380 specifikt, eller utgår man från de äldre varianterna med mindre kopparyta? Kan man få en tydlig referens?
    Jag är mycket mån om att fördjupa mig i detta ytterligare!"

    To be continued :) 
     
  • Äldre 11 Jun 18:48
    #9

    Uppdatera oss gärna när du får svar. Kontaka även läkemedelsverket.

  • Äldre 11 Jun 19:34
    #10

    Ja uppdatera gärna med nästa svar. 

      

Svar på tråden Jag blev kopparförgiftad av min spiral