• Äldre 19 Jun 20:38
    7462 visningar
    20 svar
    20
    7462

    Marsvins mat

    Hej! Jag är helt förvirrad om marsvins maten.
    Man ska inte ha marsvins blanding för de är tydligen för mycket vitaminer i eller vad de va. Och pellets kunde dom få urinsten och annat av!! vad för mat ska dom ha då?!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-06 00:31
    Problem 2 marsvinen gillar inte det nya fodret speciellt mycket. favoriten är snabbmats fodret! ska dom fortsätta få de? dom äter knappt de nya "bra" fodret...
  • Svar på tråden Marsvins mat
  • Äldre 20 Jun 10:39
    #1

    Grunden är fri tillgång på bra hö och lagom med C-vitaminsrika grönsaker. Växande, dräktiga, digivande, sjuka, långhåriga eller skinny marsvin kan sen också behöva lite kraftfoder. 

    Gnagarblandningar är ungefär som att ge Snabbmat varje dag till sina barn. Inget man vill ge med andra ord. Däremot så finns de bra pelletsorter. Det man ska titta på är att kalcium och fosfor inte är för högt och att fiberhalten är hög.
    Bra pellets är tex Oxbow Cavy Cuisine, Versele-laga Cavia Complete och Jr Farm Grainless Complete Guinea Pig.

    Eller så kan man göra eget kraftfoder tex kligröt eller en grynblandning.

    Mina marsvin äter Jr Farm Grainless complete Guine pigs och så får Skinnysarna även lite kornkross eller kligröt.   


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Äldre 20 Jun 11:15
    #2

    #1

    Tack för svaret!

    Vi får inhandla lite ny mat åt svinen :)

  • Äldre 20 Jun 11:16
    #3

    Ett tips är också att ge dom fruktträds-grenar att gnaga på för då slits tänderna lite mer eftersom dom växer konstant.

  • Äldre 20 Jun 11:17
    #4

    Super bra


    #1
  • Äldre 20 Jun 11:19
    #5

    Ja men behövds de inge mat då?

    Mina marsvin är oxå ganska gammla vi vet inte hur gammla dom är men runt 4-6 år nån som har nå bra idé för att aktivera dom...


    #2
  • Äldre 20 Jun 11:23
    #6

    Kolla med Marsvinshjälpen då de har bra tips.

  • Äldre 20 Jun 11:52
    #7

    Självklart behövs det mat. lite synd att "bara" låta dom gnaga på några torra pinnar Skrattande

    Men som en skrev... Akta dig lite för vanlig gnagarblandning då den är för fet. Kolla med vet. ev djurbutik dom har bättre än ICA.

    När det kommer till aktivering så tror jag att det finns bubblor som du sätter dom i och så får/kan dom springa runt lite fritt. antingen inomhus eller i trädgården inom ett område som du/ni har spärrat av med brädor så dom inte försvinner.. dock under uppsikt (säger väl kanske sig själv)
    Jag köpte kattsele och koppel till mina, tar lite tid för dom att vänja sig men till slut älskade mina att få springa ute.   

  • Äldre 20 Jun 16:18
    #8
    Djur älskaren skrev 2013-06-20 11:19:34 följande:
    Ja men behövds de inge mat då?
    Mina marsvin är oxå ganska gammla vi vet inte hur gammla dom är men runt 4-6 år nån som har nå bra idé för att aktivera dom...
    Em stor bur (mina har 80x200) och mycket vistelse på golvet, det är vad marsvin gillar. Man kan bygga tunnlar och sånt det brukar de gilla. 

    Gruden i maten är hö och c-vitaminsrika grönsaker. Och nu på sommaren så är ju grönt utifrån kanon. gräs, maskrosor och annat mumsigt. jag kan tipsa om att torka brännnässlor och fodra med på vintern. Innehåller antioxidanter och C-vitamin.  
    Och om det behövs för hullets skull så kan man alltså ge bra pellets eller hemmagjord fröblandning. Men inte så mycket. Mina tre marsvin (en korthårig och två skinnys) delar på 0,75 dl kraftfoder per dag ungefär och så får skinnysarna även lite kligröt då och då (korthåriga får inte det eftersom hon lätt lägger på hullet).
    JennieAnderson skrev 2013-06-20 11:52:04 följande:
    När det kommer till aktivering så tror jag att det finns bubblor som du sätter dom i och så får/kan dom springa runt lite fritt. antingen inomhus eller i trädgården inom ett område som du/ni har spärrat av med brädor så dom inte försvinner.. dock under uppsikt (säger väl kanske sig själv)
    Jag köpte kattsele och koppel till mina, tar lite tid för dom att vänja sig men till slut älskade mina att få springa ute.   
    Nej inga marsvin i sk hamster- och marsvinsbollar. Det skadar deras rygg.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Omogen citron
    Äldre 20 Jun 16:21
    #9

    Jag gav mina marsvin gnagarblandning då jag hade marsvin, samt hö och färska grönsaker/frukt varje dag. De blev inte överviktiga av det.

  • Äldre 20 Jun 19:46
    #10

    Tackar :)


    #6
  • Äldre 20 Jun 19:49
    #11

    Haha jo!

    Ja jag vet jusst nu har vi de från ica :/ undrar varför som säljer sådant foder om de är så dåligt!

    Okejj jag testade koppel på mitt virvel marsvin lilo en gång för de va inte en favorit...

    Men de vänjer dom sig kanske vid..

    Dom brukar få va ute i en liten hage den är inte alls speciellt stor men vi ska göra den större.

    Dom sitter mest i sitt hus när dom är ute å äter gräs därinne... :(


    #7
  • Äldre 20 Jun 19:52
    #12

    Ja jag funderar på att bygga en stor bur åt dom för just nu har dom bara en sån där vanlig som dom flesta har så himmla tråkig å man får inte plats med nått!

    Oj de visste jag inte de med brännässlorna måste testas!

    Jag gav juh dom som sagt marsvins mat från ica. Å vi hade en påse pellets då gav jag de istället för de kanske är lite bättre

    Men dom värkar inte gilla de..


    #8
  • Äldre 20 Jun 19:54
    #13

    Nej, knäppt sånt här men vissa säger att dom kan få dåliga levrar å sånt å de kan man inte kolla på...

    Så de kan ju bli nått sånt också


    #9
  • Äldre 20 Jun 21:27
    #14
    Djur älskaren skrev 2013-06-20 19:49:35 följande:
    Haha jo!
    Ja jag vet jusst nu har vi de från ica :/ undrar varför som säljer sådant foder om de är så dåligt!
    Okejj jag testade koppel på mitt virvel marsvin lilo en gång för de va inte en favorit...
    Men de vänjer dom sig kanske vid..
    Dom brukar få va ute i en liten hage den är inte alls speciellt stor men vi ska göra den större.
    Dom sitter mest i sitt hus när dom är ute å äter gräs därinne... :(
    Det finns ju massor med dåligt som säljs. det säljs för att man får sälja det och många köper det pga okunskap. Gnagarblandningen ser ju god ut. Av dem jag listat som bra foder är Versele-laga Cavia complete den som är lättast att få tag i. Den finns i nästan alla djuraffärer. Oxbow och JR Farm behöver man oftast beställa på nätet. 

    Mina har aldrig haft koppel, tor inte de är så givande till marsvin. mina brukar också sitta i husen när de är ute i gräset. Tror de känner sig tryggare då.
    Djur älskaren skrev 2013-06-20 19:52:44 följande:
    Ja jag funderar på att bygga en stor bur åt dom för just nu har dom bara en sån där vanlig som dom flesta har så himmla tråkig å man får inte plats med nått!
    Oj de visste jag inte de med brännässlorna måste testas!
    Jag gav juh dom som sagt marsvins mat från ica. Å vi hade en påse pellets då gav jag de istället för de kanske är lite bättre
    Men dom värkar inte gilla de..
    Stor bur är super. Mina bodde i en vanlig bur innan, men den var så trång. I stora buren har de gott om plats. Enklast bygger du en bur genom att välta en IKEA Billy bokhylla, såga hål i mitten hyllan för en gång och klä allt i plastmatta/vaxduk. Billigt och stort. 
     
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Äldre 26 Jun 12:54
    #15

    Konstig fråga. Men bränns inte nässlorna när de torkat?
    Och kan man plocka fruktgrenar på sommaren och spara till vintern? 

  • Äldre 26 Jun 12:55
    #16
    Moder1 skrev 2013-06-26 12:54:03 följande:
    Konstig fråga. Men bränns inte nässlorna när de torkat?
    Och kan man plocka fruktgrenar på sommaren och spara till vintern? 
    Nej torkade nässlor bränns inte och det går jättebra att torka grenar, det gör vi. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Äldre 26 Jun 12:58
    #17
    Dr Mupp skrev 2013-06-26 12:55:24 följande:
    Nej torkade nässlor bränns inte och det går jättebra att torka grenar, det gör vi. 

    Tack:) Är det själva bladen ni torkar eller hela nässlan?
  • Äldre 26 Jun 16:10
    #18
    Moder1 skrev 2013-06-26 12:58:49 följande:

    Tack:) Är det själva bladen ni torkar eller hela nässlan?
    Jag brukar torka hela nässlan. Plockar buketter och hänger på tork. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Äldre 6 Jul 00:30
    #19

    Hej! ett problem..
    jag har tänkt köpa en bokhylla ett tag nu men saken är den att jag har en liten kattunge som är väldans intresserad av marsvinen.
    hon är inte elak mot dom hon vill bara busa men de förstår juh inte dom.

    Saken är den att så fort marsvinen är ute älskar hon å vara i deras bur (eftersom luckan till buren är öppen då)
    och  jag vill juh inte att hon ska komma in där när jag inte ser! VAD SKA JAG GÖRA


    #14
  • Äldre 29 Jul 10:42
    #20
    Djur älskaren skrev 2013-07-06 00:30:08 följande:
    Hej! ett problem..
    jag har tänkt köpa en bokhylla ett tag nu men saken är den att jag har en liten kattunge som är väldans intresserad av marsvinen.
    hon är inte elak mot dom hon vill bara busa men de förstår juh inte dom.

    Saken är den att så fort marsvinen är ute älskar hon å vara i deras bur (eftersom luckan till buren är öppen då)
    och  jag vill juh inte att hon ska komma in där när jag inte ser! VAD SKA JAG GÖRA
    Sätt nät på bokhylleburen så kan inte katten ta sig in. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Marsvins mat