• Äldre 4 Jul 20:15
    24120 visningar
    14 svar
    14
    24120

    Ska ni adoptera och bor i Norrbotten?

    Hej alla! :)

    Jag tänkte att vi skulle ha en tråd där vi som ska adoptera och bor i Norbbotten kan "samlas" och prata om alla våra tankar, funderingar, alla den lycka, men också frustration det innebär att vänta på sitt efterlägtade barn.
    Vore skönt att hitta nya kontakter att skriva och nätverka med och vemv vet...kanske träffas sen när vi äääänligen har hämtat hem våra solstrålar :)

    Jag och min man är precis klara med medgivandeutredningen och funderar som bäst på vilket land som känns mest aktuellt för oss utifrån vår ålder, landets krav, etc. Vore jättekul att komma i kontakt med fler par som ska adoptera och som bor i Norrbotten :)

    Trevlig sommar på er alla!

  • Svar på tråden Ska ni adoptera och bor i Norrbotten?
  • Äldre 4 Jul 20:55
    #1

    Hej ! Jag är inte alls från Norrbotten men tänkte tipsa om att ta kontakt med Adoptionscentrums lokalavdelning där ni bor. De kan säkert hjälpa er i kontakt med andra även om ni inte är medlemmar i nuläget.

  • Äldre 4 Jul 23:03
    #2

    Hej! Vi bor i Norrbotten men har visserligen redan adopterat en gång. Köar nu för att adoptera ett syskon. Kul med fler här i trakterna. Glad

  • FLL
    Äldre 5 Jul 18:52
    #3

    Hej!

    Jag och min man är just färdiga med medgivandeutredningen och väntar på att bli godkända. Vi har varit sökandemedlemmar i AC i några år så vi tittar mest på de länder som AC samarbetar med.  Problematiskt är att vi inte är medlemmar i någon församling(annars hade vi gärna adopterat från Kenya). Och att min man tidigare varit sjuk och vi är lite osäkra på vad det innebär när länder kräver friskintyg. Så just nu försöker vi att inte spekulera alltför mycket utan tänker att vi ska höra med AC när de läst vår utredning om vilka länder som kan vara aktuella. Och så funderar vi på vilka särskilda behov vi skulle klara av och som kan fungera att växa upp med i ett mindre samhälle i Norrbotten..

    Vore jättekul att höra mer om hur ni andra funderar!

  • Äldre 15 Jul 09:07
    #4

    fabberman: tack för tipset, det ska jag kolla upp! Glad

    MollieN: Vad spännande att vänta på ett syskon. Glad Från vilket land har ni adopterat ert första barn? Blir nummer två från samma? Vi kommer pga vår ålder inte att hinna adoptera ett syskon. Känns det annulunda jämfört med när vi var inne i första adoptionsprocessen?

    FLL: Då är ni nästan i samma fas som vi då, intressant! Glad Vi funderar även vi en hel del kring detta med särskilda behov...inga lätta funderingar. Vi kikar också lite på länder men tänker att vi får ta en dialog med BFA (blir mest troligt de för oss) sen när utredningen är helt klar. Har ni kontkat med några andra som ska adoptera?    

  • Äldre 19 Jul 22:12
    #5

     


    Karin72 skrev 2013-07-15 09:07:40 följande:

    fabberman: tack för tipset, det ska jag kolla upp! Glad

    MollieN: Vad spännande att vänta på ett syskon. Glad Från vilket land har ni adopterat ert första barn? Blir nummer två från samma? Vi kommer pga vår ålder inte att hinna adoptera ett syskon. Känns det annulunda jämfört med när vi var inne i första adoptionsprocessen?

    FLL: Då är ni nästan i samma fas som vi då, intressant! Glad Vi funderar även vi en hel del kring detta med särskilda behov...inga lätta funderingar. Vi kikar också lite på länder men tänker att vi får ta en dialog med BFA (blir mest troligt de för oss) sen när utredningen är helt klar. Har ni kontkat med några andra som ska adoptera?    


    Karin72: Vårt första barn har vi adopterat från Sydafrika och förhoppningsvis kommer även nästa barn därifrån. Ja det känns annorlunda, även om vi är lite otåliga så är väntan än så länge lättare. Nu har vi ju redan en liten.
    Vi funderar även lite på särskilda behov men tycker att det är svårt. Vi går lite i samma funderingar som FLL kring det.
    Ska bli roligt att höra hur ni andra tänker kring landval när ni pratat mer med era organisationer.
  • Äldre 25 Jul 23:03
    #6

    Kan tänka mig att väntan är liiite lättare när man väntar på nr 2. Det känns så långt borta innan vi har vår lilla ängel här hos oss så jag försöker undvika att tänka på tidsperspektivet. Tanterna på sos är tillbaka i mitten av augusti och då ska vi "jaga dem med blåslampan" Glad...så att utredningen blir klar och beslutet kan klubbas i nämnden. Jag försöker att dela upp hela processen i delmål som vi firar av när de är klara...då känns det liiiite lättare Glad.

    Jo, det är svårt detta med särskilda behov...var går min gräns, vad känner jag i hjärtat är okej? Mest troligt lutar det åt något land i öst för vår del med tanke på ålder, längd på äktenskap etc. Och då är det ju detta med alkoholskador som så många pratar om. Har någon var er träffat något barn som har någon form av alkoholskada? Vad upplevde föräldrarna som särskilt svårt? Eller blev det inte så knepigt som "alla sa"? 

  • FLL
    Äldre 18 Aug 14:29
    #7

    Har varit på fjällsemester med långt till datorn:) 

    Vi har nu blivit godkända, fått tillbaka vår utredning+beslut och skickat  ansökan till AC. Ska bli spännande att få veta mer om våra möjligheter, snart förhoppningsvis.

    Karin72: Vi har inte kontakt med några andra som ska adoptera, men hoppas kunna få det.  Jag har heller ingen erfarenhet av barn med alkoholskador. Jag antar att vi gått samma föräldrautbildning , där fick vi en broschyr från FAS-föreningen i samband med att vi pratade om särskilda behov, kanske de är värda att kontakta?

    MollieN: Vad kul att ni ska bli fler! Och kul att höra från nån som gått igenom processen en gång redan. Jag undrar lite kring detta med medgivande, hann ni adoptera inom de 2 år som medgivandet gäller eller fick ni "förnya"? Hur omfattande var utredning för syskon?

    Hoppas ni haft en bra sommar! 

  • Äldre 24 Sep 21:42
    #8

    Nu var det längesen  Hur går det för er båda? Grattis FLL till medgivandet! Håller ni också på att ha det klart Karin 72?

    Ibland rullar köerna på fortare än vad man tror. Vår ansökan ligger i Sydafrika sedan några veckor, så nu går vi i väntans tider igen!
     


    FLL skrev 2013-08-18 14:29:54 följande:
    MollieN: Vad kul att ni ska bli fler! Och kul att höra från nån som gått igenom processen en gång redan. Jag undrar lite kring detta med medgivande, hann ni adoptera inom de 2 år som medgivandet gäller eller fick ni "förnya"? Hur omfattande var utredning för syskon?

    Ja, första gången hann vi adoptera innan medgivandet gick ut men det var tack vare att vi redan var framme i kön när vi hade medgivandet klart. Förhoppningsvis behöver vi inte förnya den här gången heller. Utredningen för syskon var på samma sätt som den förra med alla intyg och referensbrev. I utredningen uppdaterade vi förändringar och såklart la vi till en hel del kring vårt barn och vårt familjeliv.
     
  • Äldre 14 Oct 20:04
    #9

    Hej!
    Ja, nu var det länge sen, bättre sent än aldrig Glad

    Vi är äntligen också klara med medgivandeutredningen, vilket känns skönt. Samtidigt känns det som om det är nu det börjar...att verkligen ta ställning kring detta med SN...vad känner vi, vad vill vi...och vad är möjigt utifrån ålder, krav etc. Hur mycket orkar vi med? Hittade på Mia:s hemsida olika rapporter om hur adoptionsprocessen går till i några olika länder...och suck...kände jag när jag lästa om processen i flera östländer. Så för stunden är vi inne på Sn från Kina. Psykiska handikapp skrämmer mig mycket mer än ett fysiskt. Hur tänker ni FLL? Har ni landat i något land?

    MollieN: Å så spännande att er ansökan är i Sydafrika nu. Verkligen väntans tider. Måste kännas bra att vara på gång.     

    Nu vet jag inte var ni bor någonstans i Norrbotten, vi bor i Luleå, så om någon av er i är intresserade av att träffas vore det trevligt! Alltid intressant att utbyta tankar om livet och adoption "in real life".

        

  • Äldre 11 Jun 19:11
    #10

    Ny inom detta område. Vad är det för åldersgränser i Norrbotten? Måste/bör man ha varit gifta länge? Vi är 37 o 41 o inte gifta än.

  • Äldre 12 Jun 23:21
    #11

    Det är samma regler i hela Sverige. Ställer er i kö och kontakta familjerätten för att få reda på var godkända föräldrarkurser genomförs. Gift er snarast. Det är upp till de enskilda länderna hur de ser på äkenskapetslängd.
    Mycket hinner hända i adoptionsvärlden
    Välkomna hit :)

  • mimmim­ut135
    Äldre 28 Jun 15:46
    #12

    Bra idé att man kan "träffas" här. Jag och min man bor i Norrbotten och har ett biologiskt barn sen tidigare och väntar nu på barnbesked från Ungern (med BFA som adoptionsförmedling.) Vi har väntat cirka två år nu och borde få besked riktigt snart. (Håller tummarna!) Har valt att ta emot ett barn med speciella behov.

    Lycka till med att välja land och hela adoptionsprocessen!

  • Äldre 14 Feb 22:17
    #13

    Hej,

    Vi har adopterat ett barn tidigare och har nu snart färdigt papper för att adoptera nummer två

    Verkligen kul att höra att vi är flera här uppe i norr.

    Hoppas ni alla har kommit vidare till målet.

  • Äldre 12 May 17:14
    #14

    Jag är adopterad själv och har vuxit upp i Norrbotten. Har egentligen ingenting med ämnet att göra men ifall någon undrar så är ni hjärtligt välkomna att höra av er vid frågor

Svar på tråden Ska ni adoptera och bor i Norrbotten?