• Mammas V

    Fryser ihäl på natten i tält

    Vi har köpt ett underbart tält, vi sover på luftmadrasser o allt är underbart....förutom mellan 12-06 i sängen.  Jag fryser seriöst ihjäl. Inatt låg ja på luftmadrassen. lakan, hade på mig leggings, huvtröja med luva, raggsockar, 2 duntäcken o 2 flisfiltar.....min man frös inte mycke men jag bara skakar o de är så hemskt. Jag vill inte sova i sovsäck...ja tycker om att röra mig o får alltid lite panik när ja ligger i en.

    Finns de nåt annat man kan göra? Vill verkligen fortsätta campa men är så trött på dagarna att ja orkar inget. 

  • Svar på tråden Fryser ihäl på natten i tält
  • Grande Rock
    viseversa skrev 2013-07-13 17:08:17 följande:
    Oj vilken packning mi måste ha med bara sovkläder. Allvarligt 2 duntäcken?

    Dun väger väldigt lite och går utmärkt att komprimera hårt, det är ett ypperligt friluftsmaterial.


     


    The Devil Stole the Beat from the Lord
  • Mammas V

    Har en volvo 9.40 o allt ryms i bagaget. Så de tar ingen stor plats...

    Ja får kolla på underlag! Madrassen kändes kall så de är nog som ni säger att de kommer från marken. Hade bara tältgolvet, o sen vår 20cm luftmadrass. Kan de hjälpa o bara lägga lite flisfiltar under madrassen?

    Svett är de absolut inte, eftersom ja fryser från att ja går o lägger mig till runt 06 då de blir lagom o då får ja sova.
    ja kan pröva en sovsäck xl men känns onödigt att köpa nu när vi bara ha en tälttur kvar för året....lite dumsnål så dessutom är de såååå mysigt med täcke  

  • Nyfiken gul

    dun i all ära men du måste tänka på att ett täcke måste klara låga temperaturer, dvs den kalla o råa luft som bildas i ett tält av utetemperatur och ni som andas i tältet.   Det klarar inte ett vanligt duntäcke.  Täcket drar istället åt sig kylan och den fuktiga luften o du fryser.  Täcket ger ingen värme utan är bara ett vått o kallt omslag .  

    en sovsäck i dun håller låga temperaturer och du fryser därmed inte om du dessutom isolerar kylan underifrån . 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Grande Rock
    Mammas V skrev 2013-07-13 19:23:53 följande:
    Har en volvo 9.40 o allt ryms i bagaget. Så de tar ingen stor plats...

    Ja får kolla på underlag! Madrassen kändes kall så de är nog som ni säger att de kommer från marken. Hade bara tältgolvet, o sen vår 20cm luftmadrass. Kan de hjälpa o bara lägga lite flisfiltar under madrassen?

    Svett är de absolut inte, eftersom ja fryser från att ja går o lägger mig till runt 06 då de blir lagom o då får ja sova.
    ja kan pröva en sovsäck xl men känns onödigt att köpa nu när vi bara ha en tälttur kvar för året....lite dumsnål så dessutom är de såååå mysigt med täcke  

    Det är bättre att ha isoleringsskiktet närmast kroppen, luften i madrassen transporterar kylan.


    Liggunderlaget jag länkade till är visserligen bara 9cm, men det är fyllt mad dun och isolerar därför bättre.


    För en billligare lösning kan du köpa ett enkelt cellplastliggunderlag och lägga ovanpå madrassen, och sedan ett lakan om du inte får till en accepabel lösning med sovsäck. Det borde funka med en vanlig bäddmadrass också.


    The Devil Stole the Beat from the Lord
  • Nyfiken gul

    tänk också på att ytskiktet på en sovsäck klarar fukt - det gör inte ett duntäcke där ett vanligt bomullstyg drar åt sig fukt som en disktrasa.  


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Grande Rock
    Nyfiken gul skrev 2013-07-13 19:33:57 följande:
    tänk också på att ytskiktet på en sovsäck klarar fukt - det gör inte ett duntäcke där ett vanligt bomullstyg drar åt sig fukt som en disktrasa.  
    Har du fukt i tälet har du inte fått till ventilationen riktigt
    The Devil Stole the Beat from the Lord
  • erkiperki
    Mammas V skrev 2013-07-13 19:23:53 följande:...

    Ja får kolla på underlag! Madrassen kändes kall så de är nog som ni säger att de kommer från marken. Hade bara tältgolvet, o sen vår 20cm luftmadrass. Kan de hjälpa o bara lägga lite flisfiltar under madrassen?

    Jag tror inte att fleece isolerar tillräckligt bra för att klara det. Prova med ett liggerunderlag under madrasserna istället.
  • Mammas V

    åh herregud...visste inte att de va såhär mycke o tänka på. vart hittar man stora liggunderlag att ha på madrassen då? kan ju inte ha med oss 6 st lixom....

    tanken på sovsäck får mig seriöst att känna att vi får sälja hela skiten...ja vill inte..ja hatar de. Jag sover så underbart skönt tidigt på kvällen o på morgonen med mysiga täcken. jävla natt timmar som sabbar hela altet. mannen fryser ju inte...sonen sov i sovsäck o fyser inte. 

    OM man köper sovsäck...kan de räcka med detta då så man slipper köpa massa liggnderlag? Lägga en flisfilt som lakan för att man ska slippa ligga rakt på madrassen bara

    tuuusen tack för att ni hjälper mig!
     

Svar på tråden Fryser ihäl på natten i tält