• Anonym (Ameli­e)
    Äldre 29 Jul 13:26
    69741 visningar
    537 svar
    537
    69741

    När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

    Föräldrar: när ringer du dina barns lärare? Beror det på situation, ålder? När anser du att du kan förvänta dig svar och ett glatt bemötande, så att säga?

    Lärare: när är det ok att föräldrar ringer dig? Om vad?

    Är det ok ringa kvällstid/helger? 

  • Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?
  • Anonym (Mamma­.)
    Äldre 29 Jul 13:29
    #1

    Ja, dom har alltid jour. Men då är jour mkt akuta saker! Inte att ringa och prata lite allmänt hur det går för Pelle i skolan. 

    Får jag kl 21 reda på att det hänt något i skolan idag som inte läraren hört av sig om, att ex mitt barn varit slagsmål och nu ringer en annan förälder. Då ringer jag läraren kl 21 och även 22. Så att det är utrett till dagen efter.   

  • Anonym (Eller­?)
    Äldre 29 Jul 13:29
    #2

    Jag ringer sjävklart under normal arbetstid: mellan 0800 och 1630. Skulle ALDRIG komma på tanken att ringa helger eller kvällar :/ 

  • Anonym (nejne­j)
    Äldre 29 Jul 13:30
    #3

    Man bör väl acceptera att även lärare är lediga när de är lediga. Däremot väljer många att öppna en Facebook grupp för sin klass, där elever kan ställa frågor och få svar av lärarna. Dock svarar de bara när de har lust och möjlighet, så liiite tokigt blir det ju, för ungarna tror att lärarna ska vara tillgängliga jämt, men så är det ju inte.

  • Anonym (Mamma­.)
    Äldre 29 Jul 13:30
    #4
    Anonym (nejnej) skrev 2013-07-29 13:30:11 följande:
    Man bör väl acceptera att även lärare är lediga när de är lediga. Däremot väljer många att öppna en Facebook grupp för sin klass, där elever kan ställa frågor och få svar av lärarna. Dock svarar de bara när de har lust och möjlighet, så liiite tokigt blir det ju, för ungarna tror att lärarna ska vara tillgängliga jämt, men så är det ju inte.
    Fast dom är ju inte lediga! Har jag fått lära mig. För dom jobbar minnsann dygnet runt hela året förutom sommarlovet. Då får dom sin ledighet
  • Anonym (Eller­?)
    Äldre 29 Jul 13:31
    #5
    Anonym (Mamma.) skrev 2013-07-29 13:29:02 följande:
    Ja, dom har alltid jour. Men då är jour mkt akuta saker! Inte att ringa och prata lite allmänt hur det går för Pelle i skolan. 

    Får jag kl 21 reda på att det hänt något i skolan idag som inte läraren hört av sig om, att ex mitt barn varit slagsmål och nu ringer en annan förälder. Då ringer jag läraren kl 21 och även 22. Så att det är utrett till dagen efter.   
    Varför är det så otroligt viktigt att veta det kl. 21 eller 22 på kvällen? Vad hjälper det?
     
    Inte smartare att följa med barnet till skolan morgonen efter och ta det med läraren personligen? Lättare att vara rationell när det inte är mitt i natten liksom... Om jag var lärare hade jag upplevt det mycket obehagligt att bli uppringd av föräldrar sena kvällar :/ 
  • Anonym (Eller­?)
    Äldre 29 Jul 13:32
    #6
    Anonym (Mamma.) skrev 2013-07-29 13:30:48 följande:
    Fast dom är ju inte lediga! Har jag fått lära mig. För dom jobbar minnsann dygnet runt hela året förutom sommarlovet. Då får dom sin ledighet
    Enligt vem?
  • Anonym (Mamma­.)
    Äldre 29 Jul 13:32
    #7
    Anonym (Eller?) skrev 2013-07-29 13:31:17 följande:
    Varför är det så otroligt viktigt att veta det kl. 21 eller 22 på kvällen? Vad hjälper det?
     
    Inte smartare att följa med barnet till skolan morgonen efter och ta det med läraren personligen? Lättare att vara rationell när det inte är mitt i natten liksom... Om jag var lärare hade jag upplevt det mycket obehagligt att bli uppringd av föräldrar sena kvällar :/ 
    För att mitt barn ligger och gråter och kan inte somna av rädsla inför morgondagen....och inget framkom förräns annan förälder ringde. Då vill jag veta hela storyn, från ansvarig lärare! Och dom har jour när det är AKUTA saker! Inte att diskutera kommande matteprov...
  • Anonym (Mamma­.)
    Äldre 29 Jul 13:34
    #8
    Anonym (Eller?) skrev 2013-07-29 13:32:09 följande:
    Enligt vem?

    Typ varenda lärare som hävdar sina rättigheter och att de ska ha högre lön här på FL! För sommarlovet är minnsann inget att sträva efter för vi jobbar sååå mkt mer resten av året.
  • Anonym (Eller­?)
    Äldre 29 Jul 13:35
    #9
    Anonym (Mamma.) skrev 2013-07-29 13:32:27 följande:
    För att mitt barn ligger och gråter och kan inte somna av rädsla inför morgondagen....och inget framkom förräns annan förälder ringde. Då vill jag veta hela storyn, från ansvarig lärare! Och dom har jour när det är AKUTA saker! Inte att diskutera kommande matteprov...
    Jag kan ändå inte tycka att det är så akut att det är värt att väcka barnets lärare. Mycket bättre att TRÖSTA barnet på kvällen och tala med läraren på morgonen. Vad är det akuta i situationen som läraren skulle kunna lösa kl. 22 på kvällen.

    Jag skulle också bli extremt upprörd i situationen men kl. 22 på kvällen ringer man inte barnens lärare... 
  • Lemond­rops
    Äldre 29 Jul 13:36
    #10

    Jag är lärare, vi har definitivt inte något som kallas jour.

    Ring på vanlig arbetstid, eller ännu hellre, skicka ett mail så får du svar så fort vi hinner.

    Det är det värsta jag vet när föräldrar söker på Eniro och ringer på min privata telefon. Tror knappast man gör så om man vill ha tag i en person på ex. Försäkringskassan eller annan myndighet.

Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?