• Anonym (hungrig)

    Hur få tag på mat? Svälter här :(

    Vet inte vad jag ska göra! För två veckor sedan flyttade jag ifrån mitt familjehem till egen lägenhet. Min socialsekreterare var då på semester men skulle komma tillbaka om två dagar. Hade 43 kr kvar då, inga problem att leva på det i två dagar. Blev dock tvungen att köpa allergimedicin, men två dagar utan mat gör inte så mycket, tänkte jag. Ringde till min socialsekreterare efter två dagar men hon hade förlängt sin semester och skulle återkomma om fem dagar. Jag tänkte att nu kan jag fasta en vecka utan möjlighet till mat vilket jag gjorde, för att gå ner i vikt. Fast jag mådde verkligen dåligt. När hon på soc tillslut kom tillbaka, så sa hon att hon skulle fixa pengarna så snabbt som möjligt. Hon skulle bara prata med vuxenavdelningen först osv, eftersom jag ska flyttas över dit. Nu en vecka senare har jag fortfarande inte fått några pengar! Igår gick jag dit, då lovade hon att jag skulle få pengarna idag. Klockan två skulle dom överföra pengarna till mitt konto. Jag var nyss in och tittade - inga pengar.

    Jag mår jättedåligt nu och behöver verkligen äta något. Jag har ont i magen, mår illa, har huvudvärk, känner mig yr, skakig, svettas/fryser om vart annat. Jag har bara druckit vatten i två veckor! Nu orkar jag knappt stå på benen. Och mitt CSN kommer inte än på någon vecka heller. 

    Har letat pantburkar idag i flera timmar men hittade inte en enda som gick att panta. :/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-14 17:42
    Och för er som kommer säga "skaffa dig ett jobb och sluta lev på soc" så kan jag säga med en gång att jag fortfarande studerar på gymnasiet.

  • Svar på tråden Hur få tag på mat? Svälter här :(
  • 30plus längtar efter 1 barnet
    Solaika skrev 2013-08-14 20:46:59 följande:
    Hör av dig om det händer igen. Bor oxå i Västmanland
    Nej! detta får inte hända igen.  Hjälp henne att anmäla istället. Jag kan också tänka mig att göra en anmälan. 
  • Anonym (hungrig)
    Anonym (Otroligt!) skrev 2013-08-14 20:40:50 följande:
    Snälla ts, skönt att det nu har löst sig tills vidare och jag förstår om du inte orkar eller vill bråka, men en anmälan alt ett samtal/brev till din soc.sekreterares chef vore verkligen på sin plats. Såhär får det bara inte gå till! Demon

    Om det nu skulle hända igen, vilket jag inte hoppas, så MÅSTE du stå på dig, även om du tycker det är jobbigt/pinsamt osv. Det låter som du är ensam och väldigt duktig, kanske tom lite för mogen för din ålder. I din situation behöver man skinn på näsan. Du är värd lika mycket och allt som andra har! Vid nytt missöde så finns det socialjour att ringa  
    Tack! Jag är inte så ensam egentligen. Jag har tre nära vänner som vet om min situation. En av dessa bor i annan stad, de andra två bor här men är bortresa just nu. Har sedan "ytliga" vänner. Men dessa personer vet inte att jag bott i familjehem osv. Vill inte att det ska läcka ut. 

    Jag försöker stå på mig, men det är svårt. Känns som att jag kräver och kräver och aldrig ger tillbaka. Det kommer ta minst 7 år innan jag är klar med min universitetsutbildning och kan börja betala tillbaka era skattepengar.  Samtidigt som barn svälter till döds i u-länder. Jag vill ju hjälpa andra! Och inte vara den som kräver hjälp pga dålig planering.   
  • Anonym (skandal)
    Anonym (Otroligt!) skrev 2013-08-14 20:40:50 följande:
    Snälla ts, skönt att det nu har löst sig tills vidare och jag förstår om du inte orkar eller vill bråka, men en anmälan alt ett samtal/brev till din soc.sekreterares chef vore verkligen på sin plats. Såhär får det bara inte gå till! Demon

    Om det nu skulle hända igen, vilket jag inte hoppas, så MÅSTE du stå på dig, även om du tycker det är jobbigt/pinsamt osv. Det låter som du är ensam och väldigt duktig, kanske tom lite för mogen för din ålder. I din situation behöver man skinn på näsan. Du är värd lika mycket och allt som andra har! Vid nytt missöde så finns det socialjour att ringa  
    Instämmer. Skandal att ställa en ung människa på bar backe på det viset!

    Själv undrar jag även hur fosterföräldrarna tänkte. Hur kan man bara släppa all kontakt och inte ens sticka till henne ett par hundralappar? Är man verkligen lämpad att ta hand om barn och unga om man inte känner mer omsorg om dem än så?
  • Uffesson

    Man kan väl inte överleva utan mat i mer än en vecka?

  • Sticka

    Om du vill så får du gärna berätta var i Västmanland du bor i ett PM till mig :) Vi bort också i Västmanland.

  • Anonym (hungrig)
    Anonym (skandal) skrev 2013-08-14 21:06:44 följande:
    Instämmer. Skandal att ställa en ung människa på bar backe på det viset!

    Själv undrar jag även hur fosterföräldrarna tänkte. Hur kan man bara släppa all kontakt och inte ens sticka till henne ett par hundralappar? Är man verkligen lämpad att ta hand om barn och unga om man inte känner mer omsorg om dem än så?

    Jag har vantrivts i familjehemmet. Men de är heller inte godkända (mer var det enda som hade plats för mig), så då kan man kanske inte kräva så mycket. Jag skulle kunna skriva en bok om mina upplevelser från detta familjehem och om hur socialtjänsten fungerar i praktiken. Hur de går förbi stiftade lagar och bara ser till egen vinning. Egentligen har jag så mycket att anmärka på, så mycket som är fel. Men jag är tyvärr alldeles för feg för att stå upp för mig själv och säga ifrån. Låter hellre folk dra i mig hit och dit. Jag vill vara andra till lags och inte vara till besvär.
  • Anonym (hungrig)
    Uffesson skrev 2013-08-14 21:07:24 följande:
    Man kan väl inte överleva utan mat i mer än en vecka?
    Jag lyckades i alla fall! Men man mår INTE bra. Känns som att jag har influensa.
  • 30plus längtar efter 1 barnet
    Anonym (hungrig) skrev 2013-08-14 21:06:12 följande:
    Tack! Jag är inte så ensam egentligen. Jag har tre nära vänner som vet om min situation. En av dessa bor i annan stad, de andra två bor här men är bortresa just nu. Har sedan "ytliga" vänner. Men dessa personer vet inte att jag bott i familjehem osv. Vill inte att det ska läcka ut. 

    Jag försöker stå på mig, men det är svårt. Känns som att jag kräver och kräver och aldrig ger tillbaka. Det kommer ta minst 7 år innan jag är klar med min universitetsutbildning och kan börja betala tillbaka era skattepengar.  Samtidigt som barn svälter till döds i u-länder. Jag vill ju hjälpa andra! Och inte vara den som kräver hjälp pga dålig planering.   
    Du låter som en sann humanist TS! Men just nu handlar det om överlevnad för din del. Du ska inte skämmas för din situation. Det är inte bara i tredje världen som folk behöver hjälp. Vill du ha hjälp att anmäla så gör jag gärna det. Genom att göra det så förhindrar du att någon annan hamnar i samma situation.
  • Anonym (bär)
    Uffesson skrev 2013-08-14 21:07:24 följande:
    Man kan väl inte överleva utan mat i mer än en vecka?

    Klart man kan det.. utan mat kan man väl överleva i typ 1 månad... vatten däremot kan man inte överleva utan så länge...
Svar på tråden Hur få tag på mat? Svälter här :(