• Äldre 16 Sep 14:45
    14700 visningar
    120 svar
    120
    14700

    Vad tycker ni om skolan i det land där ni bor?

    Jag har bott i Frankrike i flera ar och mina barn gar i Grande section(5 ar) och CE1 (7 ar). Det händer ofta att jag blir irriterad pa hur man som förälder blir bemött och hur otrooooligt traditionell skolan är. Känns som 60-talet i Sverige typ... Hur  är det i ert land? Har ni upplevt en kulturkrock när det  gäller skolan?

    Här känns det som om man inte är välkommen i skolan och inskolning finns inte... man lämnar barnet ensamt pa en gang och da talar vi om en 3-aring...här finns det gratis förskola fran 3 ar som fungerar i stort sett som den vanliga skolan med undantag av att det finns leksaker i klassrummet och att de sover middag. Varje ar byter de lärare och gör ofta om klasserna - ingen kontinuitet med andra ord. Som svensk suckar man djupt...

    Och gud hjälpe den förälder som vagar kritisera läraren - de erkänner i stort sett aldrig att de har gjort fel och tar en sorts obehaglig auktoritär ton med föräldrarna som om de pratade med sina elever...  De verkar konstant vara i försvarsställning.

    Det verkar som om läraren är nagon sorts diktator och barnen ska lyda utan att ifragasätta. Ingen demokratisk uppfostran där barnet har nagot att säga till om.

    Man hör ofta "det är inte du som bestämmer, det är de vuxna"  när barn försöker säga vad de vill. Jag menar förstas inte att barn ska bestämma allt men jag tycker att man i alla fall ska lyssna pa barn och ta deras önskemal med i beräkningen..

    Det känns som om barnen bara är objekt i skolans värld...

  • Svar på tråden Vad tycker ni om skolan i det land där ni bor?
  • Äldre 16 Sep 18:30
    #1

    Nu har jag inte haft mina barn i svensk skola så det är lite svårt att jämföra för mig hur skolan i England skiljer sig från dagens svenska. Visst har jag gått i skolan själv när jag var liten men det var typ 35 år sedan jag började i ettan så jag gissar att saker och ting ändrat sig även i Sverige....

     Jag har ett barn som går i skolan för sjätte året och är 10 år. Sedan har jag en liten som går på dagis och han börjar i pre-school om ca ett år och i skolan om två.

    Hursomhelst, jag är relativt nöjd med skolan. Som jag ser det så finns det två saker som jag tycker är viktiga:
    1. Att mitt barn trivs och känner sig tryggt
    2. Att mitt barn lär sig allt de behöver lära sig

    Sedan om jag tycker att läraren borde göra på si eller så sätt är lite underordnat för det är ju inte jag som går i skolan utan mitt barn. En bra skola för mig lär sina elever förutom att läsa, räkna etc också hur man visar respekt för andra (ingen mobbning, hjälper andra etc) och det tycker jag att vår skola gör.

    Det är klart jag irriterar mig på saker som att hem- och skola föreningen har möten mitt på dagen (många hemmafruar här) så jag inte kan gå på dem som heltidsarbetande, att informationen ibland inte kommer tillräckligt tidigt utan lite sista minuten så man får sitta uppe halva natten och sy en Tudor kostym till morgondagen....

    Men eftersom mitt barn älskar sin skola och lär sig saker så är jag nöjd. 

  • Äldre 16 Sep 22:47
    #2

    Jag bor i Sverige och är extremt irriterad på skolan här.Nämligen att barnen lär sig så lite och så långsamt, att de tror att de är på samma nivå som vuxna, att lärarna blandar ihop underhållning och undervisning, att de har en så töntig tonfall med oss föräldrarna och barn som alltid är sååååå duktiga och allt är sååååå fint, att barnen behandlas som små varelser som är omogna och inte kan någonting, inte ens gå på toa själva när de är 6 år, att
    man är tvungen att lämna in i klassrummet fast man bor 100 m från skolan och att barnet är 6 år..

    ja du, du har tur som bor i Frankrike! 

  • Äldre 16 Sep 23:25
    #3
    caliningrad skrev 2013-09-16 22:47:14 följande:
    Jag bor i Sverige och är extremt irriterad på skolan här.Nämligen att barnen lär sig så lite och så långsamt, att de tror att de är på samma nivå som vuxna, att lärarna blandar ihop underhållning och undervisning, att de har en så töntig tonfall med oss föräldrarna och barn som alltid är sååååå duktiga och allt är sååååå fint, att barnen behandlas som små varelser som är omogna och inte kan någonting, inte ens gå på toa själva när de är 6 år, att
    man är tvungen att lämna in i klassrummet fast man bor 100 m från skolan och att barnet är 6 år..

    ja du, du har tur som bor i Frankrike! 
    Sverige har bättre skolresultat än Frankrike tror jag.... skulle du vilja att ditt barns lärare pratade med dig som om du vore 10 ar????? Skulle du vilja att ditt barn kommer hem och är ledsen för att hon skriver "fula" bokstäver? Ja de skriver skrivstil när de är 6ar och läraren rättar när inte bokstäverna har exakt rätt form och inte är skrivna exakt mellan de angivna raderna.... Jag kan halla med om att det är lite väl rörigt i svenska skolor men jag har inte upplevt att lärarna har "töntigt tonfall" vad du nu menar med det..... I Frankrike brukar man INTE lata barn som är 6 ar ga ensam till skolan. Snarare tvärtom - här är skolorna alltid inhägnade och barnen har inte rätt att ga utanför staketet.
  • Äldre 16 Sep 23:26
    #4
    MamaPapa skrev 2013-09-16 18:30:45 följande:
    Nu har jag inte haft mina barn i svensk skola så det är lite svårt att jämföra för mig hur skolan i England skiljer sig från dagens svenska. Visst har jag gått i skolan själv när jag var liten men det var typ 35 år sedan jag började i ettan så jag gissar att saker och ting ändrat sig även i Sverige....

     Jag har ett barn som går i skolan för sjätte året och är 10 år. Sedan har jag en liten som går på dagis och han börjar i pre-school om ca ett år och i skolan om två.

    Hursomhelst, jag är relativt nöjd med skolan. Som jag ser det så finns det två saker som jag tycker är viktiga:
    1. Att mitt barn trivs och känner sig tryggt
    2. Att mitt barn lär sig allt de behöver lära sig

    Sedan om jag tycker att läraren borde göra på si eller så sätt är lite underordnat för det är ju inte jag som går i skolan utan mitt barn. En bra skola för mig lär sina elever förutom att läsa, räkna etc också hur man visar respekt för andra (ingen mobbning, hjälper andra etc) och det tycker jag att vår skola gör.

    Det är klart jag irriterar mig på saker som att hem- och skola föreningen har möten mitt på dagen (många hemmafruar här) så jag inte kan gå på dem som heltidsarbetande, att informationen ibland inte kommer tillräckligt tidigt utan lite sista minuten så man får sitta uppe halva natten och sy en Tudor kostym till morgondagen....

    Men eftersom mitt barn älskar sin skola och lär sig saker så är jag nöjd. 
    Min dotter har de lyckats förstöra självförtroendet pa under bara ett ar, men hon vet inget annat och tror det är normalt.....
  • Äldre 16 Sep 23:42
    #5
    Annaïck skrev 2013-09-16 23:25:10 följande:
    Sverige har bättre skolresultat än Frankrike tror jag.... skulle du vilja att ditt barns lärare pratade med dig som om du vore 10 ar????? Skulle du vilja att ditt barn kommer hem och är ledsen för att hon skriver "fula" bokstäver? Ja de skriver skrivstil när de är 6ar och läraren rättar när inte bokstäverna har exakt rätt form och inte är skrivna exakt mellan de angivna raderna.... Jag kan halla med om att det är lite väl rörigt i svenska skolor men jag har inte upplevt att lärarna har "töntigt tonfall" vad du nu menar med det..... I Frankrike brukar man INTE lata barn som är 6 ar ga ensam till skolan. Snarare tvärtom - här är skolorna alltid inhägnade och barnen har inte rätt att ga utanför staketet.
    Mitt barn gick på förskolan i Asien och jag är otroligt tacksam för de lärare hon har fått där att hon kan skriva med fina bokstäver till skillnad från alla sina klasskamrater som är 6 år och fortfarande spegelvänder och skriver så fult.

    Respektera lärarna och deras jobb, då lär sig din dotter mycket bättre. Lättare naturligtvis att vara lärare i Sverige och inte kräva någonting från barnen, ljuga till dom hela tiden.

    Häromveckan sa min dotter till mig: B. kan inte skriva en 2! det blir som en zigzag. Jag frågade henne vad sa fröken då. Min dotter sa: hon sa: vad duktig du är, vad fint. Jag sa: jaha, varför visade hon inte honom hur man skriver en 2. Min dotter sa: i Sverige blir barnen ledsna om lärarna visar hur det ska vara...

    Här i Sverige måste man gå in i klassrummet tills barnen går i 3an!! de har inget förtroende för att barnen kan faktiskt lära sig saker mycket tidigare än vad de gör!!!

    Töntigt säger jag bara..

     
  • Äldre 16 Sep 23:45
    #6

    En annan sak jag hatar i Sverige är att de inte bara ljuger till barnen utan manipulerar dem.

    Ta klassrådet där barnen ska lära sig demokrati... hahaha.

    Häromdagen hade de ett sådant. Då frågade jag min dotter vilket beslut togs och vem tog det.
    Då sa hon: fröken bestämde att vi skulle ha 5 minuters tystnad i matsalen.

    Jag sa: jaha, jag trodde att ni skulle bestämma.

    Min dotter sa: ja, vi röstade men fröken hade bestämt innan.

    Alltså tror de att barnen är rena idioter för att de är 6 år????? 

  • Äldre 16 Sep 23:48
    #7
    caliningrad skrev 2013-09-16 23:45:23 följande:
    En annan sak jag hatar i Sverige är att de inte bara ljuger till barnen utan manipulerar dem.

    Ta klassrådet där barnen ska lära sig demokrati... hahaha.

    Häromdagen hade de ett sådant. Då frågade jag min dotter vilket beslut togs och vem tog det.
    Då sa hon: fröken bestämde att vi skulle ha 5 minuters tystnad i matsalen.

    Jag sa: jaha, jag trodde att ni skulle bestämma.

    Min dotter sa: ja, vi röstade men fröken hade bestämt innan.

    Alltså tror de att barnen är rena idioter för att de är 6 år????? 
    Men vad är det för konstig skola dina barn gar i????
  • Äldre 16 Sep 23:48
    #8
    Annaïck skrev 2013-09-16 23:26:58 följande:
    Min dotter har de lyckats förstöra självförtroendet pa under bara ett ar, men hon vet inget annat och tror det är normalt.....
    hon kommer iallafall att lära sig skriva, lära sig att allting inte är roligt, utan snarare tvärtom, att man har roligt när man väl behärskar någonting.

    Du ska tacka hennes lärare istf anklaga dem att lära din dotter skriva!

    I Sverige har det blivit otroligt svårt att hitta en skola där barnen lär sig skriva överhuvudtaget. Lärarna har blivit lika lata som eleverna och alla vill ha roligt hela tiden och leka med sina surfplattor i skolan.

    Är det det du vill??

     
  • Äldre 16 Sep 23:50
    #9
    Annaïck skrev 2013-09-16 23:48:13 följande:
    Men vad är det för konstig skola dina barn gar i????
    du verkar inte ha så bra koll på hur svenska skolor ser ut nuförtiden. och så förstår lite genustrams..

    Fick veta att vi hade gjort ett bra jobb, att det finns verkligen ingen skillnad mellan pojkar och flickor nuförtiden.

    Jaha.

    Om skolan vore enbart barnomsorg, fine.. Men att de ska dessutom hjärntvätta min dotter istf undervisa!!! hjälp! 
  • Äldre 16 Sep 23:51
    #10

    Hos oss får de barn som vill gå in själva, gjort sen 6-års. Jag har aldrig gått med in på morgonen.

Svar på tråden Vad tycker ni om skolan i det land där ni bor?