• Anonym (Svett­löken)
    Äldre 10 Oct 12:18
    5508 visningar
    53 svar
    53
    5508

    Det är jag som är Svettlöken

    Hej! Det är jag som är svettlöken!

    Ända sedan jag var liten har jag luktat svett..Redan som bebis...

    Och det där med att ny svett inte luktar verkar vara skitsnack för min del.

    Okej, lag luktar liksom inte så att andra reagerar om man inte kommer jättejättenära (oftast).
    Visst kan det hända ibland att någon kanske känner lite men inte så att jag stinker. Tror att de flesta inte alls tycker att jag luktar, men det är ju för att jag sköter hygiennen så förbaskat bra. Trots det så känner jag i armhålan på kvällen att det luktar. Jag kan även känna i situationer när jag blir stressad eller nervös att jag börjar svettas jättemycket och jag blir het blöt under armarna. Har jag "fel" kläder då blir det inte kul. Jag känner då att jag inte vågar röra mig riktigt fritt och ska jag krama någon i detta läge så blir jag skitskraj

    När jag var tonåring så hade jag ibland lager på lager med tröjor för att svettringar inte skulle synas.. på den tiden hade man ofta tighta långärmade t-shirts och det var inte snyggt med en stor LP skiva under. Var dock i himlen när jag hittade absolut torr och problemet blev mycket mycket bättre.

    Saker jag gör nu för att minska problemet:

    *Duschar varje dag och tvättar då som en tok med tvål under armarna för att få bort evetneuella bakterier
    *Har testat olika deo och använder den jag upplever bäst. Använder såklart varje dag efter dusch
    *Använder absolut torr när jag känner att problemet eskalerar.
    *Byter kläder varje dag och slänger de smutsiga i tvätten. Använder inte två gånger även om jag inte känner någon odör just då.

    Trots allt detta är jag hel tiden orolig att lukta och ibland smyger sig den obehagliga lukten  på....
    Jag börjar misstänka att vissa kläder eventuellt inte blir riktigt rena från lukten och att de börjar lukta från kläderna när de blir lite varma (även om jag inte svettas just då).

    Kan tillägga att problemet kommer och går lite. Ibland svettas jag verkligen jättejättemycket och ibland mycket mindre.

    Min sambo kommenterar ibland men det är oftast när vi ligger nära varandra och är han liksom kommer tätt inpå. Han har sällan kommenterat det i vanliga situationer.

    Men till min fråga då:
    Finns det något man kan tvätta kläder med för att få bort gammal lukt?
    Kan jag försöka förhindra svetten ännu mer än med de saker jag redan gör?

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Det är jag som är Svettlöken
  • ApanAp­ansson
    Äldre 10 Oct 12:31
    #1

    Genom att använda aluminium deodoranter och absolut torr förvärrar du och skjuter bara upp problemen.

  • Anonym
    Äldre 10 Oct 12:34
    #2
    ApanApansson skrev 2013-10-10 12:31:52 följande:

    Genom att använda aluminium deodoranter och absolut torr förvärrar du och skjuter bara upp problemen.


    Jasså, på vilket sätt förvärrar det? Och hur vet man om det är aluminium eller ej?
  • ApanAp­ansson
    Äldre 10 Oct 12:43
    #3

    Det står innehåll på förpackningen.
    Det finns ju en anledning till att man svettas, att man behöver bli av med "slaggprodukter" från kroppen. Det du gör när du har på absolut torr är att tu täpper igen alla svettporer och det kroppen behöver göra sig av med blir kvar och växer. Låter inte speciellt bra va?
    Dessutom tycker inte jag du verkar svettas så mycket, jag svettas bra mycket mer och tycker tom själv att det stinker i perioder. Det går precis som för dig upp och ner i perioder. Ibland svettas jag inte alls, men använder oftast inte ens deo alls. Hormonsvängningar påverkar ju också.

  • Anonym (j)
    Äldre 10 Oct 12:48
    #4

    Tvätta ALLA kläder i 60 grader för att bakterierna ska dö... de frodas nämligen i 40 garder.....

  • Anonym
    Äldre 10 Oct 12:57
    #5
    Anonym (j) skrev 2013-10-10 12:48:05 följande:

    Tvätta ALLA kläder i 60 grader för att bakterierna ska dö... de frodas nämligen i 40 garder.....


    Frodas verkligen bakterierna?

    Ok, får slänga in alla t-shirts i 60 grader så att lukten försvinner helt. Men kan man inte lägga nåt mer än tvättmedel i maskinen för att döda bakterierna ytterligare?
  • Anonym
    Äldre 10 Oct 12:59
    #6
    ApanApansson skrev 2013-10-10 12:43:51 följande:

    Det står innehåll på förpackningen.
    Det finns ju en anledning till att man svettas, att man behöver bli av med "slaggprodukter" från kroppen. Det du gör när du har på absolut torr är att tu täpper igen alla svettporer och det kroppen behöver göra sig av med blir kvar och växer. Låter inte speciellt bra va?
    Dessutom tycker inte jag du verkar svettas så mycket, jag svettas bra mycket mer och tycker tom själv att det stinker i perioder. Det går precis som för dig upp och ner i perioder. Ibland svettas jag inte alls, men använder oftast inte ens deo alls. Hormonsvängningar påverkar ju också.


    Okej men om jag slutar använda absolut torr, hur ska jag hantera det istället? Finns det något annat man kan göra?

    Gå på detox? Basta? Träna extra hårt?

    Tänker så att jag får bort slagget som du pratar om.

    Jo jag tror nog att jag är mer svettig än andra. Dock kanske det inte märks för att jag sköter problemet bra MEN jag upplever det trots allt som ett problem i vissa situationer. Som när jag blir stressad eller nervös. Inte så kul att inte våga krama folk.
  • Äldre 10 Oct 13:18
    #7

    Har du testat att uteslutit en grupp av födoämnen i taget?
    Några veckor HELT utan gluten, sen börja med det, några veckor helt utan mjölkprodukter och börja med det igen. Ta inte bara laktosfritt utan helt mjölkfritt. 
    Testa enskilda typer av mat så som lök men även en period med att utesluta kolhydrater (LCHF).

    Jag har slutat med mjölk för att min magen inte klarade av det och jag har märkt att mycket blev annorlunda i kroppen, till det bättre sen jag slutade. Min intima lukt och urin luktar mindre. Hade alltid segt gulgrönt snor, det är helt borta. Dålig andedräkt och mitt svett luktar inte heller så mycket längre. 
    Händer att jag äter något med mjölk i, givetvis blir magen helgalen men allt det andra kommer tillbaka också, även om det inte är så mycket. Det är ju oftast på att jag bara faller dit på mjölkprodukter i svaga ögonblick, pizza någon gång eller potatisgratäng. 

    Att tvätta kläderna kan vara värt att försöka investera i kläder som tål 60ºc. Gör en pasta av en del av tvättmedlet och lite vatten och arbeta in det i tyget just där svettfläckarna är värst. Låt det ligga en stund innan du tvättar. 

    Det finns metoder på kirurgisk väg att operera bort någon nerv i armhålan så man svettas mindre, om det skulle vara något alternativ för dig. Men det låter inte riktigt som om du verkligen psykiskt lider av det här utan du vill mest få dina kläder rena, tycker jag som om det låter som i alla fall. Eller?


  • Anonym
    Äldre 12 Oct 09:50
    #8
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-10-10 13:18:24 följande:

    Har du testat att uteslutit en grupp av födoämnen i taget?
    Några veckor HELT utan gluten, sen börja med det, några veckor helt utan mjölkprodukter och börja med det igen. Ta inte bara laktosfritt utan helt mjölkfritt. 
    Testa enskilda typer av mat så som lök men även en period med att utesluta kolhydrater (LCHF).

    Jag har slutat med mjölk för att min magen inte klarade av det och jag har märkt att mycket blev annorlunda i kroppen, till det bättre sen jag slutade. Min intima lukt och urin luktar mindre. Hade alltid segt gulgrönt snor, det är helt borta. Dålig andedräkt och mitt svett luktar inte heller så mycket längre. 
    Händer att jag äter något med mjölk i, givetvis blir magen helgalen men allt det andra kommer tillbaka också, även om det inte är så mycket. Det är ju oftast på att jag bara faller dit på mjölkprodukter i svaga ögonblick, pizza någon gång eller potatisgratäng. 

    Att tvätta kläderna kan vara värt att försöka investera i kläder som tål 60ºc. Gör en pasta av en del av tvättmedlet och lite vatten och arbeta in det i tyget just där svettfläckarna är värst. Låt det ligga en stund innan du tvättar. 

    Det finns metoder på kirurgisk väg att operera bort någon nerv i armhålan så man svettas mindre, om det skulle vara något alternativ för dig. Men det låter inte riktigt som om du verkligen psykiskt lider av det här utan du vill mest få dina kläder rena, tycker jag som om det låter som i alla fall. Eller?


    Tack för ditt utförliga svar. Ska reflektera över mat och lukt. Låter logiskt

    Nej, precis är inte riktigt intresserad av större ingrepp.

    Främst hur jag får bort gammal lukt från kläder. Men också hur jag känner mig trygg utan svettlukt en hel dag...
  • Äldre 12 Oct 09:58
    #9

    Vänd dig hit (ev kan remiss behövas men det vet mottagningen): http://www.svettmottagningen.se/ 

    Med stora problem finns det iaf lite hjälp att få i vården. Du kan tex få piller utskrivna som minskar svettningen i hela kroppen. De tror jag din vårdcentral kan skriva ut, hör av dig till dem och fråga. Kanske finns annat också via vc, fråga.

  • Äldre 12 Oct 10:00
    #10

    Dålig lukt i kläder försvinner om du har en skvätt ättika istället för sköljmedel. Se också till att tvättmaskinen är ren, det finns särskilda tvättmedel på bla Clas Ohlson. Det blir en illaluktande beläggning pga de miljövänliga tvättmedlen och låga tvättemperaturer i maskinerna numer. Denna lukt sätter sig i kläderna.

Svar på tråden Det är jag som är Svettlöken