• Anonym (voxra­)
    Äldre 15 Oct 19:37
    17568 visningar
    14 svar
    14
    17568

    Erfarenhet av Voxra?

    Är det någon här som har erfarenhet av Voxra? Av vilken anledning har ni fått det utskrivet? Biverkningar?

  • Svar på tråden Erfarenhet av Voxra?
  • Äldre 15 Oct 19:55
    #1

    Jag får det utskrivet för en depression. Ätit tabletterna i 2.5 år typ.
    Dom har vänta mitt liv så att jag fått rätsida på livet igen för det mesta mår jag rätt okej idag. Hade varit deprimerad i många år innan jag fick hjälp.
    Enda biverkningen var att jag dom första veckorna hade helt omöjligt att sova typ. Hade sömnproblem innan men när jag fick dom här tabletterna blev jag så pigg att det var lönlöst att försöka sova ens. Men det stabiliserade ju sig och idag känner jag av det på eftermiddagen/kvällen om jag missat en tablett för då kommer tröttheten som ett brev på posten.
    Annars inga biverkningar.
    Tig dock ett par månader innan jag kunde urskilja någon förändring till det bättre. Äter 300 mg sen två år ungefär, började på 150.

  • Anonym (mm)
    Äldre 15 Oct 20:36
    #2

    Har fått det utskrivet, under dom 2 veckorna som jag kunde ta dom fungerade dom bra, bort sätt från att jag inte kunde bry mig mindre för barnen men det hade kanske släppt senare, kan inte vänta tills att jag kan börja ta dom igen och se om dom hjälper på rätt sätt.
    Fick dom utskrivet för depression.  

  • Anonym (_.ö)
    Äldre 15 Oct 20:57
    #3

    Har ätit det mot min djupa depression. Jag märkte ingen större skillnad, blev mest trött. 

  • Anonym (voxra­) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 21:16
    #4
    IsDimma skrev 2013-10-15 19:55:47 följande:
    Jag får det utskrivet för en depression. Ätit tabletterna i 2.5 år typ.
    Dom har vänta mitt liv så att jag fått rätsida på livet igen för det mesta mår jag rätt okej idag. Hade varit deprimerad i många år innan jag fick hjälp.
    Enda biverkningen var att jag dom första veckorna hade helt omöjligt att sova typ. Hade sömnproblem innan men när jag fick dom här tabletterna blev jag så pigg att det var lönlöst att försöka sova ens. Men det stabiliserade ju sig och idag känner jag av det på eftermiddagen/kvällen om jag missat en tablett för då kommer tröttheten som ett brev på posten.
    Annars inga biverkningar.
    Tig dock ett par månader innan jag kunde urskilja någon förändring till det bättre. Äter 300 mg sen två år ungefär, började på 150.
    Tack för att du delade med dig. Det känns lite som att du hade tur med biverkningarna? Finns ju beskrivet ganska hemska biverkningar.

    jag är inte deprimerad men min läkare har skrivit ut det för att det skulle hjälpa mig att sluta röka. Han påstår att det fungerar. Nu har jag inte hämtat ut det då jag inte vill äta antidepressiva när jag inte är deprimerad. Särskilt med tanke på biverkningarna 
  • Äldre 15 Oct 21:32
    #5

    Jag har ätit Voxra i cirka ett halvår mot depression. När jag först fick det utskrivet så frågade dom mig om jag rökte just på grund utav att det också används för att sluta röka, så det stämmer att det används både mot psykiska besvär, depression, men även som behandling för tobaksavvänjning.

  • Äldre 15 Oct 21:33
    #6

    Jag menar så klart nikotinavvänjning och inte tobaksavvänjning men du förstår vad jag menar Flört

  • Cis
    Äldre 15 Oct 22:14
    #7
    Anonym (voxra) skrev 2013-10-15 19:37:52 följande:
    Är det någon här som har erfarenhet av Voxra? Av vilken anledning har ni fått det utskrivet? Biverkningar?
    Javisst. Jag äter det för bipolär depression samt att det är typ är för såna som mig. Såna med adhd ;)

    Jag hade nog tur med mina biverkninar. Gick från 20 cigaretter om dagen till 1-5 nu bara förra veckan fick jag veta som Cipio skriver att det innehåller en substans som även finns i preparat för nikotinavvänjning.

    Och så gick jag ner 14 kg på 3 månader. Från 80 - 66 Vilket som både va jobbigt och underbart eftersom detta berodde på att min aptit försvann helt. Fick tvinga i mig mat. Man vet ju att det inte är bra att svälta sig. Jag va hungrig men kunde inte äta typ. Gick till kylskåpet heeeeela tiden. Stod och kollade in i det i 1-3 minuter och föreställde mig äta saker men det bara växte i halsen på mig. Försökte köpa godis ibland i affären men efter 5 minuter vid godishyllan och flera försök att komma på vad jag skulle köpa så gav jag upp och köpte ingenting...

    Detta gick dom över sen och nu 3 år senare är jag tillbaka på 76 

    Sen har jag en del neg biverkningar men eftersom jag började med andra meds samtidigt så kan jag inte svara för om det är voxran eller inte.

    Voxra har hjälp mig något otroligt och det bästa är ju faktiskt att detta är antidepp som inte förstör ditt sexliv och gör dig tjock som många andra antidepp....  
  • Cis
    Äldre 15 Oct 22:15
    #8
    Cis skrev 2013-10-15 22:14:24 följande:
    Javisst. Jag äter det för bipolär depression samt att det är typ är för såna som mig. Såna med adhd ;)

    *Extra bra för såna som mig

    (Lät som jag menade att det va för adhd) 
  • lillaj­ag82
    Äldre 17 Oct 07:07
    #9

    Voxra fick jag utskrivet pga nedstämdehet efter en period av djup depresssion.. Den har hjälpt mig bli lite piggare eftersom det ofta tar väldigt lång tid att hämta sig efter en depression.. 
     

  • Anonym (voxtr­aätare­)
    Äldre 19 Oct 09:43
    #10

    Jag har prövat en rad massa olika antidepp senaste åren, och voxra är det ända som hjälpt mig någolunda
    jag va rökare men slutade nästan helt, rökte från ett paket om dagen till max 5 st per dag och ibland inga alls.
    fick en enorm sexlust, nästan så min sambo tyckte  det va jobbigt. blev pigg, (eller bara första månaderna)
    svårt o sova så fick höja sömnmedicindosen.

    Men helt klart den bästa antidepp jag testat (tror jag ätit 6-7 st

    gick upp till 300mg , men fick hjärtklappnning och att det stack i händerna typ. ganska obehagligt.

    nu är jag gravid och har slutat med voxran.
    men det är helt klart en bra medicin. kan tänka mig att den är bra att ta med typ fluoxetin eller någon annan antidepp också. 

  • Anonym (voxtr­aätare­)
    Äldre 19 Oct 09:44
    #11
    Anonym (voxtraätare) skrev 2013-10-19 09:43:58 följande:
    Jag har prövat en rad massa olika antidepp senaste åren, och voxra är det ända som hjälpt mig någolunda
    jag va rökare men slutade nästan helt, rökte från ett paket om dagen till max 5 st per dag och ibland inga alls.
    fick en enorm sexlust, nästan så min sambo tyckte  det va jobbigt. blev pigg, (eller bara första månaderna)
    svårt o sova så fick höja sömnmedicindosen.

    Men helt klart den bästa antidepp jag testat (tror jag ätit 6-7 st

    gick upp till 300mg , men fick hjärtklappnning och att det stack i händerna typ. ganska obehagligt.

    nu är jag gravid och har slutat med voxran.
    men det är helt klart en bra medicin. kan tänka mig att den är bra att ta med typ fluoxetin eller någon annan antidepp också. 
    och det är ända medicinen jag inte gått upp i vikt av, snarare ner.
  • Anonym (voxra­) Trådstartaren
    Äldre 20 Oct 09:04
    #12

    Hmm, verkar som att de flesta inte har några särskilda biverkningar och dessutom både går ner i vikt och i princip slutar röka. Dessutom ökad sexlust. Det låter nästan för bra för att vara sant Eller är det så att det bara är de som har bra erfarenheter har skrivit här?

    Skulle vilja höra mer om det här att sluta röka, hur gick det till? Försvann bara lusten att röka eller var det ett medvetet val att sluta? Samma med viktnedgången, var det medvetet eller var det "biverkningar" som gjorde att ni inte KUNDE äta?

    tacksam för all info jag kan få

    Jag är som sagt inte deprimerad alls och när man läser biverkningar som självmordstankar och annat så låter det som rena rävgiftet att stoppa i sig. Därför jag är väldigt tveksam, men skulle det få mig att sluta röka och dessutom gå ner i vikt så vill jag ändå överväga det. 

  • plaayg­round
    Äldre 22 Jan 10:13
    #13
    Anonym (voxra) skrev 2013-10-20 09:04:19 följande:
    Hmm, verkar som att de flesta inte har några särskilda biverkningar och dessutom både går ner i vikt och i princip slutar röka. Dessutom ökad sexlust. Det låter nästan för bra för att vara sant Eller är det så att det bara är de som har bra erfarenheter har skrivit här?

    Skulle vilja höra mer om det här att sluta röka, hur gick det till? Försvann bara lusten att röka eller var det ett medvetet val att sluta? Samma med viktnedgången, var det medvetet eller var det "biverkningar" som gjorde att ni inte KUNDE äta?

    tacksam för all info jag kan få

    Jag är som sagt inte deprimerad alls och när man läser biverkningar som självmordstankar och annat så låter det som rena rävgiftet att stoppa i sig. Därför jag är väldigt tveksam, men skulle det få mig att sluta röka och dessutom gå ner i vikt så vill jag ändå överväga det. 

    Jag har ätit voxra i 1 veckas tid och har redan gått ner 1,5kg. Kan komma på kvällen att jag inte ätit på över ett dygn och får trycka i mig något :O Dock är det inga problem när man väl äter, man kan fortfarande äta som en häst bara det att hungerkänslorna kommer inte ibland.


    Jag har rökt i 8 år, mellan 1-2 paket om dagen och jag slutade ofrivilligt att röka redan andra dagen på voxra. Har alltid haft det som ett sätt att hantera stress så tvingade i mig ciggen mer eller mindre i 2 dagar innan jag gav upp för det smakade bara äckligt ;S


    Självmordstankar tror jag man bara riskerar om man redan mår riiiktigt psykiskt dåligt då symtomen oftast blir en riktig bergochdalbana första veckan, jag har klarat mig bra dock :D Och jag kan säga att jag var riktigt dålig INNAN jag började med Voxra. :) Intressant tråd för mig då Voxra e relativt nytt så fortsätt fråga och dela med er ;p

  • Äldre 4 Jul 16:47
    #14

    Jag har ätit Voxra några veckor nu. Är nervös för ev biverkningar men jag tycker det kan vara värt ett försök ändå med tanke på annat jag provat som inte gett något bestående resultat. 

    Jag har märkt någon form av välmående de senaste dagarna men detta har varit varvat med obehagskänslor över att jag kommer att få biverkningar. Detta kanske är under insättningsfas eller är placebo, vad vet jag, men jag kan med säkerhet säga att jag blivit mer känslomässig på gott och ont.

    Innan har jag under lång tid använt SSRI som jag skulle vilja påstå endast lägger locket på och skjuter känslomässiga reaktioner på framtiden. Man blir likgiltig, så har det varit för mig i alla fall. Fick Lyrica när jag mådde som sämst vilket bara var ett ännu värre lock.

    Jag hoppas för egen del att Voxra är ett steg i rätt riktning och hoppas det banar vägen för utveckling av andra preparat i framtiden.

    Jag kastar förmodligen sten i glashus men det är viktigare med bättre levnadsvanor än att förlita sig på preparat. Det är jättebra att det kommer nya mediciner men frågan är om de ändå inte bara hjälper när man mår dåligt, de hjälper en inte att må bra.

    Av det jag provat verkar Voxra bäst men som sagt så säger min erfarenhet att en löptur är bättre mot oro/ångest än tex Zoloft. För att inte tala om alkohol och tobak..

Svar på tråden Erfarenhet av Voxra?