• Anonym (USAma­mma)
    Äldre 19 Oct 06:38
    5772 visningar
    40 svar
    40
    5772

    Någon som bor/bott i USA och ångrat sig?

    Ja som rubriken lyder så undrar jag om någon annan befinner sig eller varit i min sits? Jag har barn, och dagis kostar skjortan, finns ingen föräldrapenning. Vill jag jobba måste jag betala minst hälften av lönen för dagis, eller jobba olika skift med min man. 

    Ska man stanna hemma istället? Hur gör/gjorde ni andra i min sits? 

  • Svar på tråden Någon som bor/bott i USA och ångrat sig?
  • Äldre 19 Oct 07:15
    #1

    Bor ni i USA nu eller funderar ni på det? Svårt att utläsa av trådstarten.

    Om ni bor i Sverige skulle jag personligen inte ha flyttat till ett land som bara häromdagen stod på randen till konkurs.

  • Anonym (tampa­)
    Äldre 19 Oct 07:28
    #2

    Japp, åkte som au pair till usa när jag var 20. Träffade min blivande man, gifte oss, fick barn, stannade kvar. Usa är ett drömland om man är snuskigt rik. Det var inte vi. Bara dagisavgifterna skulle gå på 12000 kr per barn, vi har 4 st. Sen är det föräkringen 50000 per år. Vi valde att flytta till sverige istället. Barnbidrag, bostadsbidrag, you name it.. visst saknar jag den härliga floridasolen (bodde i tampa) men vi åker dit undet skollov och semestrar :)

  • Anonym (Snart där)
    Äldre 19 Oct 16:01
    #3

    Vi planerar att skaffa barn relativt snart och min fru planerar inte att stanna hemma med barnet då det skulle sänka hennes karriär innan den ens startat. Vi hoppas att vi kan få stöd och hjälp av föräldrar och svärföräldrar så att vi inte tvingas lämna ett barn på dagis när det är 12 veckor gammalt... Vi har ett tag på oss att fundera ut hur vi skall få det att gå ihop, men det är helt klart något som oroar oss också. Helt klart är dock att vi stannar i USA trots att det här skulle vara mycket lättare i Sverige. 

  • Äldre 19 Oct 16:06
    #4
    Sthlmtjej24 skrev 2013-10-19 07:15:45 följande:
    Bor ni i USA nu eller funderar ni på det? Svårt att utläsa av trådstarten.

    Om ni bor i Sverige skulle jag personligen inte ha flyttat till ett land som bara häromdagen stod på randen till konkurs.
  • Ounn
    Äldre 19 Oct 16:06
    #5

    Jag jobbade i USA en period innan jag blev gravid. Flyttade hem eftersom arbetsmarknaden inte är lika flexibel som här i Sverige men jag hade gärna stannar kvar om det hade varit möjligt, vilket det inte var med tanke på att jag inte var redo att ge upp min karriär. Däremot hade jag inte velat bo i USA och jobba för minimilönen.

  • Anonym (2½ år)
    Äldre 19 Oct 16:09
    #6

    Jag bodde i USA i 2½ år, sen flyttade jag hem till Sverige igen. Jag hade det ganska bra, men trivdes ändå inte riktigt. Bilen var billig, bensinen var billig och jag bodde ganska billigt, men jag betalade massor för försäkringar och jag höll på att få en person att köra av vägen när jag gick till affären och handlade. Folk var trevliga, men väldigt ytliga och jag tyckte det var lite jobbigt att de flesta inte förstod att det fanns en hel värld utanför USA... Det fanns undantag, men inte så många. 

  • Anonym (USAma­mma) Trådstartaren
    Äldre 19 Oct 21:46
    #7
    Anonym (tampa) skrev 2013-10-19 07:28:26 följande:
    Japp, åkte som au pair till usa när jag var 20. Träffade min blivande man, gifte oss, fick barn, stannade kvar. Usa är ett drömland om man är snuskigt rik. Det var inte vi. Bara dagisavgifterna skulle gå på 12000 kr per barn, vi har 4 st. Sen är det föräkringen 50000 per år. Vi valde att flytta till sverige istället. Barnbidrag, bostadsbidrag, you name it.. visst saknar jag den härliga floridasolen (bodde i tampa) men vi åker dit undet skollov och semestrar :)
    Ok ja men det låter lite som oss. Men vi är fortfarande i USA. Hur länge bodde ni här innan ni valde att återvända till Sverige? Ångrar du att ni flyttade härifrån? 
  • Anonym (USAma­mma) Trådstartaren
    Äldre 19 Oct 21:47
    #8
    Anonym (2½ år) skrev 2013-10-19 16:09:53 följande:
    Jag bodde i USA i 2½ år, sen flyttade jag hem till Sverige igen. Jag hade det ganska bra, men trivdes ändå inte riktigt. Bilen var billig, bensinen var billig och jag bodde ganska billigt, men jag betalade massor för försäkringar och jag höll på att få en person att köra av vägen när jag gick till affären och handlade. Folk var trevliga, men väldigt ytliga och jag tyckte det var lite jobbigt att de flesta inte förstod att det fanns en hel värld utanför USA... Det fanns undantag, men inte så många. 
    Hur känns det nu när du återigen bor i Sverige? Ångrar du någonsin att du lämnade USA?
  • Anonym (2½ år)
    Äldre 19 Oct 21:59
    #9
    Anonym (USAmamma) skrev 2013-10-19 21:47:31 följande:
    Hur känns det nu när du återigen bor i Sverige? Ångrar du någonsin att du lämnade USA?
    Nej, det har jag aldrig ångrat, men jag har inte heller ångrat tiden då jag bodde där.
  • Anonym (Nj mamma)
    Äldre 20 Oct 03:33
    #10

    Bott i USA i 7 år och har en liten på 18 mån. Dyrt och känns som jag bara jobbar för att få ihop till dagis och sjukförsäkring. Mannen är amerikan och tror inte vi flyttar tillbaka till Sverige, kanske senare i livet... Känns hårt ibland men men. Också svårt att hitta likasinnade vänner tycker jag.

    Känner inga andra svenskar här. Var bor du?

Svar på tråden Någon som bor/bott i USA och ångrat sig?