• Emmeli ida

    Fler föräldrar i Danmark??

    Vill gärna lära känna svenskar i Danmark :) har en son på 7 månader :) vart bor ni? Hur många barn? Ålder? :)

  • Svar på tråden Fler föräldrar i Danmark??
  • Mli 014
    cremeburlee skrev 2014-01-09 23:50:24 följande:
    Hej! Tack du! Hur kommer det sig att du bor i dk då?och Huuuur byggde du ut ditt nätverk? Ja, jag typ längtar nu till mammagrupperna.. Och funkar inte det då måste jag hitta någon lösning på vårt liv.



    Jag kastade mig ut bland folk och tackade ja till de flesta erbjudanden om integrering som min kommun erbjöd. Och i mitt andra år här utbildade jag mig i Esbjerg, og det hjälpte mycket. Det viktigaste är att våga bjuda på sig själv och våga göra fel (med språket framför allt)

    Jag har lätt för språk dock så jag pratar mer eller mindre flytande danska nu.
    förvirrande skrev 2014-01-10 07:01:29 följande:
    Nej, det är ju verkligen inte långt mellem oss då ? Skulle du ha en bebis till ganska snart? Eller hur var det?



    Ja nr 3 kommer den 17/2 med Ks i Kolding ^^

    Har två hemma en på snart 4 och en som blir 1 i mars ;)
  • Mli 014

    Cremebrulee: jag kom hit på grund av min man :)

    Vi träffades i Sverige och bodde där ett år ca, men det var svårt för honom att hitta jobb.

    Han hade då bott i Sverige i fem år och längtade hem så jag följde med. :)

  • förvirrande

    Jag håller med. Bara kasta sig ut Och prata även fast det blir lite tokigt i början. Övning ger ju färdighet 😉 Vad hade Esbjerg kommune at erbjuda? Jag tycker inte att det har varit överflödigt med erbjudanden utan jag har letat upp egna möjligheter, ja förutom mødregruppe då... [quote=72200965][quote-nick]Mli 014 skrev 2014-01-11 09:13:39 följande:[/quote-nick]


    cremeburlee skrev 2014-01-09 23:50:24 följande:
    Hej! Tack du! Hur kommer det sig att du bor i dk då?och Huuuur byggde du ut ditt nätverk? Ja, jag typ längtar nu till mammagrupperna.. Och funkar inte det då måste jag hitta någon lösning på vårt liv.
    Jag kastade mig ut bland folk och tackade ja till de flesta erbjudanden om integrering som min kommun erbjöd. Och i mitt andra år här utbildade jag mig i Esbjerg, og det hjälpte mycket. Det viktigaste är att våga bjuda på sig själv och våga göra fel (med språket framför allt) Jag har lätt för språk dock så jag pratar mer eller mindre flytande danska nu.
  • Mli 014
    förvirrande skrev 2014-01-11 11:49:44 följande:
    Jag kan inte komma in på ditt konto, heller inte sända pm ?



    Konstigt! Då prövar jag att pm:a dig!
  • cremeburlee

    Åh, det var ett tag sedan jag loggade in på FL. Vi har haft det fullt upp med att göra om allt här hemma och köpt in helt nya möbler etc. ÄNTLIGEEEN KLAAAR!! Nu är jag inte alls orolig och stressad längre över babyn ankomst. Kan ängligen pusta ut =)

    Var på UL förra veckan med och det gick hur bra som helst samt att jag tagit upp kontakten med mannens brors exfru i Århus och mina vänner kommer hit på besök.
    Har också efter mycket tjat och bråk med mannen tvingat honom att träffa sina grabbar här hemma med någon gång så jag kan känna att det finns liv omkring även om jag kanske inte sitter och hänger med dem.
    Så idag efter flera månaders tjat kom han hem med 3 vänner som åt middag och fikade hos oss.
    Kan också tillägga att hans bror har flytta in dörren sidan om oss (han som har en exfru jag är vän med)

    Så dessa veckor har jag verkligen försökt lösa detta innan jag går in i väggen.
    En sista chans funkar det inte då måste jag flytta tillbaka även om det kanske kommer leda till att vi blir oens om det. Måste sätta mitt välmående i första hand så som han sätter sin! 

    Ska försöka få in UL bilden här =) De såg inte könet men har tid igen 4 mars och min BF ändrades till 21 Juli ist

  • cremeburlee
    Mli 014 skrev 2014-01-11 09:13:39 följande:



    Jag kastade mig ut bland folk och tackade ja till de flesta erbjudanden om integrering som min kommun erbjöd. Och i mitt andra år här utbildade jag mig i Esbjerg, og det hjälpte mycket. Det viktigaste är att våga bjuda på sig själv och våga göra fel (med språket framför allt)

    Jag har lätt för språk dock så jag pratar mer eller mindre flytande danska nu.




    Ja nr 3 kommer den 17/2 med Ks i Kolding ^^
    Har två hemma en på snart 4 och en som blir 1 i mars ;)
    Hur kommer det sig att du valde KS? Jag kan bara inte bestämma mig. Vet liksom inte vad jag ger mig in på så jag är helt rädd och osäker. Suttit och kollat hur stort 10 CM är och försökt föreställa mig det där nere haha, helt ärligt för första gången i hela mitt liv så känns 10 cm som något OTROLIGT stort Obestämd 

    Jag har tänkt på det här med att födda dem direkt efter varandra, vill ju helst det så blir det inte så stor åldersskillnad mellan dem samt att jag vill hinna bli klar innan 30 för de säger att kroppen efter 30 inte blir detsamma igen. Men hur har det gått för er? är det extra jobbigt? och då menar jag så pass att man inte orkar utan blir utbränd. Kan säga att jag har ett otroligt tålamod och energi till att vara aktiv och göra allt roligt med barn samt att jag inte har några problem med att vakna 6 på morgonen för jag gör det ändå utan barn med idag =) Vad tycker ni? Allt på en gång eller vänta mellan varje?

    aja, Jag skickar PM nu då =)
  • cremeburlee
    Mli 014 skrev 2014-01-11 15:54:43 följande:


    Konstigt! Då prövar jag att pm:a dig!
    Din profil är privat.. gick inte heller här. Du får bjuda in mig eller öppna upp den =)
  • Mli 014
    cremeburlee skrev 2014-01-19 23:13:24 följande:
    Hur kommer det sig att du valde KS? Jag kan bara inte bestämma mig. Vet liksom inte vad jag ger mig in på så jag är helt rädd och osäker. Suttit och kollat hur stort 10 CM är och försökt föreställa mig det där nere haha, helt ärligt för första gången i hela mitt liv så känns 10 cm som något OTROLIGT stort  

    Jag har tänkt på det här med att födda dem direkt efter varandra, vill ju helst det så blir det inte så stor åldersskillnad mellan dem samt att jag vill hinna bli klar innan 30 för de säger att kroppen efter 30 inte blir detsamma igen. Men hur har det gått för er? är det extra jobbigt? och då menar jag så pass att man inte orkar utan blir utbränd. Kan säga att jag har ett otroligt tålamod och energi till att vara aktiv och göra allt roligt med barn samt att jag inte har några problem med att vakna 6 på morgonen för jag gör det ändå utan barn med idag =) Vad tycker ni? Allt på en gång eller vänta mellan varje?

    aja, Jag skickar PM nu då =)



    Jag valde inte Ks.

    Men är tvungen eftersom nr 1 kom med urakut ks, och nr 2 slutade i akut ks.

    enligt standard i dk får man inte försöka sig på vaginalt efter 2 ks.

    Speciellt inte när jag nu blev gravid så tätt inpå tvåan. ;)

    Det med orken är fruktansvärt individuellt, och Knut har inte komit ut än. Så jag vet ännu inte vad jag ger mig in på ;/

    Men det vill jag gärna svara på när han är ute och vi börjar komma in . Vardagen igen :)

    Jag pm:ar dig Cremebrulee ;)
  • förvirrande

    Åh, vad skönt att det lättat lite Och igen grattis till lilla pyret. Spännande att se vad det kan vara för slags vid nästa ul.


    cremeburlee skrev 2014-01-19 22:59:12 följande:
    Åh, det var ett tag sedan jag loggade in på FL. Vi har haft det fullt upp med att göra om allt här hemma och köpt in helt nya möbler etc. ÄNTLIGEEEN KLAAAR!! Nu är jag inte alls orolig och stressad längre över babyn ankomst. Kan ängligen pusta ut =) Var på UL förra veckan med och det gick hur bra som helst samt att jag tagit upp kontakten med mannens brors exfru i Århus och mina vänner kommer hit på besök. Har också efter mycket tjat och bråk med mannen tvingat honom att träffa sina grabbar här hemma med någon gång så jag kan känna att det finns liv omkring även om jag kanske inte sitter och hänger med dem. Så idag efter flera månaders tjat kom han hem med 3 vänner som åt middag och fikade hos oss. Kan också tillägga att hans bror har flytta in dörren sidan om oss (han som har en exfru jag är vän med) Så dessa veckor har jag verkligen försökt lösa detta innan jag går in i väggen. En sista chans funkar det inte då måste jag flytta tillbaka även om det kanske kommer leda till att vi blir oens om det. Måste sätta mitt välmående i första hand så som han sätter sin!  Ska försöka få in UL bilden här =) De såg inte könet men har tid igen 4 mars och min BF ändrades till 21 Juli ist

  • förvirrande

    Jag fick 2 innan 30 och 2 SENT . Den sista föddes när jag var 35! Generellt så är det ju risker med både vaginala förlossningar och kejsarsnitt. Men det bästa är nog ändå en vaginal... Detta säger jag som yrkeskunnig då jag ser alltför många barn som föds med olika typer av smärtor i rygg och nacke. Självklart långt ifrån alla men tillräckligt många för att man ska reagera. Ställt mot det yttersta om det inte blivit akut ks kan man såklart inte säga något om. Men någonstans så är det liksom gjort som så att kvinnor ska föda barn "den normala vägen" Läs inte för mycket men sätt dig ändå in i de olika typerna av födslar. Det kan hjälpa lite. Och vänta och se innan du bestämmer dig för det ena eller det andra.. 👍


    cremeburlee skrev 2014-01-19 23:13:24 följande:
    Hur kommer det sig att du valde KS? Jag kan bara inte bestämma mig. Vet liksom inte vad jag ger mig in på så jag är helt rädd och osäker. Suttit och kollat hur stort 10 CM är och försökt föreställa mig det där nere haha, helt ärligt för första gången i hela mitt liv så känns 10 cm som något OTROLIGT stort   Jag har tänkt på det här med att födda dem direkt efter varandra, vill ju helst det så blir det inte så stor åldersskillnad mellan dem samt att jag vill hinna bli klar innan 30 för de säger att kroppen efter 30 inte blir detsamma igen. Men hur har det gått för er? är det extra jobbigt? och då menar jag så pass att man inte orkar utan blir utbränd. Kan säga att jag har ett otroligt tålamod och energi till att vara aktiv och göra allt roligt med barn samt att jag inte har några problem med att vakna 6 på morgonen för jag gör det ändå utan barn med idag =) Vad tycker ni? Allt på en gång eller vänta mellan varje? aja, Jag skickar PM nu då =)

  • Gudinnan

    Jag bor oxå i danmark i sødraljylland (Agerskov) flyttade till danmark med sambon min 25/9-2009
    Innan bodde vi i Sthlm Älvsjö och södertälje
    Vi har barn på 8 år hon blir 9 år 7 juni
    Sen har vi en pojke som är 5 år som blir 6 år 14 aug
    och pojken Elias som är född i Hardeslev 2010 som är 3 år som blir 4 år 8 dec .

    Sambon har både utbildning och jobb och helgerna som Dj i harderslev.
    Och jag gick i skolan VUC tønder men allt sabbade sig efter dessa j*vla regler så jag söker jobb nu.
    Utbildning i sverige.


    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Gudinnan

    Känner 2 av dessa söta flickor Mli och Kicki


    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
Svar på tråden Fler föräldrar i Danmark??