• Äldre 4 Nov 19:14
    18339 visningar
    28 svar
    28
    18339

    ECa en nyföding, hur gör man?

    Vår lilla bebis är nu 1,5v och den här gången hade jag tänkt ECa från start men nu när det är verklighet vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Med 1an började vi vid 8 mån när hon började krypa in på toan för att få ny blöja. Då kunde hon ju sitta själv och vi satt ofta och lekte på toan i 20-30 min.

    1an var blöjfri vid 1,5 år eftersom vi väntade in språket, hade säkert gått tidigare men vi ville att hon skulle kunna säga till själv och det klarade hon inte förrän då.

    Jag har testat att hålla bebisen över handfatet och det kom lite kiss men hur gör man? Säger man nått? Den här bebisen kissar inte fontäner eller attack-skiter så fort blöjan åker av så som 1an gjorde.

    Bebisen är rätt stadig i huvudet för att vara en nyföding, när kan man sätta den framför sig på toastolen istället?

    Vi räknar inte med att bebisen blir blöjfri mycket tidigare än storasyster men vill gärna att toa/potta blir en naturlig del av livet redan från start

  • Svar på tråden ECa en nyföding, hur gör man?
  • Äldre 9 Nov 23:11
    #1

    Det är lite svårt när de är så små. Men att hålla i knävecken funkar ändå hyfsat. Kanske kan hålla med en hand där och en hand på huvudet om det är ostadigt. Det enda jag kan råda är att prova sig fram. Sen tycker jag du har rätt inställning, att kissa i blöja är inte "naturligt" däremot i potta, vask eller toalett... Å så blir dom ju så glada de små liven när de slipper kissa i blöjan. En del tycker man kan säga KSSS KSSS tex när de kissar. Så de känner igen ljud och kopplar situationen med det.

  • Äldre 15 Nov 14:24
    #2

    3v gammal nu och jag håller oftast upp bebisen över handfatet vid blöjbytet samtidigt som jag säger kssss kssss. Det kommer lite kiss vid ½-2/3 av tillfällena och har även kommit bajs vid ett par tillfällen. Nackdelen med det hela är ju att det inte känns så överdrivet fräsht med bajs i handfatet... Ni som gör så här, hur rengör ni handfatet?

    Jag har gjort rent med varmt vatten och en diskborste (samma som vi brukar använda för badrumsrengöring) men inget mer över den normala städningen. Borde man göra nått mer? Använda rengöringsmedel varannan kväll eller så kanske? Eller efter bajs?

  • Äldre 19 Nov 22:03
    #3

    Du kan ju ha en sprayflaska med rengöring om du tycker det känns ofräscht.... Men du ska ju inte äta i handfatet eller hur. Annars kan du ju hålla upp över en plasthink eller plastbunke som du bara använder till kiss och bajs.

  • Äldre 20 Nov 13:35
    #4
    PetraMunchen skrev 2013-11-19 22:03:27 följande:
    Du kan ju ha en sprayflaska med rengöring om du tycker det känns ofräscht.... Men du ska ju inte äta i handfatet eller hur. Annars kan du ju hålla upp över en plasthink eller plastbunke som du bara använder till kiss och bajs.
    Bebisen har börjat kännas lite stabilare i kroppen nu så jag har testat att sätta framför mig på toastolen och det funkar ok. Största problemet är att jag ju inte ser om det kommer nått kiss eller ej.

    När det gäller att inte äta i handfatet... Kan du upplysa vår 1a om det?
  • Äldre 26 Nov 09:46
    #5

    Lite skit rensar magen... Alla känner väl till tresekundersregeln eller? Skämt åsido. Barnen får nog i sig mer bakterier och elände på förskolan än de får av ett städat handfat som någon kissat eller bajsat i. Fast som sagt, plastbunke eller hink kan du ju också använda.

  • Äldre 14 Feb 22:06
    #6

    3,5 mån och vi kissar nästan alltid bebisen efter sömn. Skulle gissa på att det kommer nått i 90-95% av fallen. Fram tills nu har vi hållit upp över handfatet men det börjar bli tungt (7,3kg vid senaste vägningen) men idag köpte vi en potta på Ikea som förhoppningsvis kommer funka.

    Min nästa fråga till er är hur man gör med bajset? Jag vet när det kommer, ca 10-20 min efter att bebisen vaknar på morgonen, men med ett äldre syskon som ska ha frukost etc kan i inte slå rot på toan i 20 min... Ännu så länge är ju bebisen inte stadig nog för att sitta själv på pottan utan jag lär ju sitta med och stötta.

  • Äldre 14 Feb 23:56
    #7

    Bajs är ju nästan lättare än kiss. Man brukar märka när de börjar ta i. Första gångerna kanske du inte hinner direkt att springa till toan. Men prata med barnet om det hela och att ni ska gå och bajsa om ett litet tag. Barn förstår mer än du tror. Så småningom brukar dom anpassa sig lite och bajsa samtidigt som dom kissar. Ammar du kanske bajset är lite halvlöst också så då tar det ju inte så lång tid med själva bajsandet. Kul att höra att det går så bra i alla fall. Som allt annat. Ta det lugnt, känn efter och stressa inte.

  • Äldre 15 Feb 19:49
    #8

    Ja, det är jättekul att det går framåt. Praktiskt oxå om man glömt blöjorna hemma (som jag gjorde när vi var till ÖF för ett par veckor sen)

    Det mest imponerande är att ibland verkar bebisen vakna på natten för att kissa. Inatt bytte i blöja när jag la mig vid 22 sen vaknade bebisen vid 06 och kissade en smärre flod (för att vara 3,5 mån).  Jag byter blöja tidigt men inte ens jag tyckte att blöjan var blöt nog för att bytas vid 6 så den åkte på igen och var inte ens tung när vi gick upp ett par timmar senare Jag håller tummarna för att det fortsätter så

    Det enda tråkiga är att när folk fattar vad man gör får man ofta kommentarer som går ut på att man stressar barnet till något som det inte är redo för. Man skulle ju kunna tro att i hotar bebisen med piska när vi i verkligheten bara ger bebisen ett alternativ till blöjan. Nån mer som får såna kommentarer? Hur hanterar ni dem? Jag tyckte det var så skönt när det inte längre var nått konstigt att stora tjejen ar blöjfri ...

  • Äldre 9 Mar 00:48
    #9
    Det enda tråkiga är att när folk fattar vad man gör får man ofta kommentarer som går ut på att man stressar barnet till något som det inte är redo för. Man skulle ju kunna tro att i hotar bebisen med piska när vi i verkligheten bara ger bebisen ett alternativ till blöjan. Nån mer som får såna kommentarer? Hur hanterar ni dem? Jag tyckte det var så skönt när det inte längre var nått konstigt att stora tjejen ar blöjfri ...
    Vi fik en son för 3 veckor sedan. När hann var 1 vecka började jag hälla honom in över tvättställe, när hann  hade sovit eller ätit. Funkade 2 av 10 gånger dom första dagarna. I dag har jag försökt 5 gånger och fått jackpot varje gång. Tänkte försöka på natten också när han har ätit. 

    Upplever precis som du, att dom flesta ät väldigt negativa när man berättar om detta. Jag kan nu bara se det positiva i att barnen slipper kissa och bajsa i blöjan så tidigt som möjligt. Kanske det beror på att dom är bittra för att dom har byt blöjor i 3 år när dom nu kan se att dom kunde ha slutat efter ett år :)

  • Äldre 9 Mar 07:46
    #10

    Det har varit många kommentarer åt hållet "VI stressar inte barnen" (till skillnad från oss då som självklart kör traditionell potträning på en 2månaders eller ännu hellre står över barnet med en piska ). Nån gång har jag fått höra att det är en bra idé men att det skulle inte funkat på XX eftersom hen bara gick omkring och småskvätte upp i 3årsåldern.

    En jobbig grej är att Lillfisen har börjat vakna kissnödig på natten för att sen ta en evighet på sig att somna om. Mindre kul när man även har ett större syskon att ta hand om

Svar på tråden ECa en nyföding, hur gör man?