• Anonym (Kört nu?)
    Äldre 18 Nov 19:17
    5588 visningar
    19 svar
    19
    5588

    Jag fick ingen spruta efter aborten!

    Jag vet inte vad min blodgrupp är och inte heller vad mannens blodgrupp är. När jag gjorde en abort för 15 år sen så vet jag att dom inte frågade och absolut inte kunde ha vetat vad min sambos blodgrupp var för han har aldrig bott i Sverige. Jag fick ingen spruta och jag vet att man tydligen ska få det om man har vissa blodgrupper. Betyder det att jag kanske inte kan få barn i dagsläget för att jag inte fick den där sprutan som jag kanske borde ha fått?

  • Svar på tråden Jag fick ingen spruta efter aborten!
  • Anonym (no!)
    Äldre 18 Nov 19:19
    #1

    Ingen operation görs utan att man blodgrupperar, så du kan andas ut, för du är således Rh+ och behöver ingen spruta.

  • Anonym (Kört nu?) Trådstartaren
    Äldre 18 Nov 19:21
    #2
    Anonym (no!) skrev 2013-11-18 19:19:48 följande:
    Ingen operation görs utan att man blodgrupperar, så du kan andas ut, för du är således Rh+ och behöver ingen spruta.
    Jag förstår. Så dom gick enbart på min blodgrupp och behövde inte nysta i det något mer pga att jag tydligen måste vara RH+ då?
  • Äldre 18 Nov 19:22
    #3

    Nej det betyder det inte. Det är väl den där sprutan som rhesusnegativa ska ha som du menar antar jag.
    Kan inte se vad mannens blodgrupp ska ha med det hela att göra. Är du inte rhesus- (ca 15% av alla svenskar är det)så behöver du inte oroa dig alls. 

  • Anonym (SSK)
    Äldre 19 Nov 05:48
    #4
    Anonym (no!) skrev 2013-11-18 19:19:48 följande:
    Ingen operation görs utan att man blodgrupperar, så du kan andas ut, för du är således Rh+ och behöver ingen spruta.
    Så är det inte alls, vid lättare ingrepp blodgruperar man inte. 
  • Anonym (inte jag heller­)
    Äldre 19 Nov 10:28
    #5

    Jag har gjort två aborter för 16 respektive 14år sedan. Jag fick heller aldrig någon spruta efter det.  Men jag fick en dotter för 8 år sedan och är idag gravid och vet nu att jag är rh+. Jag tror de kollar det på något sätt.

  • Anonym (rh neg)
    Äldre 19 Nov 11:52
    #6

    Jag är rh- och har gjort en abort samt fått en son. Dom kollar upp det innan aborten och är du rh + så får du ingen spruta för du behöver det inte. Bara de kvinnor som är negativa som får. Det spelar ingen roll vilken blodgrupp mannen har utan dom går bara på din

  • Anonym (no!)
    Äldre 19 Nov 19:51
    #7
    Anonym (SSK) skrev 2013-11-19 05:48:38 följande:
    Så är det inte alls, vid lättare ingrepp blodgruperar man inte. 
    Jo då, inför en operation gör man det om en transfusion skulle behövas!
  • Anonym (SSK)
    Äldre 19 Nov 21:54
    #8
    Anonym (no!) skrev 2013-11-19 19:51:05 följande:
    Jo då, inför en operation gör man det om en transfusion skulle behövas!
    Jag menar att man rutinmässigt inför op inte blodgrupperar allt som ska opereras. Vid tex en fingeroperation behövs ingen blodgruppering.
  • Anonym (no!)
    Äldre 19 Nov 22:43
    #9
    Anonym (SSK) skrev 2013-11-19 21:54:14 följande:
    Jag menar att man rutinmässigt inför op inte blodgrupperar allt som ska opereras. Vid tex en fingeroperation behövs ingen blodgruppering.
    Dock alltid vid narkos och operationer med blödningsrisk. En kirurgisk abort är både och.
  • Anonym (SSK)
    Äldre 20 Nov 10:40
    #10
    Anonym (no!) skrev 2013-11-19 22:43:04 följande:
    Dock alltid vid narkos och operationer med blödningsrisk. En kirurgisk abort är både och.
    Jag är op-ssk, och alla operationer med narkos kräver inte blodgrupp innan, tex en handledsoperation eller artroskopi. Vid skrapningar görs det däremot.
  • Anonym (no!)
    Äldre 20 Nov 12:58
    #11
    Anonym (SSK) skrev 2013-11-20 10:40:58 följande:
    Jag är op-ssk, och alla operationer med narkos kräver inte blodgrupp innan, tex en handledsoperation eller artroskopi. Vid skrapningar görs det däremot.
    Varför slutar det alltid med att man pratar om vad man har för utbildning? Vill du att jag ska säga att du har rätt? Du tog ju just exempel på operationer som är helt irrelevanta för sammanhanget. Jag är inte op-ssk eller dito anestesi, utan jobbar med något annat, så du har säkert rätt i att man inför en artroskopi inte alltid göra blodgruppering, vilket jag kan tycka att man borde, eftersom det föreligger risker även vid sådana ingrepp. Agree to disagree?
  • Anonym (SSK)
    Äldre 21 Nov 10:28
    #12
    Anonym (no!) skrev 2013-11-20 12:58:53 följande:
    Varför slutar det alltid med att man pratar om vad man har för utbildning? Vill du att jag ska säga att du har rätt? Du tog ju just exempel på operationer som är helt irrelevanta för sammanhanget. Jag är inte op-ssk eller dito anestesi, utan jobbar med något annat, så du har säkert rätt i att man inför en artroskopi inte alltid göra blodgruppering, vilket jag kan tycka att man borde, eftersom det föreligger risker även vid sådana ingrepp. Agree to disagree?
    Därför att det ÄR relevant att styrka sina påståenden. Och nej, det är ingen risk för stor blödning vid en artroskopi. 
  • Anonym (no!)
    Äldre 21 Nov 12:04
    #13
    Anonym (SSK) skrev 2013-11-21 10:28:37 följande:
    Därför att det ÄR relevant att styrka sina påståenden. Och nej, det är ingen risk för stor blödning vid en artroskopi. 
    I vissa leder, jo. Det handlar om att man går in nära stora kärl. Vill du ha ett exempel, eller tror du mig ändå?
  • Anonym (SSK)
    Äldre 21 Nov 22:27
    #14
    Anonym (no!) skrev 2013-11-21 12:04:15 följande:
    I vissa leder, jo. Det handlar om att man går in nära stora kärl. Vill du ha ett exempel, eller tror du mig ändå?
    Berätta gärna, men jag undrar varifrån du får dina påståenden när du inte jobbar i vården. 
  • Anonym (no!)
    Äldre 22 Nov 07:37
    #15
    Anonym (SSK) skrev 2013-11-21 22:27:17 följande:
    Berätta gärna, men jag undrar varifrån du får dina påståenden när du inte jobbar i vården. 
    Vi är så off topic i denna tråd, men vid artroskopi i käkleden är man i närheten av stora kärl och detta vet jag pga att jag utför ingreppen.
  • Äldre 26 Nov 19:16
    #16

    Det betyder att du inte kommer ha några problem att få barn i framtiden sprutan får man för att man har en blodgrupp som stöter bort barnet ifrån livmodern detta berättar dem för dem som får sprutan

  • Anonym (Li)
    Äldre 26 Nov 20:52
    #17

    Va? Vad då för spruta? Varför skulle man få det efter en abort? Jag har inte gjort abort men däremot medicinskt avbrytande vid MA. Hörde aldrig ett knyst om någon RH-spruta. Borde jag ha gjort det?

  • Äldre 26 Nov 21:19
    #18

    Jag är RH negativ. Gjorde iof medicinsk abort väldigt tidigt i graviditeten men när jag frågade om Anti-D sprutan fick jag höra att det inte fanns någon risk för immunisering vid abort tidigt i graviditeten...

  • Äldre 26 Nov 21:21
    #19
    Viimsan skrev 2017-11-26 21:19:05 följande:

    Jag är RH negativ. Gjorde iof medicinsk abort väldigt tidigt i graviditeten men när jag frågade om Anti-D sprutan fick jag höra att det inte fanns någon risk för immunisering vid abort tidigt i graviditeten...


    Kan ju även berätta att jag fött en helt frisk Rh positiv pojke utan tecken på immunisering efter det
Svar på tråden Jag fick ingen spruta efter aborten!