• Limalie

    Gravida efter IVF November 2013

    Här kan vi som gjort IVF i november och fått Plus samlas och prata om allt mellan himmel och jord Glad

    Välkomna! Solig

  • Svar på tråden Gravida efter IVF November 2013
  • Zaida87

    Gina43, hur länge sen va det du sluta med vaggisarna? Jag håller på att trappa ner, först tog jag 3/dag o i veckan tagit 2, och idag ska jag bara ta 1 på kvällen. Tills måndag när jag ska sluta. Ska verkligen bli härligt att slippa kladdet!! Men tillika är jag nervös att nått ska hända när jag slutar med dom :( går in i vecka 10(!) på måndag (9+0). Så man tycker ju att kroppen ha börjat producera saker o ting själv nu.. Jag vaknar också oftast tidigt o är kissnödig, o svårt att somna om.. På tal om vitaminer så tar jag ACO gravid.

  • Zaida87

    Hur tänker ni kring träning och graviditet? Själv tränar jag mycket styrketräning i vanliga fall,men vid förra o denna överföring, så har jag typ lagt ner helt tills jag sku veta om jag har nått i magen elr inte. Första veckor va jag förkyld så jag kunde inte göra nått, o nu de senaste veckorna har jag inte vågat komma igång riktigt. Vilket har resultera i att jag ÄTIT O ÄTIT men inte tränat, haha fy fan!:p Känns som jag blivit en mjuk gummiboll.. Idag va jag iväg t gymmet och träningsbyxorna kändes tighta o så var d nå vingar som puta över kanten,.. Håhå. Dags att komma igång igen, för det gör nog bara kroppen gott att träna;)

  • Limalie

    zaida: Duktiga du som tränar jag är så lat, men jag rör mig mycket ändå men mer promenader osv. Har hund som kräver mycket samt går mycket i jobbet.
    Det får räcka för mig. Fast skulle nog behöva träna mer för min kondis är inte bra, särskilt inte nu under graviditeten


    Sitter och tittar på min bild från vulet igår, vet någon vad det är som hänger ner från embryot till gulesäcken? haha..om nån fattar, ser ut som en sträng eller nått? Det är väll inte navelsträngen? Eller hur får den näring från gulesäcken liksom?Kanske bara är vatten som jag ser.

  • sesanka

    Hmm nu lär ni mer eller mindre idiot förklara mig men jag har en hel flyttkartong med mamma kläder nere i källaren sedan några år tillbaka. Har köpt en del på tradera och både köpt och bytt till mig kläder via fb's olika köp/byt/sälj sidor. Har tre  flyttkartonger med könsneutrala babykläder och det mesta som behövs i pryl väg. Vagn nr 4 står redan i sovrummet sedan maj i år och väntar. Familj och vänner har varit oroliga och tyckt att jag stressar på och vad händer om ni inte får barn? Jag ser det så här, det som är menat att ske kommer att hända förr eller senare. Blir det en bebis så behöver jag inte lägga ut en enda krona på prylar och blir det ingen bebis så kan jag sälja dom och få pengarna tillbaka. Jag tänker inte sitta som en galning och klappa på sakerna :p

    Tränar gör jag inte, har ett heltidsjobb och ett extra jobb och orken finns inte. Jag äter apotekets gravid vitaminer som ger mig hela dagsbehovet av vitaminer och mineraler. Försöker klämma i mig minst en frukt per dag vilket jag annars aldrig äter. Ska trappa ner med jobb sen när vi ser hur graviditeten fortskrider och då tänkte jag börja med gravidyoga :)

    Sen när det börjar bli dags för er att satsa på barnvagn så rekommenderar jag er att gå med i fb's grupp barnvagnar. Där har jag lärt mig oerhört mycket om de olika märkena och att andra bra råd och tipps tex mögel är livsfarligt för barn.

    Hoppas alla får en jätte mysig helg och jul, ta det lugnt i julstressen :)

  • Gina43
    Zaida87 skrev 2013-12-21 16:19:44 följande:
    Gina43, hur länge sen va det du sluta med vaggisarna? Jag håller på att trappa ner, först tog jag 3/dag o i veckan tagit 2, och idag ska jag bara ta 1 på kvällen. Tills måndag när jag ska sluta. Ska verkligen bli härligt att slippa kladdet!! Men tillika är jag nervös att nått ska hända när jag slutar med dom :( går in i vecka 10(!) på måndag (9+0). Så man tycker ju att kroppen ha börjat producera saker o ting själv nu.. Jag vaknar också oftast tidigt o är kissnödig, o svårt att somna om.. På tal om vitaminer så tar jag ACO gravid.
    På min klinik sa man att det var viktigt att jag fortsatte med vaggisarna fram till TD, sedan kunde jag sluta med dem. Så blev det också. En tanke jag hade var att fortsätta med dem tills paketet tog slut, men så kände jag "but why?" om kliniken inte ens sa att jag skulle det. Det kommer säkert att gå bra när du slutar med Lutinuset! Jag trappade ju inte ens ned.. undrar varför det är så olika, om det beror på kliniken eller om det är individbaserat?

    När jag slutade med Lutinus var det äntligen slut på "fultroseperioden". Äntligen fintrosor igen! Solig
  • Gina43
    sesanka skrev 2013-12-22 01:31:54 följande:
    Hmm nu lär ni mer eller mindre idiot förklara mig men jag har en hel flyttkartong med mamma kläder nere i källaren sedan några år tillbaka. Har köpt en del på tradera och både köpt och bytt till mig kläder via fb's olika köp/byt/sälj sidor. Har tre  flyttkartonger med könsneutrala babykläder och det mesta som behövs i pryl väg. Vagn nr 4 står redan i sovrummet sedan maj i år och väntar. Familj och vänner har varit oroliga och tyckt att jag stressar på och vad händer om ni inte får barn? [...]
    Jag hade ju inte vågat göra det själv, särskilt inte med tanke på att min man och jag har flyttat så ofta de senaste åren (mellan länder och städer). För varje flytt har vi kunnat konstatera att prylberget vuxit (dock inga baby-grejer hittills).

    Jag är visserligen sugen på att börja sticka baby kläder nu.  Det finns så mycket fint att göra! Mamma kommer nog också att sticka en del tror jag, på sikt. Just nu väntar jag in VUL och bekräftelse på att det finns ett pickande hjärta där inne. Skulle i och för sig kunna ge bort till kollegor och vänner i värsta fall.

    Vi har faktiskt en babyboom på jobbet. När vi fick beskedet att vi inte kunde få barn på naturlig väg (ett riktigt sorgebesked) var det redan ett par helt nyblivna föräldrar och fem kvinnor med fina bulor + ett par män som skulle få första eller andra barnet. En massa babysnack på lunchrasterna. Sedan dess har det tillkommit ett par som också väntar tillökning. Och på senare tid tre vänner som plötsligt meddelar "vi väntar barn!". Då var vi mitt uppe i IVF-behandlingen. Man är förstås inte missunnsam, men när deras lycka ligger så nära ens egen sorg blir det en psykisk press. Så nu hoppas jag verkligen att det ska gå bra för oss. 
  • Zaida87

    Gina43; När jag gjorde IVF (ET) första gången i våras så fick jag samma instruktioner som dig, att ta dom tills TD. Men denna gång (2a IVF, FET), sa dom att eftersom jag fick missfall förra gången skulle jag fortsätta ta dom till v.9+0. Så det är väl därför jag är lite extra nojig, när jag har det tidigare mf i bagaget. Jag blir faktiskt lite irriterad på mig själv att jag inte kan njuta av denna graviditet, fastän vi fick se ett tickande hjärta på första vul!

  • Limalie

    sesanka: oj, så hade jag inte vågat göra men alla är ju olika Glad däremot har vi en hel del "klart" i babyväg egentligen som vi får av syrran. Vi kommer få spjälsängen,deras vagn som de inte behöver längre och kläder och annat.
    Har även fått lite mammakläder av henne som jag iofs haft legat här hemma i typ 2 år

    Idag har jag haft massor av molvärk igen, känns verkligen som det växer rejält där inne, vilket är en skön känsla. Samtidigt tänker jag fortfarnade på missfall så fort det gör lite ondare än normalt.

    Är lite som du zaida, blir irriterad på mig själv att jag inte njuter! Och då har jag ändå inte varit i samma sits som dig med mf tidigare.

    Kram på er tjejer och en riktigt God jul! Kommer väll vara inloggad lite på fl i jul men kommer jobba massor samt göra lite annat. Tomte

  • sesanka

    Funderar lite på Lutinusen och varför det är så olika bland klinikerna. Jag skulle testa mig 17/12 men gjorde det redan den 16/12 men jag väntade med att ringa till den 17/12. Jag frågade då om jag skulle fortsätta med Lutinusen tills de tog slut, hade två dagar (6 tabletter) kvar. Barnmorskan sa att man behöver bara ta dom fram tills test dagen och eftersom jag redan testat positivt dagen innan så behövde jag inte fortsätta. "Det skadar inte om du använder slut på alla men du måste inte eftersom du testat positivt". Slutade ta dom samma dag :) Väntar på att klockan ska bli åtta så jag kan ringa Uppsala, måste boka om tiden till vul.

    Kram på er! :)

Svar på tråden Gravida efter IVF November 2013