• Anonym (samba­nd)
    Äldre 28 Nov 10:02
    10625 visningar
    12 svar
    12
    10625

    Förklara ett samband USKA

    Läser omvårdnad och är nu inne på psykiatri 1.
    Jag ska förklara sambandet mellan evidensbaserad kunskap och god vård.
    MEN, hur förklarar man ett samband?? Det står helt still.

    Någon som har ett exempel?

    Jag vill alltså inte ha svar på "hur man förklarar sambandet mellan evidensbaserad kunskap och god vård" utan bara hur man förklarar ett samband.

  • Svar på tråden Förklara ett samband USKA
  • Anonym (Lisen­)
    Äldre 28 Nov 10:03
    #1

    Att något får en följd.
    Att det finns en påverkan, att något man gör kan påverka ett utfall i slutändan.

  • Äldre 28 Nov 10:16
    #2

    Att jag gör det här för jag vet att det kommer hjälpa patienten... Men jag blir lite rädd som patient att du inte förstår vad som menas.

  • Anonym (Lisen­)
    Äldre 28 Nov 11:01
    #3
    lightfish skrev 2013-11-28 10:16:05 följande:
    Att jag gör det här för jag vet att det kommer hjälpa patienten... Men jag blir lite rädd som patient att du inte förstår vad som menas.
  • Litet My
    Äldre 28 Nov 11:05
    #4

    Vad taskiga ni är, TS STUDERAR, varför skall man kunna allt innan man är färdigutbildad? Då är ju liksom inte utbildning till någon nytta alls.

  • Anonym (Lisen­)
    Äldre 28 Nov 11:11
    #5
    Litet My skrev 2013-11-28 11:05:50 följande:
    Vad taskiga ni är, TS STUDERAR, varför skall man kunna allt innan man är färdigutbildad? Då är ju liksom inte utbildning till någon nytta alls.

    Taskiga? Det är väl inte taskigt att förutsätta att en person, även en som studerar, ska förstå vad ett samband är för något. Orsak och verkan?
  • Litet My
    Äldre 28 Nov 11:15
    #6
    Anonym (Lisen) skrev 2013-11-28 11:11:31 följande:

    Taskiga? Det är väl inte taskigt att förutsätta att en person, även en som studerar, ska förstå vad ett samband är för något. Orsak och verkan?
    Jag tror det var mer frågan hon inte förstod, inte att hon inte skulle veta vad orsak och verkan är.
  • Äldre 28 Nov 11:16
    #7

    Samband mellan god vård och evidensbaserad vård är att man använder sig av den vården som är bäst tillkämpad enligt den tillgängliga forskningen som finns inom området. Alltså att den vården som man ger är beprövad och bra.

  • Anonym (samba­nd) Trådstartaren
    Äldre 28 Nov 11:51
    #8
    lightfish skrev 2013-11-28 10:16:05 följande:
    Att jag gör det här för jag vet att det kommer hjälpa patienten... Men jag blir lite rädd som patient att du inte förstår vad som menas.

    Blir du rädd för att jag inte kan förklara ett samband?


    Jag vet både vad god vård/omvårdnad innebär och evidensbaserad kunskap.


    Men vi får hoppas att du slipper träffa mig i framtiden :)

  • Anonym (samba­nd) Trådstartaren
    Äldre 28 Nov 11:51
    #9

    Tack så mycket för alla svar som hjälpte :)

  • Äldre 16 Mar 20:05
    #10

    vad betyder och innebär evidensbaserad kunskap

  • Litet My
    Äldre 16 Mar 20:51
    #11

    Det engelska ordet för vetenskapliga bevis eller belägg, evidence, har gett namn åt en inriktning som på svenska kallas evidensbaserad vård. På engelska används termerna EBM (evidence-based medicine) och EBHC (evidence-based health care).Evidensbaserad vård betyder helt enkelt en medveten och systematisk strävan att bygga vården på bästa möjliga vetenskapliga grund (evidens) - något som sedan länge har stöd till exempel i svensk lag. Många som jobbar i vården tycker att detta är en självklarhet.

  • Anonym (tänke­r högt)
    Äldre 16 Mar 21:41
    #12

    Hej ts, nu bara pratar jag rakt ut, utan censur, och jag är inte i vården utan har studerat idéhistoria och haft vänner på psykiatrisk avdelning mm, så du får ta mitt svar som sådant lite fritt "flum": 

    Nu tänker jag på psykiatri: ett område som är komplext och som länge var väldigt beroende av förklarande teorier som inte är så lätt bevisade och inte så lätta att motbevisa heller. tex Freuds idé om Oidipuskomplexet, tankar om att störd moderskontakt i barnaåren ger problem senare i livet mm. 

    Det här , och andra, betydligt modernare tankar också , är ju teorier som inte heller utmynnar i någon självklar behandlingsplan. Brutna ben kan gipsas men ingen kan tas tillbaka till sin barndom. Då är god vård och omvårdnad verkligen avhängigt av att metoderna är beprövade, oavsett hur de förhåller sig till olika teorier om hur problemet uppstod. 

    Jag tänker helt enkelt att särskilt på ett fält där orsaken till ett lidande är så dunkelt, behöver man superfokusera på hur patienten tar emot vården och hur hen kan delta i den i samarbete med sina vårdgivare. Då behöver man ju som vårdgivare veta mycket om vad som fungerat på andra, verkliga patienter. Orsakerna bakom lidandet är egentligen mindre viktiga i härochnupåavdelningen-situationen. 

Svar på tråden Förklara ett samband USKA