• Äldre 5 Dec 10:49
    24380 visningar
    145 svar
    145
    24380

    Vintråden

    Jag har alltid haft en passion för mat och vin, att hitta den perfekt kombinationen med dryck och mat kan få mig att göra volter. Jag tyckte det behövdes en ordentlig vintråd här så här har vi den nu, ska ni diskutera vin, tipsa, få svar på frågor angående druvor etc så är jag här för er!

    Jag själv har jobbat på flera restauranger i Stockholm och har gått en hel del olika vinkurser. Vin för mig ska inte vara komplicerat och det är det inte, många försvårar det bara. Och de bästa vinerna jag har druckit har jag fått tipsade till mig, det är ju så det ofta går till. Så tipsa mig gärna om era favoritviner, vardagsviner, you name it! 

    Tänkte att jag börjar med två frågor: Vad för vin drack du senast? Och vad fick dig att köpa det?

  • Svar på tråden Vintråden
  • Äldre 5 Dec 11:03
    #1

    Åh! Äntligen en tråd i helt min smak! :D 

    Som svar på dina frågor så drack jag senast en flaska som heter Selvarossa, Salice Salentino. (Var tvungen att kolla upp på systemets sida ;P) Det är lite av mitt husvin som jag brukar ha hemma, funkar bra i mat och som vardagsvin. Inte så fancy men vem behöver det. Och vad som fick mig att köpa det var ju exakt som du säger ett tips av min kära mor =) 

  • Äldre 5 Dec 11:09
    #2

    Vin och ost är det bästa jag vet! Jag kommer inte ihåg vad jag drack senast men ska nog springa iväg och köpa någon flaska senare idag, kan berätta då vad jag köpte ! La till den här tråden till mina favoriter !

  • Äldre 5 Dec 11:11
    #3
    glasklara skrev 2013-12-05 11:03:59 följande:
    Åh! Äntligen en tråd i helt min smak! :D 

    Som svar på dina frågor så drack jag senast en flaska som heter Selvarossa, Salice Salentino. (Var tvungen att kolla upp på systemets sida ;P) Det är lite av mitt husvin som jag brukar ha hemma, funkar bra i mat och som vardagsvin. Inte så fancy men vem behöver det. Och vad som fick mig att köpa det var ju exakt som du säger ett tips av min kära mor =) 
    Vad kul! Jag misstänkte att det finns fler än mig som delar vinintresset här. Just den flaskan du nämner har jag inte testat ännu, men nu verkar det vara hög tid då det trots allt fortfarande är vardag och allt. ;)
  • MrRed
    Äldre 5 Dec 11:20
    #4

    Just nu är det Amaroneviner som gäller och en som har blivit något av en favorit är Amarone Classico (Ca Montini) vilket även var den senaste inköpta. Köper gärna även den inte helt ovanliga Turning Leaf som så många andra men den är verkligen prisvärd i det segmentet. Samt att det är Zinfandel.

  • Äldre 5 Dec 11:33
    #5
    MrRed skrev 2013-12-05 11:20:45 följande:
    Just nu är det Amaroneviner som gäller och en som har blivit något av en favorit är Amarone Classico (Ca Montini) vilket även var den senaste inköpta. Köper gärna även den inte helt ovanliga Turning Leaf som så många andra men den är verkligen prisvärd i det segmentet. Samt att det är Zinfandel.
    Amarone brukar jag lyxa till det med ibland, får nog bli en sån flaska i helgen. Vad är det för druvor i Amarone? Zinfandel?
  • Matild­et
    Äldre 5 Dec 11:36
    #6

    Sött, halvtorrt vitt vin är det jag oftast dricker. Just för att det passar till mycket och är det enda vinsorten jag inte gör grimaser avFlört
    Har 2 favoriter där, Tre Apor och Diamant. 


    Abso-fucking-lutely.
  • Äldre 5 Dec 11:40
    #7

    Lägger till tråden! 

    Jag har ett vin som alltid fungerar att ge bort eller ha som basic vin. Penfolds Koonunga Hill.  

    Amaroneviner i all ära, supergott, men det är kul att hitta annat och få lite olika smaker :)


    Mamma till underbara Meja
  • Äldre 5 Dec 11:58
    #8
    candyheart skrev 2013-12-05 11:40:51 följande:
    Lägger till tråden! 

    Jag har ett vin som alltid fungerar att ge bort eller ha som basic vin. Penfolds Koonunga Hill.  

    Amaroneviner i all ära, supergott, men det är kul att hitta annat och få lite olika smaker :)
    Det har jag druckit! Mycket gott, kommer från australien om jag inte minns helt fel?
  • MrRed
    Äldre 5 Dec 12:14
    #9
    Vickslick skrev 2013-12-05 11:33:05 följande:
    Amarone brukar jag lyxa till det med ibland, får nog bli en sån flaska i helgen. Vad är det för druvor i Amarone? Zinfandel?
    Nej, Amarone (som uteslutande kommer från Italien) domineras av Corvina-druvan. Zinfandel är från Kalifornien (dock sägs det att Primitivo-druvan är densamma som Zinfandel).
  • Äldre 5 Dec 13:23
    #10
    MrRed skrev 2013-12-05 12:14:34 följande:
    Nej, Amarone (som uteslutande kommer från Italien) domineras av Corvina-druvan. Zinfandel är från Kalifornien (dock sägs det att Primitivo-druvan är densamma som Zinfandel).
    Jaha! Tack så mycket, här lär man sig saker direkt! Kanske kan bli en liten vinkännare av mig tillslut.
Svar på tråden Vintråden