• Äldre 11 Dec 04:06
    74614 visningar
    152 svar
    152
    74614

    Barnkläder, vilka märken tycker ni har bäst kvalitét?

    Hej,

    jag köper en del barnkläder på Lindex/Kappahl/HM såklart eftersom det är lättillgängligt och billigt... Men tycker kvalitén är sådär... (Man får väl vad man betalar för. ;)

    I vilket fall, vilka är era bästa tips på barnkläder med bra kvalitét som håller form och färg mm efter mååånga tvättar. ;)

    Själv är nog favoriten hittills Geggamoja och i andra hand Villervalla, men jag har inte testat så många märken ännu.

  • Svar på tråden Barnkläder, vilka märken tycker ni har bäst kvalitét?
  • Äldre 11 Dec 14:49
    #81
    Monchichier skrev 2013-12-11 13:27:41 följande:

    Det kan ju också vara så att nypriset spelar roll? 


    Jag skulle inte vara beredd att betala 300kr för en begagnad pyjamas som kostar 200kr i butik.
    Men nu förvirrar du mig lite här, sa du inte precis att Tradera visst ger en ledtråd till vilken kvalitet plagg har?

    Okej, jag köper ditt argument, gäller det ytterkläder också?


    Jo, Tradera ger en ledtråd. Och själv har jag även de begagnade kläderna som stärker min åsikt.


  • Äldre 11 Dec 14:53
    #82
    Monchichier skrev 2013-12-11 13:58:45 följande:
    Jag tror du glömmer en viktig detalj här.
    För 10år sedan var skillnaden mellan POP och de vanliga klädbutikerna var ohyggligt mycket större för 10år sedan.
    Det händer väldigt mycket på 10år och alla butiker har ändrat koncept.

    Det jag är ute efter är hur kvaliteten i Polarns kläder skiljer sig idag. Om du köper en ny overall, i butik, idag. Hur mycket bättre i kvalitet är Polarns overall jämfört med Lindex, eller för den delen Coops overall som blev bäst i test förra året om jag inte missminner mig.
    Nej skillnaden är inte speciellt stor, de flesta tillverkar på samma ställen nu som då. Däremot är det dumt/meningslöst att jämföra med hur det var på 70-talet, då var kvaliteten fantastiskt mycket bättre.
  • Äldre 11 Dec 15:32
    #83
    Monchichier skrev 2013-12-11 13:58:45 följande:
    Jag tror du glömmer en viktig detalj här.För 10år sedan var skillnaden mellan POP och de vanliga klädbutikerna var ohyggligt mycket större för 10år sedan.Det händer väldigt mycket på 10år och alla butiker har ändrat koncept.Det jag är ute efter är hur kvaliteten i Polarns kläder skiljer sig idag. Om du köper en ny overall, i butik, idag. Hur mycket bättre i kvalitet är Polarns overall jämfört med Lindex, eller för den delen Coops overall som blev bäst i test förra året om jag inte missminner mig.

    Vi kan ta kläderna som jag köpte för 5 år sen då min första var nyfödd? Eller vänta, det finns nog inga hm kläder kvar av de faktiskt.... däremot drösar av pop kläder. de håller jag lovar o svär.
    I kinamockaskogen.....
  • Äldre 11 Dec 15:49
    #84
    Rocket Mania skrev 2013-12-11 14:53:07 följande:
    Nej skillnaden är inte speciellt stor, de flesta tillverkar på samma ställen nu som då. Däremot är det dumt/meningslöst att jämföra med hur det var på 70-talet, då var kvaliteten fantastiskt mycket bättre.
    De flesta tillverkar kanske på samma ställen, men inte med samma metoder eller samma material. POP använder sig dessutom av externa leverantörer och äger inga fabriker själva och har aldrig gjort. Vilket innebär att det verkligen inte alls behöver betyda att de tillverkar kläderna på samma ställen som för 10år sedan.
    Både POP och Lindex har bytt strategier, målgrupp osv så klyftan mellan dem är inte alls så stor som den har varit. Förutom att värderingarna i namnet fortfarande sitter kvar hos folk.

    Om du vill göra ett test, ta ett helt nytt POP plagg och använd det precis på samma sätt som de 10åriga plaggen. Håller de verkligen lika länge?
  • Äldre 11 Dec 15:52
    #85
    straw2008 skrev 2013-12-11 15:32:18 följande:

    Vi kan ta kläderna som jag köpte för 5 år sen då min första var nyfödd? Eller vänta, det finns nog inga hm kläder kvar av de faktiskt.... däremot drösar av pop kläder. de håller jag lovar o svär.
    Hur är det med Lindex och Kappahl? 
    Och är kläderna använda på samma sätt? Eller var det så att POP plaggen drogs på vid "finare" tillfällen och de gånger barnet satt i sandlådan var det i H&M kläder?

    Jag är inte skeptisk till att de håller, det jag är skeptisk till är att plaggen skulle ha märkbart högre kvalitet än tex Lindex, speciellt för att rättfärdiga det mycket högre priset.
  • Äldre 11 Dec 16:02
    #86
    Monchichier skrev 2013-12-11 15:52:50 följande:
    Hur är det med Lindex och Kappahl? 
    Och är kläderna använda på samma sätt? Eller var det så att POP plaggen drogs på vid "finare" tillfällen och de gånger barnet satt i sandlådan var det i H&M kläder?

    Jag är inte skeptisk till att de håller, det jag är skeptisk till är att plaggen skulle ha märkbart högre kvalitet än tex Lindex, speciellt för att rättfärdiga det mycket högre priset.
    Jag har slutat handla på HM/Lindex osv för att kläderna faktiskt håller såpass dåligt. Jeans som håller två veckor, vad är det för skräp? Andra jeans används i flera år.

    Här används alla kläder vid alla tillfällen, POP är sannerligen inga finkläder här utan allt som köps ska användas.
  • nozpa
    Äldre 11 Dec 16:02
    #87
    Monchichier skrev 2013-12-11 15:52:50 följande:
    Hur är det med Lindex och Kappahl? 
    Och är kläderna använda på samma sätt? Eller var det så att POP plaggen drogs på vid "finare" tillfällen och de gånger barnet satt i sandlådan var det i H&M kläder?

    Jag är inte skeptisk till att de håller, det jag är skeptisk till är att plaggen skulle ha märkbart högre kvalitet än tex Lindex, speciellt för att rättfärdiga det mycket högre priset.

    Newbiekollektionen tycker jag är kanon. Där har jag haft vissa plagg på båda barnen. Inget från h&m.
  • Kraftv­erk
    Äldre 11 Dec 17:21
    #88

    Jag har två större barn, och när jag tar fram kläder från dem som sladdisen ska ärva, så är det främst POP-kläder ser jag, det är oerhört få kläder från H&M och Lindex. Men ärligt talat beror det inte på att kvaliteten är överlägsen, utan att jag tyckte bäst om de kläderna, tyckte de var finast och det satt mest minnen i dem, så det var därför jag valde att spara dem.

    Ska jag vara lite mer objektiv så tycker jag inte att POP har någon särskilt fantastisk kvalitet, jag upplevde den nog lite bättre när första föddes, -00, men nu vet jag inte om jag tycker de är särskilt mycket bättre än övriga större kedjor.

    De kläder som ser riktigt fina ut efter en tids flitig användning hos oss är kläder som barnen har från Gant och Ralph Lauren. Sedan är ju prislappen därefter också förstås, men de används ofta - blir snabbt riktiga favoriter - och ser riktigt fina ut när de är urvuxna. Inga färger som har blekts eller fällt, inga kragar som blivit tråkiga eller sömmar som vridit sig.

  • Äldre 11 Dec 17:42
    #89
    Monchichier skrev 2013-12-11 15:52:50 följande:
    Hur är det med Lindex och Kappahl?  Och är kläderna använda på samma sätt? Eller var det så att POP plaggen drogs på vid "finare" tillfällen och de gånger barnet satt i sandlådan var det i H&M kläder? Jag är inte skeptisk till att de håller, det jag är skeptisk till är att plaggen skulle ha märkbart högre kvalitet än tex Lindex, speciellt för att rättfärdiga det mycket högre priset.

    Kläder upp till 92 användes endast hemma o under lika förhållanden. O jo i vårt fall är priset värt det. Ytterkläderna har superbra funktioner o passform!! Bara en sån sak att gummibandet under foten är fastsytt men det sitter även en knapp där så man kan sätta på nytt då de blir slitna, banden är gratis på pop !! Inga lösa trådar inget sladder eller snea sömmar tex. Många lappar att namna på tex. Alla dragkedjor muddar o snoddar håller för EVIGT typ!!
    I kinamockaskogen.....
  • Äldre 11 Dec 20:36
    #90

    Jag upplever att pop har bättre tygkvalitet, tyget är tätare, "tjockare" och mjukare jämfört med hm, kaxs etc. Färgerna håller längre. Jag gillar pops kvalitet men tycker att vissa plagg har gör många färger på samma gång. Dock har de ju ett brett utbud så jag ratar vissa och favoritar andra. Köpte en sparkdräkt på lindex nyligen i klar rosa färg. Den tappade typ all färg direkt och nu är det bara en blek rosa ton, jättetrist! Åhléns har fina barnkläder men inte då stort utbud.

Svar på tråden Barnkläder, vilka märken tycker ni har bäst kvalitét?