• Äldre 11 Dec 04:06
    74605 visningar
    152 svar
    152
    74605

    Barnkläder, vilka märken tycker ni har bäst kvalitét?

    Hej,

    jag köper en del barnkläder på Lindex/Kappahl/HM såklart eftersom det är lättillgängligt och billigt... Men tycker kvalitén är sådär... (Man får väl vad man betalar för. ;)

    I vilket fall, vilka är era bästa tips på barnkläder med bra kvalitét som håller form och färg mm efter mååånga tvättar. ;)

    Själv är nog favoriten hittills Geggamoja och i andra hand Villervalla, men jag har inte testat så många märken ännu.

  • Svar på tråden Barnkläder, vilka märken tycker ni har bäst kvalitét?
  • Äldre 13 Dec 09:08
    Erika1207 skrev 2013-12-12 22:47:37 följande:
    Sy kläder själv eller beställ hemmasytt , då vet ni vad ni får, allt är redan krympt så det håller längre, det är gjort med kärlek och inte underbetalads barn med bra kvalité :)

    Jag hade endast hemmasytt fram till ca 8 års ålder, syrran till 11 års ålder. OVeraller mössor väskor byxor tröjor ALLT ! Uppskattades INTE kan jag säga.
    I kinamockaskogen.....
  • Äldre 13 Dec 09:12
    straw2008 skrev 2013-12-13 09:07:15 följande:

    Jag tvättar våra molo på ullprogram i början, har alltid en förhoppning om att NU DENNA gången ska det funka !! Jag kan lägga upp lite bilder om folk verkligen inte förstår vad jag menar? Tvättar oxå sällan, bara om det finns stela fläckar eller luktar illa. Lakan o handdukar tvättar vi för sig.
    Står det 40° ska det inte tvättas på 30°.
  • Äldre 13 Dec 09:30
    Rocket Mania skrev 2013-12-13 09:12:17 följande:
    Står det 40° ska det inte tvättas på 30°.
    Vill du utveckla den lite?
    Varför kan man inte det?
  • Äldre 13 Dec 09:44
    Monchichier skrev 2013-12-13 09:30:23 följande:
    Vill du utveckla den lite?
    Varför kan man inte det?
    Klart du kan göra det. Du kan tvätta det i 95° också. Men står det märkt med 40° bör du tvätta det i 40°.
  • Äldre 13 Dec 09:54
    Monchichier skrev 2013-12-13 09:30:23 följande:
    Vill du utveckla den lite?
    Varför kan man inte det?
    Tydligen så är det inte säkert att färgen fixerar om man tvättar plagget för kallt, bäst är att följa instruktionen. Samma med pop som oftast ska tvättas i 60 grader, kan blöda om man tvättar i 40 grader. Jag gillade pop när min dotter var liten och det blev mycket kräks och bajs på kläderna.
  • Äldre 13 Dec 09:56
    Rocket Mania skrev 2013-12-13 09:44:32 följande:
    Klart du kan göra det. Du kan tvätta det i 95° också. Men står det märkt med 40° bör du tvätta det i 40°.
    För att?

    Jag ser det lite likadant som att man inte behöver köra i 50 bara för att skyltarna på vägen säger det.
    Är inte ett plagg smutsigt utan bara behöver fräschas upp, då tar jag antingen och hänger dem på luftning eller tvättar i 30. Oavsett vad som står på lappen (ja, inte handtvätt då)

    Det är liksom lönlöst, oekonomiskt och miljöovänligt att tvätta något i 60 bara för att det står så på lappen.
  • Äldre 13 Dec 09:59
    Bling1975 skrev 2013-12-13 09:54:01 följande:
    Tydligen så är det inte säkert att färgen fixerar om man tvättar plagget för kallt, bäst är att följa instruktionen. Samma med pop som oftast ska tvättas i 60 grader, kan blöda om man tvättar i 40 grader. Jag gillade pop när min dotter var liten och det blev mycket kräks och bajs på kläderna.
    Mhumm, och det är ett tecken på kvalitet?
    Bara man följer instruktionerna slaviskt så håller dem.
    Ska inte saker av kvalitet hålla för allt möjligt, även att bli tvättade i kallvatten?
  • Äldre 13 Dec 10:03

    Tycker Nova star , håller måttet bra , dyrt men lika fint hur mycket det än tvättas!

  • Äldre 13 Dec 10:04
    Rocket Mania skrev 2013-12-13 09:12:17 följande:
    Står det 40° ska det inte tvättas på 30°.

    Jag tvättar på ullprogrammed, dvs vagga, tempen ställer vi in individuellt. Hur du än vänder o vrider på det så är det inte vi som tvättat fel.
    I kinamockaskogen.....
  • Äldre 13 Dec 10:07
    Monchichier skrev 2013-12-13 09:59:22 följande:
    Mhumm, och det är ett tecken på kvalitet?Bara man följer instruktionerna slaviskt så håller dem.Ska inte saker av kvalitet hålla för allt möjligt, även att bli tvättade i kallvatten?

    Har man tvättat något "rätt" 5-10 gånger så håller det för även mildare temperaturer, det är min erfarenhet ia alla fall. Gällande att köra bil så visar ju skylten HÖGSTA tillåtna hastighet, i sthlm står alltid trafiken still vad det än står på skyltarna.
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Barnkläder, vilka märken tycker ni har bäst kvalitét?