• Sereena

    Barnkläder, vilka märken tycker ni har bäst kvalitét?

    Hej,

    jag köper en del barnkläder på Lindex/Kappahl/HM såklart eftersom det är lättillgängligt och billigt... Men tycker kvalitén är sådär... (Man får väl vad man betalar för. ;)

    I vilket fall, vilka är era bästa tips på barnkläder med bra kvalitét som håller form och färg mm efter mååånga tvättar. ;)

    Själv är nog favoriten hittills Geggamoja och i andra hand Villervalla, men jag har inte testat så många märken ännu.

  • Svar på tråden Barnkläder, vilka märken tycker ni har bäst kvalitét?
  • fluu

    Tycker att pop, småfolk, villervalla, nameit och oapip håller bra.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Bling1975
    Monchichier skrev 2013-12-13 09:59:22 följande:
    Mhumm, och det är ett tecken på kvalitet?
    Bara man följer instruktionerna slaviskt så håller dem.
    Ska inte saker av kvalitet hålla för allt möjligt, även att bli tvättade i kallvatten?
    Kvalitet är för mig mer än hur ömtåliga plaggen är i tvätten. Konstfibrer och starka fixermedel gör att färgerna tål omildare behandling (de brukar dock bli noppiga). Men jag föredrar bomull och andra naturmaterial samt så lite kemikalier som möjligt, men då blir det viktigare att följa tvättråden. Smaksak helt enkelt. Sedan är det ju som så många har sagt stora skillnader mellan olika färger, tryck och modeller även om man köper plaggen i samma affär.
  • Rocket Mania
    straw2008 skrev 2013-12-13 10:04:36 följande:

    Jag tvättar på ullprogrammed, dvs vagga, tempen ställer vi in individuellt. Hur du än vänder o vrider på det så är det inte vi som tvättat fel.
    Vagga är naturligtvis skonsammare, det var temperaturen jag frågade om.
    Monchichier skrev 2013-12-13 09:59:22 följande:
    Mhumm, och det är ett tecken på kvalitet?
    Bara man följer instruktionerna slaviskt så håller dem.
    Ska inte saker av kvalitet hålla för allt möjligt, även att bli tvättade i kallvatten?
    Är det ett tecken på dålig kvalitet att kläderna håller för högre temperatur? Som någon annan skrev fixeras färgen vid högre temp.
  • Veritaslux

    Kvalitet kan variera. Det är absolut inte så att "man får vad man betalar för". Idag har den mesta av tillverkningsindustrin flyttat till låglöneländer och nästan allt massproduceras, även märkeskläder. För 50 år sedan hade vi fortfarande textilindustri i småskalighet och då är det klart att det blir en annan sak.

    Det som till viss del är vägledande är materialen där dyrare plagg oftast, men inte alltid har bättre material. Mindre syntet i stickat (som blir noppigt) och mer high-tec i funktionsplaggen. Och visst kan det skilja lite i sömmar, kvalitet på tryck, etc, men skillnaden är knappast milsvid och man kan aldrig vara garanterad att det dyra är så himla bra (kolla bara overalltesterna där några lågprismärken alltid får bra betyg och vice versa!) 

    Som exempel har jag plagg från Katvig och Småfolk som hållit uselt i kvalitet. En tröja krympte och förlorade formen efter ett par tvättar, färgerna uttvättade och mattade. Småfolktröjan har hållit formen men trycket är väldigt uttvättat. Som jämförelse har jag ett gäng bastoppar från H&M som hållit både färg och form bättre!

    I alla fall: Jag tycker Pops skalkläder är av bra kvalitet. Deras vanliga kläder håller samma standard som det mesta, tycker jag. En bomullstopp kan hålla lika bra/dåligt som ett H&M-plagg. Anser jag.

    Jag köper det jag tycker är fint och handlar det om ytterkläder och skor brukar jag läsa tester för att avgöra kvalitet. I år blev det dock en chansning på overall så vi får se hur det blir. 


    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • klarabella87

    Polarn och Pyret är bästa kläderna tycker jag. Det bästa är att många av deras kläder är reglerbara i midjan, de går även oftast att vika ned i ärmar och benslut (alltefter barnet växer) Många plagg har min dotter haft i säkert 2 år ! Så, om man tänker så, så är ju inte en pyamas för 279 kr dyrt.. Fägerna är fina även efter många tvättar och knappt några noppor alls!

    Istället för en HM pyamas som hon kan kanske ha i ett halvt år och som sen är helt nopprig, urtvättad och krympt 1 storlek...

  • LillaostoraE

    Hej, Det här är en tråd som jag ska börja läsa! Alltid kul att läsa om andras upplevelser och åsikter om barnkläder. Själv har jag som mål att hitta kläder som både håller, är snygga och funktionella. Jag har två tjejer (en som är 6 månader och en som är 2,5 år) Om ni vill läsa om vad jag tycker och tänker samt se bilder på inköp mm så startade jag igår en blogg bloggombarnklader.wordpress.com/ Ni får jättegärna titta in där och komma med lite feedback.

  • clembke

    Vi köper ofta ett billigt märke men som jag tycker håller bra kvalitet. Det är Petter och Kajsa.

    Har tvättat dom ofta o mkt o de har hållit bra både i form o färg.

  • L1ndizz

    Gillar med Petter och Kajsa.

    Fast jag handlar överlag alla 3 barnens kläder på H&M och har alltid gjort. Hur nöjd som helst.

    Kanske något enstaka plagg som tappat färg/form men dom är lätträknade.

  • cosinus

    Ett material som verkar nästan omöjligt att misslyckas med är velour. Där har jag nog inte provat ett enda märke som jag inte varit nöjd med. Lindex tag 3 betala för 2 velourbyxor har vi hur många som helst.

    Annars tycker jag en del av polarns kläder är bra (men inte allt), house of lola har vi bara provat ett fåtal plagg men de har hållit bra i tvätten. Villervalla har också hållit bra av det jag provat. Meandi däremot tycker jag inte är strålande när det kommer till att behålla färgen, däremot inga noppor. Blingo har varit helt ok.

    Åhlens tycker jag tyvärr oftast inte har så fina kläder, men det jag köpt däremot har varit helt ok kvalitet.

  • Bobban01

    Mitt absolut hetaste tips är nya svenska varumärket Ossoami. Jag är helt såld på deras barnjeans. Herregud vilken skillnad mot alla de byxor jag köpt till mina barn (idag 4, 6 och 10 år) genom åren! Vi bor lite off och har ingen barnbutik som säljer deras jeans i vår närhet, men deras webshop www.ossoami.com är jättebra.

Svar på tråden Barnkläder, vilka märken tycker ni har bäst kvalitét?