• Äldre 3 Jan 00:19
    44159 visningar
    16 svar
    16
    44159

    huvudlöss, hjälp! bästa och snabbaste kuren

    Någon som kan ge svar på vilken bästa och gärna snabb/enkel kur för huvudlöss?

    Obs!! Mycket håröm samt tjockt långt hår!!


  • Svar på tråden huvudlöss, hjälp! bästa och snabbaste kuren
  • Äldre 3 Jan 00:41
    #1

    Jag använde linicin sist. Finns som både schampoo och medel.

    Jag körde i lusschampoo, lät det sitta i sin verkningstid, sedan körde jag vanligt schampoo och balsam, borstade med en vanlig hårborste (köpte en ny & kastade den gamla) och sedan med luskam.

  • Äldre 3 Jan 00:41
    #2

    Jag har också långt och tjockt hår. Är dock inte extremt håröm.

  • Äldre 3 Jan 01:35
    #3

    Vi hade en omgång i våras - två barn och höggravid mamma. Vi använde linicin och kammade. Blev av med dem enligt instruktion.

  • Äldre 3 Jan 01:42
    #4

    Vinäger och listerine eller annat starkt mintmedel funkade för oss. Och kamning på det.

  • Äldre 3 Jan 02:48
    #5

    Efter tredje gången med löss under hösten (!!!!) så köpte vi en speciell luskam på hälsokost för 300kr och först efter kamning med den blev vi av med lössen helt. Vi körde med lusmedel de första gångerna enligt noga instruktioner och kammade sedan med enkel luskam från apoteket, trots detta så dödas INTE äggen som sitter fast i håret. Men med den dyra merallkammen så försvinner och dödas både ägg och löss. Och det var riktigt skönt att inte behöva tvätta håret med lusmedel utan endast kamma. Barnrn här har jättetjockt hår.

  • Litet My
    Äldre 3 Jan 05:50
    #6

    Glöm inte att en ordentlig/bra luskam hjälper mer än alla preparat i världen (sägs det).

    Vi kammar igenom 1 gång i veckan såhär i "lustider" därför hinner vi "ta dem" innan de blivit så många.

  • Litet My
    Äldre 3 Jan 05:52
    #7
    supersötasilversara skrev 2014-01-03 02:48:00 följande:
    Efter tredje gången med löss under hösten (!!!!) så köpte vi en speciell luskam på hälsokost för 300kr och först efter kamning med den blev vi av med lössen helt. Vi körde med lusmedel de första gångerna enligt noga instruktioner och kammade sedan med enkel luskam från apoteket, trots detta så dödas INTE äggen som sitter fast i håret. Men med den dyra merallkammen så försvinner och dödas både ägg och löss. Och det var riktigt skönt att inte behöva tvätta håret med lusmedel utan endast kamma. Barnrn här har jättetjockt hår.
    Vist är det skönt att slippa, har också långt och tjock hår som blir rena katastrofen av div preparat och behandlingar. Var tvärsäker på att jag fick klippa av det när ena barnet kom hem med löss (min pappa helsnaggade mig när jag gick i 5:an eftersom det aldrig skulle gå att kamma) skönt att det visst gick att lösa med metallkam.
  • Äldre 3 Jan 09:17
    #8

    Supersöta.. - var de nitfree luskam du köpte? Var glad om ni bara hade tre ggrni höstas.. Ja har 3 tjejer som fick de allt från 2 till 5 ggr var.. I omgångar. Blev gaaaalen! Beställde en nitfree på nätet, fick hem den igår. Har läst ENBART positiv kritik om de så..

  • Äldre 3 Jan 09:25
    #9

    Nitfree har vi. Körde linicin och så kammade noga med nitfree. Vi blev alla tre lusfria.

  • Äldre 3 Jan 10:10
    #10

    Men man ska väl inte behöva lusmedel om man använder den kammen?

  • Äldre 3 Jan 14:18
    #11
    Frögurka skrev 2014-01-03 10:10:41 följande:
    Men man ska väl inte behöva lusmedel om man använder den kammen?
    Nej, men då får man nog dras med dem längre. Jag ville bli av med eländet snabbast möjligt och lusmedel utan insektsgift tycker jag känns helt ok. Att de levande lössen kvävs innan man kammar underlättar ju det hela. Missar man någon så kan de inte lägga nya ägg.
  • Äldre 4 Jan 16:52
    #12
    Frögurka skrev 2014-01-03 09:17:08 följande:
    Supersöta.. - var de nitfree luskam du köpte? Var glad om ni bara hade tre ggrni höstas.. Ja har 3 tjejer som fick de allt från 2 till 5 ggr var.. I omgångar. Blev gaaaalen! Beställde en nitfree på nätet, fick hem den igår. Har läst ENBART positiv kritik om de så..

    Ja så heter den! Nitfree luskam. Suuuuper!
  • Äldre 4 Jan 16:55
    #13
    Litet My skrev 2014-01-03 05:52:00 följande:
    Vist är det skönt att slippa, har också långt och tjock hår som blir rena katastrofen av div preparat och behandlingar. Var tvärsäker på att jag fick klippa av det när ena barnet kom hem med löss (min pappa helsnaggade mig när jag gick i 5:an eftersom det aldrig skulle gå att kamma) skönt att det visst gick att lösa med metallkam.

    Ja det var ett rent helvete efter att vi använt lusmedlet, vi fick tvätta dotterns hår med diskmedel 3 gånger, trots att vi schamponerat 2 gånger innan enligt instruktioner. Sen fick vi schamponera ytterligare några gånger innan håret var någorlunda normalt. Så att kamma med NitFree-kammen var underbart!!!
  • Äldre 4 Jan 16:58
    #14
    Frögurka skrev 2014-01-03 10:10:41 följande:
    Men man ska väl inte behöva lusmedel om man använder den kammen?

    Nej, inte alls. Tredje och sista gången dottern fick löss så använde vi INTE LUSMEDEL ALLS, endast kammade med nitfree i blött hår noga en kväll (torkade av kammen på toapapper efter varje kamning och totalt fick vi tre löss och säkert 50gnetter/ägg!!!) och sedan kammade jag en gång till dagen efter (men då hittade hag inte en enda lus eller ett enda ägg). Och vi har inte haft löss sedan dess.
  • Äldre 14 Mar 16:41
    #15

    Jag köpte NYDA på apotek hjärtat och det fungerade bra. Toppen att man bara behöver använda den en gång och det tog lite mer än en timme.  Personalen på apoteket sa att detta var helt nytt och det bästa som fanns.

  • Äldre 1 Nov 13:58
    #16

    Du kan prova Paranix Solution, det funkar bra!

    www.apoteko.se/product/paranix-solution-100-ml/

Svar på tråden huvudlöss, hjälp! bästa och snabbaste kuren