• Äldre 9 Jan 10:32
    3331 visningar
    3 svar
    3
    3331

    Nagelbitare, vad beror det på?

    Hej! Har en dotter som snart fyller 5 och är en intensiv nagelbitare . Hon kan bita tills det blöder och har hållit på såhär en längre tid nu. Har provat allt , allt från Apoteket med men inget hjälper !
    Någon med konkreta tips på vad jag kan göra åt det och kanske har nå hum om vad det beror på?


  • Svar på tråden Nagelbitare, vad beror det på?
  • Fjäril­slarv
    Äldre 9 Jan 10:55
    #1

    testa att tala om för henne att det är likadant (bakteriemässigt) som att slicka rent en toa.

  • Äldre 9 Jan 11:02
    #2

    Prova nagelstärkare, genomskinlig lack som gör att naglarna inte fransar sig lika lätt.

    Fint nagellack på kan kanske också motivera att inte bita på dem, framförallt om man gör en grej av att titta på naglarna varje kväll, och t.ex limma på nån paljett eller något om hon inte bitit?

    Har själv varit envis nagelbitare, och var nog över 30 första gången jag kunde klippa fingernaglarna.

    Börjar nån nagel bli lång, och ännu värre, lite skadad så är jag där reflexmässigt och biter. Hålla dom korta är nödvändigt för att jag inte ska trilla dit igen.

  • Äldre 9 Jan 11:33
    #3

    Undrar också varför vissa blir nagelbitare.. Började själv som barn och slutade i gymnasiet. Båda mina barn biter också.

Svar på tråden Nagelbitare, vad beror det på?