• Äldre 27 Jan 10:29
    5604 visningar
    73 svar
    73
    5604

    Är det fel att lova "arabfritt" område?

    Aftonbladet har utgett sig för att vara spekulanter, och frågat några mäklare om det finns mycket araber i området där en fastighet är till salu, och dom flesta svarar sanningsenligt utifrån vad dom känner till. 

    www.aftonbladet.se/nyheter/article18234744.ab

    Vad säger du - är det fel av mäklare att svara på frågor om förekomsten av araber?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det fel att lova "arabfritt" område?
  • Äldre 28 Jan 21:18
    #80
    mr me skrev 2014-01-28 21:10:44 följande:
    Det behöver inte bero på fördomar. Om man redan bor i Rosengård, men tänker flytta därifrån, är man då "fördomsfull"? Då blir det jobbigt, för då får man aldrig flytta när man väl flyttat dit...



    Ja då är man fördomsfull man måste lära sig att uppskatta områdets kvalitet och kultur.
  • mr me
    Äldre 28 Jan 21:25
    #81
    MikNis skrev 2014-01-28 21:18:26 följande:


    Ja då är man fördomsfull man måste lära sig att uppskatta områdets kvalitet och kultur.
    Om man bor i tre rum och kök, där man bott ensam med två barn, men nu ska flytta ihop med en man/kvinna som även han/hon har ett par ungar och därför behöver bo större?
  • filliz
    Äldre 28 Jan 21:32
    #82

    Men snälla... Man är inte fördomsfull om man flyttar ut från Rosengård, kan finnas tusen olika anledningar till det och även tusen anledningar till att välja ett annat ställe och bo på. Mina föräldrar som flyttade mitt ut på landet, har dom fördomar mot alla slags människor? Skulle inte tro det.

  • Äldre 28 Jan 21:36
    #83
    mr me skrev 2014-01-28 21:25:23 följande:
    Om man bor i tre rum och kök, där man bott ensam med två barn, men nu ska flytta ihop med en man/kvinna som även han/hon har ett par ungar och därför behöver bo större?



    Då får man skaffa en större lägenhet i området.

    Eller flytta till ett likvärdigt område.
  • Äldre 28 Jan 23:33
    #86
    kvs skrev 2014-01-28 20:09:09 följande:
    En mäklares uppgift är att göra säljare och köpare så nöjda som möjligt. Yrket har ingenting med att förebygga rasism och skriva dikter under regnbågar...
    Tydligen finns det mäklarsed att rätta sig efter. Och uppenbarligen ska man INTE underblåsa rasism. Ingen har påstått nåt om att förebygga, men man ska inte "spela med" en rasist bara för att sälja. 
  • Äldre 28 Jan 23:38
    #88
    mr me skrev 2014-01-28 20:14:13 följande:
    Rasism är fel, men det var inte mäklarna som bidrog till rasism i den här artikeln. Det var det Aftonbladet som gjorde. Lita inte blint på Aftonbladet och den tidningens intentioner. Mäklarna svarade enbart på kundens frågor, precis som de ska göra.
    Åååjo! När man är ute efter att få vissa svar så måste man spela en viss roll för att kunna visa hur läget verkligen ser ut. Som när folk infiltrerar vissa grupper och organisationer och spelar att de är en del av gruppen. På så sätt kan de avslöja allt skit som utspelas.
  • mr me
    Äldre 28 Jan 23:46
    #89
    Afrodisiac skrev 2014-01-28 23:38:43 följande:
    Åååjo! När man är ute efter att få vissa svar så måste man spela en viss roll för att kunna visa hur läget verkligen ser ut. Som när folk infiltrerar vissa grupper och organisationer och spelar att de är en del av gruppen. På så sätt kan de avslöja allt skit som utspelas.
    Fast ibland kan man ändå tycka att journalisterna spelar sin roll lite väl bra. Och tittar man sedan var dessa journalister bor så verkar de trots allt ha följt mäklarnas tips.

    I den här artikeln är det ju faktiskt Aftonbladet som kommer med de rasistiska utspelen och mäklarna svarar, ofta undvikande ska tilläggas, på frågorna.

    Aftonbladet frågar flera gånger om det bor mycket araber i ett visst område och mäklaren svarar allt som oftast att de som bor i området mestadels är skötsamma människor. Det finns inget rasistiskt i sådana svar alls. Om man anser det får man gärna komma med exempel på hur mäklaren istället borde ha svarat.
  • Äldre 29 Jan 08:07
    #92

    [quote=72364810][quote-nick]kitteh skrev 2014-01-28 23:48:22 följande:[/quote-nick]


    Afrodisiac skrev 2014-01-28 23:37:06 följande:
    Men gud, då är ju alla Ickepkmuppar också pkmuppar, om det nu handlar om att gå emot fantasibilder och utopier och ignorerandet av hur samhället ser ut, förutom det att du inte inser att du ingår i multikultuskit. Du är ju inte svensk... Tycker du att en politiker också ska bedriva ohederlig politik för att få så många väljare som möjligt? 
    Jag ska upp och jobba om fyra timmar, orkar inte mycket mer än så, kan du svara på en enkel fråga som du konsekvent har undvikit.   Ska mäklare bedriva falsk marknadsföring och inte besvara kundens Vad har mäklarna lovat i sin marknadsföring från början? Och vad säger mäklarseden? Tycker du att mäklarna ska strunta i den. För din fråga faller lite liksom.
  • Äldre 29 Jan 08:09
    #93

    Oj så konstigt mitt inlägg blev...telefonen är inte att lita på.

  • MrRed
    Äldre 29 Jan 08:30
    #94

    Ok, ni som anser att mäklarna gjorde fel, hur borde de agerat? De är intresserade av att sälja, om kunden har specifika frågor, ska de undvika att svara? Var går gränsen? Om jag skulle köpa en skitdyr bostadsrätt så kan jag lova att jag skulle ställa både den ena & andra frågan som säkert inte skulle vara PK enligt aftonhoran. Det är för fan mina pengar & jag har väl (än så länge) valfriheten att välja hur jag vill bo?

  • kvs
    Äldre 29 Jan 11:14
    #95
    Afrodisiac skrev 2014-01-28 23:33:45 följande:
    Tydligen finns det mäklarsed att rätta sig efter. Och uppenbarligen ska man INTE underblåsa rasism. Ingen har påstått nåt om att förebygga, men man ska inte "spela med" en rasist bara för att sälja. 
    God mäklarsed handlar om man undviker lockpriser samt informerar köpare och säljare om deras möjligheter och skyldigheter.

    Är det viktigt för någon att området är barn/arab/Black army/hund-fritt så är det mäklarens uppgift att tillgodose det önskemålet så långt det är möjligt. Anledningen till kundens önskemål har inte mäklaren att göra med.
  • Äldre 29 Jan 11:28
    #96
    TrendyFarsa skrev 2014-01-29 07:37:09 följande:
    Blir hellre kallad Rasist av ett internettroll än att jag skulle låta mina barn gå igenom mångkulturens helvete.
    Hur är det på Östermalm nuförtiden förresten, är det inte lite för mycket WT-pack där i krokarna?
  • Äldre 29 Jan 13:02
    #97
    Skepparen skrev 2014-01-29 11:28:26 följande:
    Hur är det på Östermalm nuförtiden förresten, är det inte lite för mycket WT-pack där i krokarna?
    Nix, ledsen att göra dig besviken. Det enda området som härbärgerar batihäxor och medelklassmarxister i innerstan är Slöddermalm.
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
Svar på tråden Är det fel att lova "arabfritt" område?